Kościół pw. Najświętszej Matki Bożej Loretańskiej (ul. Ratuszowa #5A) to według niektórych jedyna budowla, jaka ocalała z XVIII-wiecznej Pragi [35], tym samym byłaby najstarsza budowla sakralna prawobrzeżnej Warszawy (wśród świątyń w obrębie ówczesnej osady Praga) [37] i najstarszy praski zabytek [27].
Teren przykościelny jest wielowarstwowym cmentarzyskiem, który został w latach 50-tych XX wieku zmniejszony przez poszerzenie ul. Jagiellońskiej. W zachodniej części posesji stoi budynek parafialny, adaptowany po II wojnie światowej z baraku wojskowego [25]. Obok mieści się Kuria Biskupia Diecezji Warszawsko-Praskiej (ul. Ratuszowa #5) oraz trzy Domy Kapłańskie (w jednym mieści się Katolicki Ośrodek Adopcyjny). Są też garaże oraz budynek bramny (obecnie zakład pogrzebowy, ul. Ratuszowa #5B).
Kościół Matki Bożej Loretańskiej jest siedzibą parafii Matki Bożej Loretańskiej [50]. Parafia liczy około 10 (16.5 [33]) tys. parafian. Kolejni proboszczowie to ks. Antoni Haze (1941-1961), ks. Stefan Niedzielak (1961-1977), ks. Stefan Gwiazdowski (1977-1994), ks. Zbigniew Gaszkowski (1994-2004), ks. Bogdan Sałański (2004-2006), ks. Jan Strzyż (2006-2017), ks. Zbigniew Kloch (2017-) [3].
W Warszawie istnieje również inny kościół pw. Matki Bożej Loretańskiej znajdujący się na Okęciu [28].
Bryła świątyni
Kościół jest na planie prostokąta. Składa się z nawy głównej z biegnącymi dookoła krużgankami cztero- i pięcioprzęsłowymi z dostawionymi w narożach dłuższego boku południowego dwoma okrągłymi aneksami wież. W środku znajduje się bryła Domku Loretańskiego, przesunięta w kierunku północnym. Budowla składa się z części parterowej (krużganki nakryte dachem pulpitowym), wyrastającego prostopadłościennego korpusu głównego (kryjącego Domek Loretański) zamkniętego dachem czterospadowym ściętym u nasady i zwieńczonym czworobocznym belwederkiem z obejściem oraz sygnaturką. Powierzchnia użytkowa wynosi około 730 m2 [52].
Architekt oprócz dekoracji w stylu wczesnobarokowym posługuje się formami manierystycznymi, m.in. poprzez przeciwstawienie osi kościoła, kaplicy i samego domku, jak również kontrastowości elementów (silny światłocień wnętrz, bardzo skromny wystrój kaplicy i wnętrz samego domku zestawiony z dekoracyjnością obudowy zewnętrznej) oraz zaakcentowanie na zewnątrz narożnych wież a nie osi [52].
Fasada kościoła powstała w duchu XI-wiecznego historyzmu. Są w niej neorenesansowe formy połączone z klasycystycznym stylem arkadowym. Główny element trzyosiowej fasady stanowią cztery pilastry toskańskie koloru białego. Trzony ich są gładkie. Na dole w środkowej osi umieszczono masywne metalowe drzwi. Na ich poziomie w skrajnych osiach znajdują się prostokątne blendy (zwieńczone trójkątnymi szczytami ozdobionymi ząbkowaniem w polu wewnętrznym oraz pod dolną krawędzią, dolna krawędź blendy wzmocniona daszkiem parapetowym zaakcentowana jest na krańcach od spodu dwoma kroksztynami [52]), w których wmurowano tablice pamiątkowe (powojenne, wykonane z czarnego marmuru [52]). Nad drzwiami i bocznymi blendami umieszczono trzy trójkątne naczółki. W środkowym (większym) naczółku zainstalowano elektryczną lampę oświetlającą wejście do kościoła. Naczółki posiadają motyw dekoracyjny w kształcie pasa złożonego z ząbków. W górnej części fasady znajdują się trzy duże półkoliste okna (z gęstym szprosowaniem [52]). Uwagę zwraca tryglifowy fryz bez metop. Tryglify znajdują się nad każdą kolumną oraz są rozmieszczone nad ich środkami. Poniżej tryglifów znajduje się element belkowania w postaci wąskiej poziomej listwy (tenia), pod którą na wysokości każdego tryglifu są malutkie listewki (regula) ozdobione sześcioma łezkami (gutty). Nad fryzem (i gzymsem koronującym [52]) znajduje się tympanon, który został ozdobiony dużymi ząbkami. Całość została zwieńczona krzyżem [1] łacińskim na szczycie [4]. W 1994 na frontonie świątyni umieszczono tablicę upamiętniającą ofiary Rzezi Pragi w 1794 [50].
