Stacja A11 Politechnika znajduje się wzdłuż ul. Waryńskiego, obok ronda Jazdy Polskiej. Głębokość peronu poniżej poziomu gruntu wynosi około 13 metrów. Stacja ma 260 metrów długości, kubaturę 91100 m3 oraz powierzchnię 14900 m2. Sąsiednie stacje to A10 Pole Mokotowskie (1248 m na południe) i A13 Centrum (1450 m na północ). Z budowy stacji A12 Plac Konstytucji (592 m na północ) zrezygnowano w 1989 roku [1].
Projektantem generalnym stacji była Jasna Strzałkowska-Ryszka, architekturę opracował Jerzy Blancard, a wnętrze zaprojektowali wspólnie [1].
Hala peronowa jest jednokondygnacyjna, jednonawowa, bezsłupowa [3], o sklepieniu prostokątnym. Peron o długości 120 m i szerokości 11 m położony jest na łuku i wyłożony posadzką z zygzakowatymi pasami łączącymi dwie krawędzie. Projekt stacji ze względów oszczędności nie został dokończony podczas budowy. Nie zrealizowano galerii po obu stronach nad torami (analogicznej do tej na stacji Wilanowska). Ściany zatorowe wyłożono szarymi panelami, natomiast sufit to goły beton. Oświetlenie umieszczono bezpośrednio pod stropem. Przez pewien czas do stropu przy północnym końcu toru przymocowany był pojedynczy panel świetlny przedstawiający ptaki. Planowano takie panele zamontować na całej długości peronu i zapalać w momencie wjazdu pociągu na stację, jednak z czasem panel został wygaszony, a następnie zdemontowany [1]. Stacja uważana przez niektórych za najbrzydszy przystanek warszawskiego metra [4].
Stacja boryka się z problemem przecieków. W okresie jesiennym i zimowym, gdy występują intensywne opady, a poziom wód gruntowych jest wysoki, woda przecieka na dylatacjach [13].
Od północy zlokalizowane są cztery wejścia, od południa trzy wejścia i dwie windy. W pierwotnej koncepcji miało powstać wyjście południowe wiodące w kierunku ul. Polnej, jednak zrezygnowano z jego realizacji w 1993 roku (jak zaplanowana przestrzeń została zabudowana lokalem usługowym [4]). Ściany przejść (antresoli) oraz ściany przy schodach prowadzących na peron wyłożono ceramiką układającą się w pasy w odcieniach fioletu, beżu i szarości [1].
W północnym przejściu znajduje się punkt obsługi pasażerów [2]. W połowie stycznia 2017 roku ogłoszono przetarg na jego zaprojektowanie i wybudowanie, ukończono w połowie października, a oddano do użytku 30 października 2017 roku [1].
W przejściu południowym znajduje się komisariat policji [1]. Komisariat Policji Metra Warszawskiego został utworzony 1 października 1992 roku (w lutym 1994 roku [7]), jako komisariat specjalistyczny na terenie metra. 5 kwietnia 1995 roku, wraz z uruchomieniem metra dla podróżnych, nastąpiło otwarcie tu pierwszej siedziby Komisariatu Policji Metra Warszawskiego. Kolejną była stacja Centrum w 1998 roku [8], a od 2019 główną siedzibą jednostki jest stacja Nowy Świat-Uniwersytet [7]. Pierwszym Komendantem był podinsp. Józef Kąkolewski, od 1.01.1998 roku nadkom. Ewa Możajska-Pyzel, w 1999 roku nadkom. Wojciech Reszczyk, od 16.06.2005 roku podinsp. Małgorzata Domagalska [8].
Przy północnym wyjściu na powierzchni znajdują się przystanki tramwajowe, a przy wyjściu południowo-zachodnim i wyjściach północno-wschodnich stacje Veturilo [1].
Stacja pełni niezwykle ważną rolę w układzie komunikacyjnym miasta, co znajduje odzwierciedlenie w liczbie pasażerów [4]. W latach 2004-2014 była to jedna z trzech najpopularniejszych stacji na całej linii M1. Od 2010 do 2012 więcej pasażerów skorzystało z przystanków Centrum i Ratusz Arsenał, a w 2013 i 2014 przed Politechniką (ponad 15 mln pasażerów) była tylko stacja Centrum. Po budowie II linii metra do czołówki trafiła również stacja Świętokrzyska. W 2016 roku ze stacji skorzystało szacunkowo ponad 12.7 mln osób [1].
O stacji wspomina grupa Prosto Mixtape 600V w utworze U nas na Śródmieściu [1].