Magnalia Mokotów - Stegny - Warszawa - warto zobaczyć w iwaw
Magnalia Mokotów


Magnalia Mokotów

Dopiero w latach 70-tych XX wieku powstał tu duży autosalon, znany później jako "Opel Sobieskiego", wcześniej były to niezagospodarowane działki. Na początku XXI wieku pojawiło się kilka pomysłów stworzenia tu kompleksów biurowych: Europark Sobieski, Stegny Business Center czy Sobieski Business Park jednak dopiero realizacja osiedla mieszkaniowego Magnalia Mokotów doszła do skutku.

plac zabawplac zabawzabudowa wielorodzinnazabudowa wielorodzinna

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić to miejsce w Warszawie:

  • Ulice:   Aleja gen. Władysława Sikorskiego, ulica Jana III Sobieskiego, ulica Mangalia
  • Rok powstania:  2017-2020
  • Obszar MSI:  Stegny
  • Wysokość:   24 m
  • Funkcja:  mieszkaniowa
  • Styl: 
  • Związane osoby:

Opis urbanistyczny:

Inwestorem i deweloperem jest Budimex Nieruchomości.

Zespół budynków mieszkalnych Mangalia Mokotów (Ul. Magnalia #2) ma mieć 8 kondygnacji nadziemnych i jedną podziemną. Etap I tworzą dwa budynki A i B, które mieszczą 138 lokali mieszkalnych i 5 lokali handlowo-usługowych [14], a etap II tworzy jeden budynek C (zawinięty, z wewnętrznym dziedzińcem, przylegający do budynku B), w którym znajdzie się 294 mieszkań i 14 lokali usługowych [17].

Osiedle zaprojektowała pracownia Europrojekt. Zaplanowała budynki o prostym kształcie, z przestronnymi balkonami. Na dziedzińcu przewidziała miejsce relaksu i odpoczynku z pergolami, kolorowymi siedziskami i podestami rekreacyjnymi. Zaprojektowano też plac zabaw i siłownię plenerową [16]. Na terenie osiedla posadzono rośliny o właściwościach antysmogowych, a na wewnętrznym patio zaplanowano platan. Różne funkcje udało się wydzielić stosując sztuczne wzniesienie terenu [15]. Oprócz hali garażowej zaplanowano rowerownię oraz rozlokowano stojaki rowerowe [17]. Budynki wyposażono w okna o podwyższonych parametrach akustycznych. Mieszkania mają w zależności od kondygnacji od 260 do 280 cm wysokości. Wizytówką są przestronne balkony, których dopełnieniem są balustrady z przydymionego szkła antracytowego. Elewację pokrywa ciepła biel i szarości oraz płyty o strukturze i kolorze drewna [15].

Obiekty, pomniki, tablice:


Obiekty, pomniki, tablice

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

XVIII wiek i wcześniej:


XVIII wiek i wcześniej

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

XIX wiek:


XIX wiek

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

Okres międzywojenny:


Okres międzywojenny

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

II wojna światowa i Powstanie Warszawskie:


II wojna światowa i Powstanie Warszawskie

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

Odbudowa stolicy:


Odbudowa stolicy

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

Czasy PRL-u:

Co najmniej do 1976 roku była to niezagospodarowana działka. Między 1977 i 1982 rokiem pojawił się tu pawilon późniejszej firmy Auto-Pol-Serwis (pawilon z salonami Opla i Saaba, wcześniej General Motors [3]) wraz z otaczającymi parkingami.

Baza stron www, gdzie można znaleźć grafiki:

Salon samochodowy

[1987] Salon samochodowy (źródło)

Salon samochodowy

[1987] Salon samochodowy (źródło)

Przemiany 1989-2000:

W latach 90-tych XX wieku do pawilonu została dobudowana północna część, pojawił się również niewielki trójkątny budynek na północ od niego.

XXI wiek:

Na terenie Auto-Pol-Serwis od początku XXI wieku planowano kilka inwestycji, jednak nie zostały one zrealizowane.

Europark Sobieski

Pierwszą inwestycją, która miała tu powstać, był kompleks biurowy Europark Sobieski [1]. Właściciele salonu samochodowego nie planowali wyprowadzenia się, dopóki nie zjawił się Artur Kozieja, właściciel firmy Europlan Capital i nie przekonał ich, że w tym miejscu sprawdzi się duże centrum biurowe [8]. Zaplanował zespół budynków biurowych (pięć budynków, w tym wieżowiec na planie trójkąta oraz dwa rzędy prostopadłościennych biurowców [3] klasy A [2]) o powierzchni 70 tys. m2 z 1400 miejsc parkingowych [1] w podziemnym garażu. Budynki od strony ul. Sikorskiego miały zostać wyposażone w warstwy dźwiękoszczelne i szyby z filtrami termicznymi, zabezpieczającymi przed zbytnim nagrzewaniem się wnętrza. Elewacja miała być poprzedzielana kamiennymi motywami przypominającymi pnie drzew, a na dachach zaplanowano ogrody [4]. Elewacje wszystkich obiektów były przeszklone [3]. Dominantę miała stanowić wieża (przypominająca trójkątną szpulkę nici [7]), mająca 22 kondygnacje [1]. Oprócz niej miały powstać dziewięciokondygnacyjne budynki, połączone za sobą na parterze łącznikami [2]. Na parterze zaplanowano ogólnodostępną przestrzeń dla kawiarni i klubów, zieleń i spacerowe alejki. Układ budynków miał utworzyć plac z fontannami i taflą wody [4]. Projekt powstał w warszawskiej pracowni FSP Arcus (Fajans Ścisło & Partnerzy) [3] w latach 2008-2010, wykonany przez Mariusza Ścisło i Andrzeja Bąkowskiego [6].