W latach 70-tych XX wieku w wejściu została zainstalowana kuta krata według projektu Lecha Dunina wykonana przez Tadeusza Białowarczuka. Krata znajduje się za kutymi żelaznymi drzwiami, na których widnieje Herb Rzeczypospolitej Obojga Narodów (herb Wazów) [25] oraz wizerunek Matki Bożej Ostrobramskiej. Została ozdobiona mosiądzem, wolną przestrzeń zakryto szkłem. Składa się z dwóch części. Są na niej dwie daty 1632 oraz 1974 oraz rozmieszczone symetrycznie lilie, które są symbolem czystości, niewinności oraz nieskończonego piękna [1].
Z czterech barokowych, narożnych baszt pozostawiono dwie frontowe, w których znajdują się kaplice Matki Bożej Różańcowej i św. Andrzeja [4]. W kaplicy południowej mieści się XVIII-wieczny ołtarz z obrazem św. Antoniego [26]. Baszty od zewnątrz podzielono gzymsem na dwie kondygnacje urozmaicone lizenami, pomiędzy którymi usytuowano płyciny oraz od południa w górnej kondygnacji pojedyncze okno zamknięte półkoliście [52]. Przykryte są kopulastymi dachami z blachy i zwieńczone latarenkami (ażurowymi wieżyczkami) z krzyżami na szczycie, połączone z bryłą kościoła odbudowanymi krużgankami. Elewacja kościoła pokryta jest beżowym tynkiem. Pilastry, gzymsy i obramienia są w kolorze białym [4].
Od wewnątrz występują parterowe krużganki, przeprute na osi otworami drzwi wejściowych. Ściany krużganków podzielone są lizenami (pilastrami) na przęsła. Płaszczyzny pomiędzy lizenami zdobią szerokie listwowe ramy. Ponad pulpitowym dachem krużganków lizeny przechodzą na elewację nawy głównej. Wysoką nawę główną otoczoną krużgankami doświetlono dużymi oknami przeprutymi ponad linią krużganków. Okna są szerokie, zamknięte łukiem odcinkowym i gęsto szprosowane. Krużganki mają bardzo skromny wystrój. Szwy sklepienne krużganków akcentowane są listwami, spływy sklepień zakończone gzymsem i okuciowym ornamentem (elementów tych nie ma w krużganku od północy). Krużganki otwarte są do wnętrza nawy arkadami, wspartymi na szerokich filarach, a w ścianach przeciwległych występują głębokie wnęki. W części południowej, nad krużgankiem mieści się empora muzyczna, skomunikowana z parterem za pomocą spiralnych schodów. Namiotowy dach wieńczy, wychodzący bezpośrednio z bryły Domku Loretańskiego, prostokątny belwederek otoczony balustradą tralkową z ośmioboczną sygnaturką pośrodku [52], zwieńczoną krzyżem [1].
Mury są z cegły ceramicznej na zaprawie wapiennej, otynkowane. Posadzka wyłożona jest terrakotą w układzie szachownicy w kolorze białym i czarnym. Drzwi dwuskrzydłowe płycinowe, Sklepienia krużganków są krzyżowe. Dach pokryto blachą ocynkowaną [52].
