Pałac Królikarnia znajduje się przy ul. Puławskiej #113a [11]. Charakterystyczna jest palladiańska sylwetka pałacu oraz budynek kuchni w kształcie grobowca Cecylii Metelli [3]. Przed pałacem znajduje się duży trawnik, na którym w lecie można zrelaksować się na kocu [32]. Często organizowane są tu warsztaty i wydarzenia dla najmłodszych. Można skorzystać z płóciennych leżaków lub napić się kawy w księgarnio-kawiarni Królikarnia Cafe [16]. Budynki otoczone są ok. 8 ha publicznie dostępnego parku [37], zamykanego o zmierzchu. To romantyczne założenie tworzą wijące się ścieżki, most i gęsta zieleń [16]. Porozrzucane są w nim eksponaty Parku Rzeźby, stałej wystawy Muzeum Narodowego pod gołym niebem [17]. Jest też głaz narzutowy, będący pomnikiem przyrody. Królikarnia została wpisana do rejestru zabytków pod numerem 456/1 w 1965 roku [24].
Na terenie Królikarni, Pomiędzy ul. Puławską i mostkiem prowadzącym do centralnej części parku, znajduje się Parking sztuki, na którym artyści mogą umieszczać swoje dzieła [18]. Jest on pastiszem parkingów samochodowych, stworzonym przez Radosława Mleczko i Daniela Kozakiewicza. Nie znalazł jednak zainteresowania wśród artystów [35].
Królikarnia znajduje się na wyspie wysoczyzny otoczonej od północy i południa wąwozami. Wąwóz północny nie jest w pełni naturalny, pod koniec XVIII wieku przedłużono go sztucznie, łącząc z wąwozem południowo-zachodnim, a skarpę pokryto 2-4-metrową warstwą nasypów, wyrównano i starasowano zbocze. Między ul. Puławską a skarpą przebiega oś wypiętrzenia iłów plioceńskich, które występują tu najwyżej (95-97 m n.p.m.), 10-12 m poniżej poziomu wysoczyzny. Ku wschodowi stok iłów opada stromo, osiągając u podnóża wys. ok. 85 m n.p.m. Ku zachodowi obniża się łagodniej, osiągając wys. ok. 80 m n.p.m. Na skutek ruchów masowych mury wschodniej i północnej elewacji pałacu pękają. Z kolei dolne partie kuchni pałacowej są zawilgocone przez wody opadowe [25].
Pod pałacem znajduje się źródło (ok. 91.0 m n.p.m.), a na stoku widoczne jest betonowe, zniszczone ujęcie wody. Prawdopodobnie to źródło próbował ująć Thomasis, który zbudował wodociągi w formie rzymskich kamiennych akweduktów, mające pompować wodę na górę skarpy. Wodociągi jednak popękały i cała inwestycja nie zadziałała. Dawniej źródło wypływało spod skarpy po południowej stronie wąwozu w kilku punktach w owalnej niszy, skąd woda odpływała rowem do kanału przy ul. Piaseczyńskiej. Miejsce wypływu było oddalone ok. 30 m od obecnego. Dziś woda sączy się do betonowego koryta w dole skarpy (na wysokości 13 m nad poziomem Wisły) z warstwy piasków podścielonych iłami pstrymi (plioceńskimi) i spływa do leżącego poniżej stawu (to dawne starorzecze Wisły, gdzie występują torfy, które powstały w bezodpływowych obniżeniach). Powyżej piasków występują gliny zwałowe, a nad nimi piaski wodnolodowcowe lub zastoiskowe. Wydajność źródła w latach 1961-1962 wynosiła 24-36 l/min. (temperatura wody 7-11 stopni Celsjusza), w 1974 roku 30,1 l/min. (temperatura 8.4-13.5 stopnia), a w latach 1995-1996 2.2 l/min (temperatura 5.7-13 stopnia). Woda zawiera duże ilości siarczanów, należy do typu HCO3-SO4-Ca [25].
W Królikarni organizowane są wystawy, spektakle, spotkania, konferencje, pokazy filmowe, koncerty oraz imprezy plenerowe odbywające się w otaczającym pałac romantycznym parku [1], prezentujące polskich i zagranicznych artystów [21], pikniki „Co jest grane?”, koncerty Warsaw Summer Jazz Days czy koncerty orkiestry Sinfonia Varsovia [35].
O Królikarni w 1929 roku został nakręcony film przez Zofię Chomętowską [7]. Kręcono tu też w 1958 roku film Eroica Andrzeja Munka [8].
Zachowały się dwa XVIII-wieczne widoki pałacu. Autorem jednego jest Zygmunt Vogel, który przedstawił Królikarnię od strony południowo-zachodniej. Autor drugiego obrazu jest nieznany. Przedstawił on na swoim rysunku pałac od strony wschodniej [2].
Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego
Obecnie w pałacu znajduje się muzeum rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego, stanowiące oddział Muzeum Narodowego [18].
Wybitny rzeźbiarz Xawery Dunikowski podczas wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie na przełomie 1948 i 1949 roku postanowił przekazać 151 rzeźb, 20 obrazów i 25 rysunków do muzeum Ludowego Wojska Polskiego. W zamian Ministerstwo Kultury i Sztuki przyrzekło oddać artyście warszawską Królikarnię na pracownię, mieszkanie i muzeum prac. Nie doczekał się jednak i dopiero w pierwszą rocznicę śmierci artysty otworzono ekspozycję jego dzieł przekazanych przez Mariana Spychalskiego w imieniu Ludowego Wojska Polskiego. Kolekcję wzbogacono w następnych latach o darowizny instytucji i osób prywatnych. Obecnie w zbiorach Muzeum oprócz 108 obrazów, 246 szkiców malarskich i 380 rysunków, znajduje się ponad 500 rzeźb ze wszystkich okresów twórczości Xawerego Dunikowskiego. Uzupełnieniem jest archiwum zawierające materiały biograficzne, korespondencję, fotografie, wyposażenie pracowni rzeźbiarza (m.in. kawalety, dłuta, palety, pędzle) i pamiątki osobiste [26].
Kolekcja Rzeźby Współczesnej została wyodrębniona ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie i przewieziona do Królikarni w 2001 roku. Składa się z 1417 obiektów, od klasycyzujących rzeźb Henryka Kuny, przez projekty metalowych awangardowych form przestrzennych, eksperymentalne prace Aliny Szapocznikow, dzieła Edwarda Wittiga, Katarzyny Kobro, Jerzego Jarnuszkiewicza, Barbary Zbrożyny, Władysława Hasiora, Jerzego Beresia, Marii Pinińskiej-Bereś, Krzysztofa Bednarskiego, duetu Kijewski/Kocur, Joanny Rajkowskiej, Agnieszki Polskiej po konceptualną pracę Izy Tarasewicz stworzoną w 2013 roku w Królikarni. W kompleksie znajdują się też magazyny studyjne rzeźby XX/XXI wieku. udostępnione publiczności 2 czerwca 2013 roku. Jest w nich 401 obiektów z Kolekcji Rzeźby Współczesnej [26].
Z kolei Kolekcja Rzeźby Dawnej liczy 1190 rzeźb stworzonych przez rzeźbiarzy od XVI do początku XX wieku. Są też odlewy i repliki światowych i polskich arcydzieł, powstałe w warsztatach nieautorskich od XVIII do XX wieku [26].
W 2001 roku Muzeum Xawerego Dunikowskiego zostało przemianowane na Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego [13]. Do 2001 roku kuratorem Królikarni był Piotr Szubert, po nim został Radosław Mleczko [21].