Na początku lat 40-tych XIX wieku władze miasta postanawiają zbudować łagodny zjazd ze skarpy nad Wisłę, który mogłyby pokonywać wozy transportowe. Wybrano drogę z Placu Zamkowego do ulicy Dobrej, a projekt zlecono inżynierowi Feliksowi Pancerowi. Traktowi nadano nazwę Nowy Zjazd, a wiadukt otrzymał nazwisko twórcy, Pancera. Budowa trwała w latach 1844-1846. Wiadukt miał siedem przęseł, długość zjazdu od rogu Krakowskiego Przedmieścia do rogu ulicy Dobrej wyniosła 675 metrów a szerokość 20,5 metrów. Nowy Zjazd miał kształt litery „J”, dochodząc do Wisły, a później ostro i stromo zawracając w kierunku ulicy Dobrej. Na przedłużeniu wiaduktu powstał most projektu Stanisława Kierbedzia [11].
Gmach został wybudowany na planie podkowy w pętli ślimaka Nowego Zjazdu. Wewnątrz podkowy znajdowała się kotłownia z wysokim kominem, który można zobaczyć na wielu przedwojennych zdjęciach.