Ławki umieszczone są we wszystkich krużgankach. W efekcie ponad połowa wiernych nie widzi księdza w czasie mszy świętej [45]. Ołtarz położony jest asymetrycznie, w narożniku od strony wschodniej (zachodniej [26]). Nad ołtarzem wisi drewniany (siedemnastowieczny [26]) krucyfiks, który został umieszczony na tle nowoczesnej dekoracji. Obok Jezusa znajdują się dwie ceramiczne rzeźby przestawiające Marię oraz św. Jana Ewangelistę autorstwa Krzysztofa i Juliana Heniszów. Mają na ścianie domalowane korony, a w tle za krzyżem widać Jerozolimę [1]. Tło stanowi wykonany w ceramice herb Pragi, również Krzysztofa i Juliana Heniszów [26]. Obok, w baszcie narożnej od strony północno-wschodniej znajduje się zakrystia [26]. Na stole ołtarzowym znajduje się napis Sacrum Millennium Poloniae, a w głębi na ścianie tabernakulum i stojący na nim krzyż.
Wraz z figurą Matki Bożej Kamionkowskiej do Kaplicy Loretańskiej została również przeniesiona z kościoła św. Stanisława XVII-wieczna drewniana ambona. Na ścianach ambony znajdują się olejne malowidła (panneau) z atrybutami czterech ewangelistów. Św. Mateusz Ewangelista (człowiek uskrzydlony), Św. Łukasz Ewangelista (wół), Św. Marek Ewangelista (lew)., Św. Jan Ewangelista (orzeł) [1].
W 1875 roku w praskim warsztacie stolarskim Rocha Kulińskiego powstała drewniana chrzcielnica. Pracował nad nią czeladnik Karol Szczakowski. Chrzcielnica ma formę kielicha. Pokryta jest ciemną brązową farbą. Widać na niej ozdobne pasy oraz krzyż w złotym kolorze. używana jest tylko przy wyjątkowych okazjach [1]. Znajduje się w krużganku na lewo od ołtarza. Na ścianie za nią znajduje się obraz Matki Bożej Nieustającej Pomocy. Wokół obrazu jest rama do której przymocowana jest sieć różańców, poniżej niewielki czarny ołtarz.
W 1894 roku trzech księży związanych z Instytutem Głuchoniemych w Warszawie ofiarowało drewnianą figurę Najświętszej Maryi Panny, którą ustawiono na lewo od niszy. Na drewnianej podstawie został wyryty napis fundacyjny. Najprawdopodobniej figura została pierwotnie umieszczona w wieży kościoła. W 2018 roku z inicjatywy ks. Zbigniewa Klocha znajdująca się na strychu figura została poddana renowacji. U dołu figury umieszczono pamiątkową datę 2 lipca 2018 roku z napisem „KS Z. KLOCH” [1].
Ściany ponad krużgankami ozdobione zostały dość przypadkowo obrazami, będącymi kopiami znanych dzieł XVI- i XVIII-wiecznego malarstwa. Na uwagę zasługuje przybyły zapewne ze Śląska obraz (bądź jego kopia), pochodzący z lubiąskiego warsztatu Michaela Willmana [37] pt. Najświętsza Maria Panna Niepokalanie Poczęta (XVII wiek) [4], jednak bez charakterystycznych promieni słonecznych. Kolejny przedstawia św. Annę Samotrzeć. Od lewej strony widać Marię trzymającą kiść winogron symbolizującą Eucharystię oraz raj. Po prawej stronie obrazu znajduje się św. Anna, która trzyma w ręku jabłko (symbol wieczności i pokonania grzechu). W środku obrazu znajduje się Dzieciątko Jezus. Kolejnym dziełem jest „Ukrzyżowanie”. Pochodzi ono z XVII wieku. Przedstawia Jezusa na krzyżu. Z lewej strony widać Marię, pośrodku Marię Magdalenę obejmującą krzyż, a z prawej strony św. Jana Ewangelistę. Ostatnim obrazem jest XVIII-wieczne dzieło „Ucieczka z Egiptu”. Obrazy mogą pochodzić z rozebranego kościoła oo. bernardynów na Pradze [1].
