Kościół Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny (ul. Trakt Lubelski #157) to neogotycka świątynia w parafii pod tym samym wezwaniem. Kościół jest wpisany do rejestru zabytków pod numerem 915 [1]. Parafia liczy ok. 7000 parafian [7] i jest to największa pod względem terytorialnym parafia warszawska [4].
Na terenie posesji znajduje się m.in. duży parking, przy samej świątyni dzwonnica i krzyż papieski, a w głębi działki monumentalny, 1-2-kondygnacyjny dom parafialny na planie kwadratu z wewnętrznym dziedzińcem, plebania w stylu klasycystycznego dworku, budynki pomocnicze (m.in. garaże) i duży teren zielony.
W głównym ołtarzu kościoła znajduje się obraz Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Marmurowy ołtarz soborowy został wybudowany w 1993 roku. Jego konsekracji dokonał bp Stanisław Kędziora [13]. Prawy ołtarz boczny przedstawia Serce Pana Jezusa, a lewy św. Antoniego. W prezbiterium znajduje się zespół witraży pt. Zbawiciel z hostią w otoczeniu aniołów [3]. Przedstawiają one Pana Jezusa z Hostią i kielichem w rękach, a po bokach znajdują się śpiewający aniołowie, którzy grają na instrumentach na cześć Najświętszego Sakramentu. Witraże powstały dla upamiętnienia Kongresu Eucharystycznego w 1990 roku w pracowni Teresy Reklewskiej z Warszawy-Miedzeszyna. Fundatorkami były Zofia Głowacka i Karolina Bylina z Chicago. Na uwagę zasługują też obrazy Drogi Krzyżowej namalowane przez Jana Molgę. Wielu wiernych chętnie modli się w kaplicy Matki Bożej Częstochowskiej poświęconej przez kard. Stefana Wyszyńskiego [13].
Organy wybudował Józef Szymański z Warszawy w 1886 roku. Pierwotnie instrument miał 12 głosów, dwa manuały i pedał, trakturę mechaniczną i wiatrownice stożkowe. Po zniszczeniach wojennych w 1944 roku został przebudowany w latach 50-tych XX wieku przez Zygmunta Kamińskiego z zastosowaniem traktury pneumatycznej i rozszerzeniem skali manuałów z C-f3 do C-a3. W 2010 roku organy wyremontował Marian Leśniczuk z Korczewa, który zmienił dyspozycję instrumentu. Obecnie organy mają 18 głosów (dwie klawiatury i pedał). Dyspozycja instrumentu to Manuał I (1. Pryncypał 8, 2. Bordon 8, 3. Salicet 8, 4. Oktawa 4, 5. Rorflet 4, 6. Nazard 2 2/3, 7. Mixtura IV), Manuał II (1. Pryncypał 8, 2. Gamba 8, 3. Gedekt 8, 4. Traverso 4, 5. Horn 2, 6. Progres. II, 7. Obój 8) i Pedał (1. Subbas 16, 2. Violon 16, 3. Fletbas 8, 4. Chorał 4). Traktura gry i rejestrów jest pneumatyczna. Instrument ma automat pedałowy, wolną kombinację, crescendo i temolo [10].
Dom parafialny wybudowany został w latach 80-tych XX wieku. Funkcjonuje w nim Oratorium, odbywają się spotkania katechetyczne [13]. Dom parafialny zastępuje lokalny ośrodek kultury, a przykościelne tereny służą parafianom do celów rekreacyjnych [14]. W parafii działa kilka wspólnot [13] oraz Parafialny Klub Sportowy Victoria Zerzeń Warszawa, założony w 1996 roku z inicjatywy Księdza Krzysztofa Ziółkowskiego [15].
Kolejni proboszczowie w parafii to Grzegorz, Mikołaj Nieżyński, Stanisław Chociszewski (XV wiek), Adam Rogulski, Stanisław Słomczyński, Wojciech z Siennicy (XVI wiek), Tomasz z Bystrzanowa (XVII wiek), ks. Franciszek Wierzchowski (od 1790 do 1819 roku), ks. Feliks Zalewski (do 1829 roku), ks. Wacław Ślepowroński (do 1857 roku), ks. Aleksander Kubin (do 1896 roku), ks. Henryk Łebkowski (do 1898 roku), ks. Zacheusz Kasiński (do 1914 roku), ks. Józef Kajrkuszto (do 1916 roku), ks. Kazimierz Merklejn (do 1920 roku), ks. Anastazy Chabowski (do 1932 roku), ks. Julian Budziszewski (do 1947 roku), ks. prał. Józef Zagziłł (do 1983 roku), ks. prałat Marian Mirecki (do 2005 roku), ks. kanonik Krzysztof Waligóra (po 2005 roku) [4].