W 2008 roku deweloper posiadał prawomocną decyzję o warunkach zabudowy [8]. Inwestycja miała rozpocząć się wiosną 2009 roku. Pierwsze trzy budynki miały być gotowe w 2010 roku, a najwyższy biurowiec w 2012 roku [4]. Pojawili się pierwsi najemcy, jak CODEC Polska i Russell Reynolds Associates [2], Europark Sobieski został też zgłoszony do przetargu na tzw. Miasteczko Telekomunikacji Polskiej, siedzibę TP SA [7]. Budowa kompleksu została jednak zarzucona [1].

Stegny Business Center

Drugim pomysłem na zagospodarowanie działki była budowa Stegny Business Center. Miał w tym miejscu powstać kompleks z trzech budynków biurowych w standardzie A: Szmaragd, Rubin i Szafir. Za projekt architektoniczny odpowiadało Studio ArchiCo. Budynki miały mieć sześć kondygnacji naziemnych i jedną podziemną, o powierzchni biurowej 27 tys. m2 (w tym Szmaragd, jako pierwszy, miał mieć 8300 m2 powierzchni biurowej i 900 m2 powierzchni handlowo-usługowej [10] oraz oferować 165 miejsc parkingowych [12]) [10].

W czerwcu 2014 roku Szmaragd otrzymał prawomocne pozwolenie na budowę [12] i był w trakcie procesu certyfikacji systemu BREEAM [11], a zakończenie budowy planowano na połowę 2016 roku [10]. Inwestorem był Autopol, właściciel serwisu samochodowego, który dziś działał w tym miejscu [11]. Termin rozpoczęcia prac nie został jednak dotrzymany, gdyż niezadowalające było skomercjalizowanie obiektu [13].

Mangalia Mokotów

Budynek na planie trójkąta, w którym znajdował się salon Chevroleta, został zburzony w 2015 roku.

Dopiero gdy właścicielowi salonu, znanego jako “Opel Dolina Służewiecka”, Opel Sobieskiego 30 września 2015 roku [9] skończyła się autoryzacja [5], zakończył on działalność [9]. Zamknięty salon w 2016 roku zarastał [5] i w 2017 roku został zlikwidowany.

Firma Europlan Capital planowała tu budowę dużego kompleksu biurowego Sobieski Business Park, zbudowała jednak tylko w kwietniu 2017 roku jeden biurowiec [16], który obecnie nosi nazwę F2 Boutique Office. Resztę terenu (oprócz narożnika Sobieskiego i Sikorskiego) przejął Budimex Nieruchomości [16], który rozpoczął inwestycję Magnalia Mokotów [16]. Rozpoczęcie budowy miało miejsce w sierpniu 2017 roku, zakończenie etapu I planowane jest na początek 2019 roku [14]. Rozpoczęcie etapu II miało miejsce jesienią 2018 roku, a planowany termin zakończenia to połowa 2020 roku [17].

Baza stron www, gdzie można znaleźć grafiki:

Europark Sobieski

[2008] Europark Sobieski (źródło)

Europark Sobieski

[2008] Europark Sobieski (źródło)

Europark Sobieski

[2008] Europark Sobieski (źródło)

Europark Sobieski

[2008] Europark Sobieski (źródło)

Europark Sobieski

[2008] Europark Sobieski (źródło)

Europark Sobieski

[2008] Europark Sobieski (źródło)

Europark Sobieski

[2008] Europark Sobieski (źródło)

Myjnia

[2013] Myjnia (źródło)

Stegny Business Center

[2014] Stegny Business Center (źródło)

Stegny Business Center

[2014] Stegny Business Center (źródło)

Stegny Business Center

[2014] Stegny Business Center (źródło)

Stegny Business Center

[2014] Stegny Business Center (źródło)

Stegny Business Center

[2014] Stegny Business Center (źródło)

Stegny Business Center

[2014] Stegny Business Center (źródło)

Stegny Business Center - wnętrze

[2014] Stegny Business Center - wnętrze (źródło)

Salon Chevroleta

[2014] Salon Chevroleta (źródło)

Salon samochodowy

[2015] Salon samochodowy (źródło)

Salon samochodowy

[2015] Salon samochodowy (źródło)

Salon samochodowy

[2015] Salon samochodowy (źródło)

Salon samochodowy

[2015] Salon samochodowy (źródło)

Posesja

[2016] Posesja (źródło)

Stegny Business Center

[2017] Stegny Business Center (źródło)

Wyburzenie salonu

[2017] Wyburzenie salonu (źródło)

Wyburzenie salonu

[2017] Wyburzenie salonu (źródło)

Wyburzenie salonu

[2017] Wyburzenie salonu (źródło)

Wyburzenie salonu

[2017] Wyburzenie salonu (źródło)

Wyburzenie salonu

[2017] Wyburzenie salonu (źródło)

Działka od wschodu

[2017] Działka od wschodu (źródło)

Działka po wyburzeniu

[2017] Działka po wyburzeniu (źródło)

Plan kompleksu

[2018] Plan kompleksu (źródło)

Wizualizacja - etap II

[2018] Wizualizacja - etap II (źródło)

Wizualizacja - etap II

[2018] Wizualizacja - etap II (źródło)

Wizualizacja - etap I

[2018] Wizualizacja - etap I (źródło)

Rzut budynku C

[2018] Rzut budynku C (źródło)

Budowa

[2018] Budowa (źródło)

Budowa

[2018] Budowa (źródło)

Budowa

[2018] Budowa (źródło)

Budowa

[2018] Budowa (źródło)

Zaktualizowano: 12 - 2018