Organy powstały w zakładzie Zygmunta Kamińskiego. Na wskaźniku cescendo znajduje się tabliczka znamionowa z informacją, że jest to instrument nr 1 wyprodukowany w 1931 roku. Snycerka instrumentu została wykonana w Zakładzie Rzeźbiarsko-Snycerskim Wincentego Bogaczyka. Mistrz bardzo skromnie ozdobił organy rzeźbami przedstawiającymi putta. Instrument pierwszy raz zabrzmiał w 1931 roku [1]. Organy mają 16 głosów. Traktura gry i rejestrów jest pneumatyczna. Skala manuałów to C-a3, a skala pedału to C-f1. Instrument ma 2 klawiatury oraz pedał: Manuał I (Bourdon 16 stóp, Pryncypał 8 stóp, Gamba 8 stóp, Salicet 8 stóp, Rurflet 8 stóp, Oktawa 4 stopy, Oktawa 2 stopy, Mixtura 3 chóry) Manuał II (Clarnet 8 stóp, Salicet 8 stóp, Vox celestis 8 stóp, Gedeckt 8 stóp, Flet harmoniczny 8 stóp) Pedał (Subbas 16 stóp, Fletbas 8 stóp, Wiolonczela 8 stóp). Połączenia: Super I-go, Man II-gi do I-go, Super II-go, Super II-gi do I-szego, Sub II-gi do I-go, Man I-szy do pedału, Man II-gi do pedału. Urządzenia dodatkowe: Automat pedału, Crescendo, Tremolo Gamba, Tremolo Gedeckt, Wiatr. Registry zbiorowe: Piano, Forte, Tutti [32]. Ciekawostką jest lustro służące organiście do obserwowania ołtarza [15]. Organy umieszczone są obok ołtarza na południowej ścianie kościoła.
Wśród epitafiów znajduje się tablica 36 pułku piechoty Legii Akademickiej, który w okresie międzywojennym stacjonował niedaleko kościoła [25]. Na elewacji znajduje się tablica poświęcona pamięci praskich komendantów Powstania Warszawskiego o treści: „6/XXVI OBWÓD ARMII KRAJOWEJ WARSZAWA-PRAGA Ppłk Konrad Jan Szramka Gliszczyński ps. Zawisza, 1896 r.–1943 r. Organizator konspiracyjny oddziałów wojskowych w 1939 r. na Pradze. Pierwszy komendant 6 Obwodu SZP ZWZ-AK. Aresztowany w 1942 r. Zamordowany w obozie koncentracyjnym Sachsenhausen. Ppłk Zygmunt Ignacy Rylski, ps. Hańcza, 1898 r.–1945 r. Drugi komendant 6 Obwodu ZWZ-AK. Aresztowany w 1944 r. Zamordowany w obozie koncentracyjnym Stutthof. Płk Antoni Władysław Żurowski ps. Andrzej, Bober, 1898 r.–1988 r. Ostatni komendant 6-XXVI Obwodu AK Warszawa-Praga. Dowódca w czasie powstania warszawskiego w 1944 r. na Pradze. Aresztowany w 1944 r. Skazany dwukrotnie na karę śmierci. Uwolniony przez oddział partyzancki „Orlika” w 1945 r. Zmarł w 1988 r. CZEŚĆ ICH PAMIĘCI” [20]. Tablica znajduje się na zachodniej ścianie świątyni. W 2014 roku, w dwusetną rocznicę, na ścianie frontowej poświęcono skromną tablicę: „Mieszkańcom Pragi w 200-lecie rzezi ofiarom rosyjskiego ludobójstwa. Gdybyśmy o nich zapomnieć mieli, Ty, Boże, zapomnij o nas. Polacy” [51]. Jest też tablica pamięci „Rodzinom osadników wojskowych z kresów wschodnich pomordowanych i zmarłych w latach 1940-1956 na nieludzkiej ziemi. Cześć ich pamięci” oraz tablica pamięci Heleny Rzeszotarskiej. Po wewnętrznej stronie wejścia znajdują się po obu stronach tablice pamiątkowe, jedna pamięci ks. Stefana Gwiazdowskiego, druga ks. Stefana Niedzielaka. W 2021 roku na lewym łączeniu z basztą od frontu została umieszczona tablica pamięci „Żołnierzy Korpusu Wielkiego Księstwa Litewskiego Wojsk Rzeczypospolitej, którzy pod Dowództwem Generała Jakuba Jasińskiego polegli w obronie Warszawy z wojskiem rosyjskim 4 listopada AD 1974 w ostatniej bitwie Insurekcji Kościuszkowskiej. W hołdzie ofiarom Rzezi Pragi. W 230 rocznicę konstytucji 3 maja wzmocnionej zaręczeniem wzajemnym obojga narodów 20 października AD 1791. Wdzięczni poprzednim pokoleniom Polacy i Litwini”.
