Warszawska Katedra Metropolitalna św. równej Apostołom Marii Magdaleny (al. Solidarności #52[2], dawniej Zygmuntowska 13[10]) została wybudowana na prośby ludności prawosławnej, zamieszkującej praską część miasta. Jest główną cerkwią Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego. Nabożeństwa odprawia w niej metropolita warszawski i całej Polski, Sawa – zwierzchnik Kościoła. Sobór jest katedrą diecezji warszawsko-bielskiej oraz siedzibą dwóch warszawskich parafii: św. Marii Magdaleny i wojskowej św. Mikołaja (tymczasowo) [2]. Pod tym samym adresem znajdują się również zabudowania Prawosławnego Domu Metropolitalnego i Centrum Kultury Prawosławnej.
Cerkiew na Pradze była pierwszą samodzielnie stojącą prawosławną świątynią Warszawy [1]. Inne były cerkwiami domowymi, mieściły się w budynkach Kościoła rzymskokatolickiego lub stanowiły część większych kompleksów architektonicznych. Przy budowie pracowali wyłącznie artyści rosyjscy [2]. Świątynia została wykonana w stylu bizantyjsko-rosyjskim. Świątynia zbudowana jest na planie krzyża greckiego, zorientowanego ołtarzem na wschód, z nieco wydłużoną nawą główną. Kryje ją czterospadowy dach o falistym, półokrągłym kształcie oraz pięć cebulastych kopuł umieszczonych na wysokich ośmiobocznych barabanach (bębnach) [1]. Główna, wyższa kopuła symbolizuje Chrystusa, a cztery mniejsze, ewangelistów [3]. Zachodnie pełnią funkcję dzwonnic, w których umieszczono dziewięć (dziesięć [2]) dzwonów odlanych w Westfalii. Ponad kopułami unoszą się sześcioramienne krzyże. Smukłości nadają półkoliste okna, oddzielone półkolumnami oraz powtórzenie nad wejściem do świątyni półkolistego tonda znad szczytu ścian bocznych. Ściany ozdobione były płaskorzeźbami o roślinnych motywach i okrągłymi tondami. W XIX wieku [1] w tondach znajdowały się kompozycje Winogradowa: na zachodniej ścianie przedstawiająca Chrystusa Pantokratora (Zbawiciela) w otoczeniu świętych Cyryla i Metodego, na wschodniej ścianie Orantę (Przenajświętszą Bogurodzicę) ze świątyni Antonim i Teodozjuszem Pieczerskimi, na północnej ścianie wizerunek Bogurodzicy oparty na Kazańskiej Matce Bożej oraz postacie męczennic św. Katarzyny i św. Aleksandry, zaś na południowej ścianie św. Heleny i Olgi. Wszystkie wymienione wizerunki uległy stopniowej degradacji. Bębny poniżej poziomu dachu zdobione są rzędami oślich łuków. Główne wejście do cerkwi zlokalizowano od zachodu i zamknięto półkolistym portykiem z podwójnymi półkolumnami położonymi na cokołach. Ponad portykiem wykuto biforalne okno z ozdobnym obramowaniem, poniżej którego znajdują się trzy puste tonda. Cała fasada zachodnia powtarza kształt portyku. Wejście do dolnej cerkwi, położonej poniżej poziomu cerkwi głównej, znajduje się od strony południowej. Od wschodu cerkiew posiada absydę z rzędem półkolistych okien. W jej wnęce znajduje się wizerunek patronki cerkwi [2].