Zajezdnia R-4 Żoliborz (nieformalnie zwana Pingwinowo [2], ul. Zgrupowania AK Kampinos #10) zajmuje obszar 10.2 ha. Od ul. Zgrupowania AK Kampinos znajduje się jedyny wjazd/wyjazd [1]. Zajezdnia jest najmłodszą, czwartą, zajezdnią tramwajową w stolicy [4]. Obecnie może pomieścić ok. 230-250 wagonów [3].
W dniu otwarcia zajezdni, Warszawa podzielona była na siedem dzielnic: Praga Południe, Praga Północ, Mokotów, Śródmieście, Wola, Ochota i Żoliborz. Dopiero po zmianie podziału administracyjnego [2] w 1994 roku Bielany zostały wydzielone z Żoliborza [5], a zajezdnia "Żoliborz" znalazła się na Bielanach [2]. Mimo tego zachowała starą nazwę, która może dezorientować.
Na terenie znajdują się dwie hale: 6-torowa hala obsługi codziennej (OC) oraz położona na południe od niej 6-torowa hala remontowa. Obie hale są budynkami jednokondygnacyjnymi, o konstrukcji słupowo-ryglowej, ze ścianami osłonowymi z cegły i doświetleniem z luksferów. Hala obsługi codziennej o wymiarach 36.5 x 102 m jest całkowicie podpiwniczona, sieć trakcyjna znajduje się w niej nad wszystkimi torami, każdy tor jest zamknięty bramami łamanymi, otwieranymi ręcznie. Hala remontowa ma wymiary 36.5 x 60 m, sieć trakcyjna znajduje się w niej tylko nad torami 1-4 (tory 5 i 6 nie posiadają sieci z powodu istniejącej między nimi suwnicy), każdy tor jest zamknięty bramami łamanymi, otwieranymi ręcznie. Obie hale połączone zostały budynkiem warsztatowym. Tor wyjazdowy z hali remontowej rozwidla się umożliwiając wjazd zarówno na tor wyjazdowy z zajezdni jak i na wjazd do hali obsługi codziennej. W obu halach odległość między osiami torów wynosi 5.5m. W 2010 roku w hali obsługi codziennej zamontowano stanowiska do napełniania piasecznic oraz przebudowano halę remontową, dostosowując ją do obsługi tramwajów niskopodłogowych [1]. W 2015 roku została wydłużona hala remontowa, a w 2016 roku hala obsługi codziennej.
Wbrew pierwotnym założeniom, nie zbudowano początkowo hali postojowej. Na południe od obu hal umiejscowiono na otwartej przestrzeni 20-torowe pole postojowe o wymiarach 133 m x 82 m. Zostało ono zadaszone w 2016 roku. Na torach postojowych odległość między osiami torów wynosi 4m. Wyjazd z pola postojowego prowadzi na tor wyjazdowy z zajezdni [1].
Wokół zajezdni zbudowano pojedynczy tor objazdowy (częściowo wykorzystywany jako 21 tor postojowy), a w kolejnych latach dobudowywano kolejne. Na południe od terenu obsługi i postoju tramwajów zlokalizowano budynki zaplecza administracyjno-technicznego oraz kotłownię. W 2012 roku zbudowano pięć torów postojowych przy hali tokarki podtorowej (tory te mają kształt okręgu) [1].