Wewnątrz są również obrazy i figury współczesne, m.in. wizerunek Jana Pawła II.
Domek Loretański
Centralne miejsce we wnętrzu świątyni zajmuje Domek Loretański [4]. Kaplica zaprojektowana została na planie prostokąta (przylegającego do nieistniejącego już kościoła dłuższym, północnym bokiem) [52]. Początkowo kaplica loretańska została ustawiona na małym dziedzińcu otoczonym krużgankiem. Ten przykryto dachem wspartym z jednej strony na krużganku, a z drugiej strony na wysokiej, dwukondygnacjowej nadbudówce samej kaplicy. Nie można jednoznacznie stwierdzić, czy krużganek wokół kaplicy powstał równocześnie i czy był jednocześnie z nią zaprojektowany. Taka konstrukcja krużganków otaczających dziedziniec przy ośrodku pielgrzymkowym na Pradze zapoczątkowała serię podobnych założeń przyklasztornych w Polsce [7].
Budowla powiela oryginalny dla Domu z Loreto system kolumnowej artykulacji elewacji włącznie z klasycznym belkowaniem, w którym powtórzono bramantowski meander we fryzie. Odtworzono też schemat dekorowania płaszczyzn ściany [7]. W stosunku do loretańskiego oryginału został nieco zmieniony poprzez wydłużenie ścian zewnętrznych ponad gzyms wieńczący i czterospadowy dach z dodaniem na zewnątrz galeryjki z obejściem wokół dwukondygnacyjnej sygnaturki zwieńczonej posągiem Matki Boskiej [52]. Jest to najwierniejsza kopia domku loretańskiego na terenie Polski [7].
Kolumny, cokół i obramienia supraport wykonane zostały z piaskowca szydłowieckiego [52]. Wejścia zostały obramowane wczesnobarokowymi portalami z czarnego marmuru dębnickiego [4]. Klatka schodowa wykonana została w konstrukcji żelbetowej (jest powojenna), a klatka schodowa na emporę chóralną jest drewniana, schody kręte. Posadzka została wyłożona okładziną z płyt z granitu polerowanego. Sklepienie jest kolebkowe. Więźba dachowa drewniana, krokwiowo-jętkowa. Przy ścianach nośnych płatwie, podparta na słupach z zastrzałami. Sklepienie nad nawą główną jest w postaci stropu belkowego z podsufitką [52].
Domek Loretański z zewnątrz otrzymał bogaty wystrój. Ściany zewnętrzne zostały rozczłonkowane parami kolumn kanelowanych ponad połową ich wysokości z głowicami korynckimi, dłuższe boki za pomocą trzech par, krótsze zostały ujęte po dwóch stronach. Kolumny wysunięte są mocno przed lico ściany, wyrastają z wspólnego, obiegającego domek wysokiego kamiennego cokołu zdobionego geometrycznie prostokątnymi płycinami i dźwigają rozbudowaną formę belkowania i profilowanego gzymsu wieńczącego, poprzedzonego listwami palmetową, geometrycznego meandru, kimatjonu i ząbkowaniem. Ponad gzymsem występuje gładka cofnięta nieco ściana, podpierająca strop nawy kaplicy, przepruta w dłuższych partiach dwoma okulusami. Płaszczyzny ścian pomiędzy kolumnami mieszczą nisze z figurami świętych. Partie ścian, pomiędzy parami kolumn w dłuższych bokach w dolnej części przeprute są otworami wejść bocznych, które przebijają dolną z płycin ujętych w prostokątne ramy, zawierających malowidła [52].
Zamiast osiowego liścia akantu kapitelu korynckiego, w górnej strefie kapitelu znajduje się czosnek. Jest to element herbu Aglio pochodzącego z terenu szwajcarskiego kantonu Ticino. Charakterystyczny jest sposób opracowania trzonów kolumn. Mają one aklasyczny, nietraktatowy sposób kanelowania. Pomiędzy zbyt szerokimi żłobkami, zamiast wąskiego, płaskiego paska, jest szersza płaszczyzna z wąziutkim, pionowym nacięciem. W kapitelach od strony wschodniej znajdują się dwa polskie herby. Pierwszy herb to Kolumna (Pierzchała) albo Korab. Herbem Korab pieczętował się ojciec Wincenty Morawski. Drugi herb to Leszczyc (Bróg), nie wiadomo jednak kogo on dotyczy [7].
W górnej części Domku Loretańskiego widać fryz z meandrem. Nad fryzem znajduje się gzyms, który jest udekorowany ornamentem roślinnym [1]. Wokół wejść znajdują się postacie aniołów. Wejścia posiadają barokowe portale uszakowe z koszowymi naczółkami. Krótsza elewacja zachodnia pomiędzy parami kolumn posiada arkadowy otwór jako główne wejście, ujęte po obu stronach gzymsem i półkolistymi listwami [52].
W latach 70-tych XX wieku Leon Strządała wykonał rzeźby, które zostały umieszczone w zewnętrznych wnękach Domku Loretańskiego. We wnękach ściany południowej znajdują się rzeźby św. Wojciecha Biskupa i Męczennika oraz św. Stanisława Biskupa i Męczennika. We wnękach wschodniej ściany są figury św. Stanisława Kostki oraz św. Jadwigi. We wnękach północnej ściany znajdują się trzy rzeźby: św. Maksymiliana, św. Józefa i św. Judy Tadeusza. We wnękach zachodniej ściany są rzeźby św. Piotra Apostoła i św. Pawła Apostoła [1].
Na miejscu bezpowrotnie straconych płaskorzeźb, zapewne podczas potopu szwedzkiego [7] ściany zewnętrzne z trzech stron zdobi dziś polichromia [37] wykonana w technice en grisaille [52] zapewne na początku XIX wieku (często błędnie przypisywana do Bronisława Bryknera) [1]. Na południowej zewnętrznej ścianie nad portalami znajdują się dwa malowidła. Pierwsze z nich przedstawia scenę z narodzin Jezusa Chrystusa. Od lewej jest Maria z Dzieciątkiem oraz św. Józef. Obok nich znajdują się pasterze, część gra na różnych instrumentach. Nad nimi są trzy putta, które trzymają rozwiniętą szarfę z napisem „Gloria in excelsis Deo” (Chwała na wysokości Bogu). Drugie malowidło na tej samej wysokości przedstawia scenę Pokłonu trzech Króli. Malutki Jezus siedzi na kolanach Marii i znajduje się w promieniach Gwiazdy Betlejemskiej. W stajence jest postać św. Józefa. W centralnej części widać trzech Króli. Jeden z nich klęczy, a w ręku trzyma zdjętą z głowy koronę. Na dalszym planie są dwa wielbłądy, pilnowane przez dwie postacie [1].
Polichromie na wschodniej ścianie położone są jedna nad drugą. Górne malowidło przedstawia scenę Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. W centralnej części polichromii wznosi się Matka Boska z promienistym nimbem nad otworzonym grobem. Wokół grobu są zgromadzone licznie postacie, z wnętrza wystaje tkanina. Na drugim planie, w oddali widać gęste chmury i mury miasta. Dolna polichromia przedstawia Zesłanie Ducha Świętego. Malowidło znajduje się za rzeźbą Jezusa Chrystusa. Polichromia przedstawia Marię wśród Apostołów, nad której głową wznosi się gołąb a wokół niego świetliste promienie.
Pierwsze z malowideł na ścianie północnej przedstawia Drogę do Egiptu. Scena została namalowana w pustynno-górzystym krajobrazie. Pomiędzy palmami widać św. Józefa prowadzącego osiołka. Nad jego głową znajduje się aureola, w prawej ręce trzyma laskę. W centralnej części na osiołku jedzie Maria z Dzieciątkiem, które jest owinięte tkaniną. Głowy Matki Boskiej i Jezusa są otoczone nimbami. Nad Świętą Rodziną unosi się aniołek (małe putto), które prawą ręką wskazuje drogę. Druga polichromia przedstawia Ofiarowanie Pańskie. Tłem do sceny jest Świątynia Jerozolimska. W centralnej części widać małego Jezusa z nimbem trzymanego przez proroka św. Symeona z Jerozolimy. W lewej części malowidła znajdują się kolejno Maria oraz św. Józef. Postacią obok św. Józefa zapewne jest prorokini Anna. Głowę Marii otacza nimb, a nad głową Józefa dostrzegamy aureolę. Przed św. Symeonem z Jerozolimy i Dzieciątkiem klęczy ktoś z wyciągniętą ręką [1].
Między portalami po stronie północnej, na tle pustej niszy, umieszczono z zewnątrz ołtarzyk z XVII wieku z Najświętszą Maryją Panną [25]. Flankowany jest przez dwie kolumny które wieńczy cokół z napisem Ave Maria.
Wnętrze domku posiada skromny wystrój. Gładkie partie ścian odcięto prostym gzymsem obiegającym wnętrze. Na ścianie wschodniej występują zakomponowane w ścianę ołtarzową elementy pierwotnego wystroju w postaci skromnego, kamiennego kominka i ponad nim wnęki na posąg Maryi . Wnęka otrzymała złoconą snycerską ramę akantową oraz ozdobne ramy i dodatkowe malowidła aniołów w skrzydłach po bokach zdobionych złotymi świecznikami, a w zwieńczeniu ujętym wolutami ośmioboczne tondo (ślimakowe zdobienie szczytu) z postacią Chrystusa [52]. Nad nim znajduje się anioł oraz dodatkowo dwie rzeźby aniołów trzymające koronę. Wnęka podświetlona została na niebiesko. Pod nią jest złote walcowate tabernakulum, flankowane złotymi zdobieniami oraz marmurowymi pilastrami. Pod nimi jest płyta. Na ścianie po lewej stronie wisi krucyfiks, po obu stronach są też gabloty z darami wotywnymi. Przed stołem ofiarnym znajduje się kuta barierka.
W ołtarzu umieszczona jest obecnie drewniana figura, będąca zarazem jednym z najstarszych na Pradze przykładów rzeźby gotyckiej [37]. Drewniana statua Matki Bożej Wniebowziętej (znana jako Matka Boska Kamionkowska [37]), ma 122.5 cm wysokości i powstała około 1500 roku na Mazowszu [3]. Stoi na odwróconym sierpie księżyca, spod którego wyłania się twarz ludzka [50]. Rzeźba przedstawia Matkę Boską w koronie wraz z Dzieciątkiem. Uwagę zwraca trzymany przez małego Jezusa owoc. Zapewne jest to jabłko symbolizujące triumf nad grzechem [1]. Rzeźba pochodzi ze zniszczonego w 1656 roku przez Szwedów kościoła parafialnego pw. św. Stanisława biskupa na Kamionie. Stała tam w ołtarzu głównym, skąd została przeniesiona do kościoła filialnego w Skaryszewie, gdy w 1681 roku biskup płocki przeniósł parafię Kamion do Skaryszewa. Początkowo została tam umieszczona w ołtarzu bractwa Matki Boskiej Różańcowej, a po 1725 roku przeniesiono ją do ołtarza głównego. W roku 1807 roku, na polecenie armii napoleońskiej, kościół skaryszewski zburzono. Figura (wraz z parafią) przeniesiona została do opuszczonej przez Bernardynów kaplicy loretańskiej i umieszczono ją w miejscu stojącej pierwotnie figury Matki Boskiej Loretańskiej [37], zabranej przez Bernardynów.
Nad wejściami od wewnątrz umieszczono malowane herby. Tuż przy ołtarzu są to korona oraz litera M, oba na błękitnym tle. W tylnej części po lewej stronie jest herb Kazimierza Romaniuka z napisem In te Confido, a po prawej herb Pragi Biskupiej, w którym zamiast domku loretańskiego jest napis Ave Maria.
W 1997 roku Lech i Piotr Grześkiewicz namalowali dwa malowidła w formie owalnych tond wewnątrz Domku Loretańskiego. Pierwszym z nich jest Zwiastowanie, na którym widać Marię znajdującą się na klęczniku i zwróconą w kierunku Archanioła Gabriela, który zwiastuje narodzenie Jezusa Chrystusa. Drugie malowidło przedstawia zesłanie Domku Loretańskiego do świątyni w Loreto [1].