Warszawa Wschodnia Towarowa


Warszawa Wschodnia Towarowa

Stacja Warszawa Wschodnia Towarowa powstała w czasie I wojny światowej jako Warschau Ost Verschiebebahnhof. Przez długie lata nosiła nazwę Warszawa Wschodnia Rozrządowa i tak często jest do dzisiaj przez niektórych nazywana. Znajduje się tu szereg bocznic (obecnie jest ich znacznie mniej niż w okresie PRL-u). Z budynków kolejowych najważniejszym jest wybudowana niedawno nastawnia WWT. Stacja natomiast nie ma nic wspólnego ze stacją Warszawa Wschodnia Towarowa, która mieściła się w okresie międzywojennym równolegle do stacji Warszawa Wschodnia (osobowa).

dostępne całodobowodostępne całodobowotereny kolejowetereny kolejowe

Powiedz, jak bardzo lubisz to miejsce w Warszawie:

  • Ulice:   ulica Kozia Górka, ulica Strażacka, ulica Wiatraczna, ulica Zabraniecka
  • Rok powstania:  1915-1915
  • Obszar MSI:  Olszynka Grochowska
  • Wysokość:   0 m
  • Funkcja:  transportowa
  • Styl: 
  • Związane osoby:

Opis urbanistyczny:

Warszawa Wschodnia Towarowa (WWT [2]) to stacja rozrządowa w Warszawie [1]. Jest stacją węzłową, obsługującą pozostałości bocznic rejonu manewrowego "Utrata" oraz kilka torów bocznych [8]. Przebiegają przez nią linie kolejowe 502 (kierunek Warszawa Praga), 503 (kierunek Warszawa Wileńska Marki), 546 (kierunek Warszawa Rembertów), 901 (kierunek Warszawa Antoninów) i 903 (Warszawa Podskarbińska – Warszawa Grochów) [1][11].

Główny parterowy nowy budynek nastawni znajduje się od strony ul. Księżnej Anny (obok poprzedniego, dwukondygnacyjnego). Na wschód od niego znajdują się tory odstawcze, a na północ od nich punkty wyładunkowe i składy materiałów budowlanych oraz węgla kamiennego [1]. Są też pozostałości kilku mniejszych nastawni, jednak większość z istniejących wcześniej obiektów została wyburzona. Dalej na wschód znajdują się trzy wiadukty kolejowe, łączące różne linie.

W momencie uruchomienia stacja miała nazwę Warschau Ost Verschiebebahnhof (w czasie I i II wojny światowej), a następnie Warszawa Wschodnia Rozrządowa (w okresie międzywojennym oraz po II wojnie światowej). Obecna nazwa stacji obowiązuje od 1995 roku [1]. Nie należy jednak łączyć jej z wcześniejszą stacją Warszawa Wschodnia Towarowa, która od lat międzywojennych do lat 60-tych XX wieku znajdowała się na północ od stacji osobowej Warszawa Wschodnia (w miejscu dzisiejszych osiedli) [9].

Obiekty, pomniki, tablice:


Obiekty, pomniki, tablice

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

XVIII wiek i wcześniej:


XVIII wiek i wcześniej

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

XIX wiek:

Stacja została uruchomiona w 1915 roku w ramach Królewskich Pruskich Kolei Wojskowych (KPME) [2].

Okres międzywojenny:

W okresie międzywojennym zajmowała północną część dzisiejszego terenu, aż do ul. Zabranieckiej. W miejscu południowych torów podmiejskich do Rembertowa (przechodzących pod wiaduktem przy stacji Warszawa Podskarbińska) znajdowały się grunty uprawne.

Baza stron www, gdzie można znaleźć grafiki:

Teren stacji

[1935] Teren stacji (źródło)

II wojna światowa i Powstanie Warszawskie:


II wojna światowa i Powstanie Warszawskie

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

Odbudowa stolicy:


Odbudowa stolicy

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

Baza stron www, gdzie można znaleźć grafiki:

Teren stacji

[1945] Teren stacji (źródło)

Czasy PRL-u:

W okresie PRL-u była to znacznie większa od dzisiejszej stacja rozrządowa. Odbywał się tu ruch tranzytowy, prowadzący z Rembertowa na Pragę. Ruch pociągów na stacji prowadzony był przez nastawnię WWT, która posiadała urządzenia mechaniczne scentralizowane, tzw. pędniowe. Znajdowały się również cztery nastawnie wykonawcze WWT3, WWT4, WWT5, WWT6. Wyposażone były w urządzenia kluczowe ręczne. Stale obsadzone były dwie z nich, a nastawniczowie obsługiwali sąsiadujące ze sobą rejony [8][6].

Integralną częścią stacji były rozjazdy posterunku odgałęźnego Warszawa Antoninów (An), umożliwiające jazdę w kierunku Rembertowa, jak i Wawra [8]. Tworzyły go trzy rejony: 1) trzy rozjazdy pomiędzy torami linii nr 2 oraz odgałęzienie łącznicy w kierunku Gocławka, 2) rozjazd kończący łącznicę nr 844 oraz drugi tor w kierunku Gocławka oraz 3) dwa tory towarowe z Rembertowa i tory w kierunku Gocławka. Przez ostatni rejon kursowały pociągi towarowe, a także dalekobieżne pasażerskie z kierunku Lublina, jadące dalej trzecim torem szlakowym (2P) do Warszawy Wschodniej. Posterunek posiadał urządzenia przekaźnikowe typu PB z sygnalizacją świetlną, obsługiwane z jednego pulpitu nastawczego [10].

Baza stron www, gdzie można znaleźć grafiki:

Teren stacji

[1987] Teren stacji (źródło)

Przemiany 1989-2000:

W 1990 roku pojawiły się pierwsze składowiska surowców w miejscu dawnych torów odstawczych. W 2011 roku został ogrodzony skład we wschodniej części.

XXI wiek:

Na początku XXI wieku były plany przekształcenia stacji w lokalne centrum logistyczne PKP Cargo [1]. W 2007 roku planowano na stacji terminal intermodalny [3]. Do II dekady XXI wieku stacjonowały na terenie Przedsiębiorstwa Budownictwa Kolejowego pojedyncze wagony socjalne standardu Y, m.in. salonka i dawna kuszetka 110Ab (zapewne wagon MON-u) [9]. Przez szereg lat większość torów była w opłakanym stanie [8].

W latach 2018-2021 przeprowadzono modernizację stacji [8] w ramach projektu "Poprawa przepustowości linii kolejowej E20 na odcinku Warszawa - Mińsk Mazowiecki, etap I" [5]. Wyburzono budynek posterunku Warszawa Antoninów, a ten został ograniczony do trzech rozjazdów i jest sterowany ze stacji Warszawa Rembertów. Rozebrano nastawnie wykonawcze WWT4 i WWT5, a nastawnie WWT3 i WWT6 zostały pozbawione urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Powstała nowa nastawnia WWT, z której ruch sterowany jest przy pomocy urządzeń komputerowych. Wymieniono nawierzchnię torową, sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym przede wszystkim na odcinku dwóch torów tranzytowych. Nie dokonano większych zmian w układzie torowym poza likwidacją niektórych połączeń rozjazdowych [8].

Baza stron www, gdzie można znaleźć grafiki:

Teren stacji

[2001] Teren stacji (źródło)

Teren stacji

[2001] Teren stacji (źródło)

Nastawnia WWT

[2005] Nastawnia WWT (źródło)

Teren stacji

[2010] Teren stacji (źródło)

Schemat stacji

[2013] Schemat stacji (źródło)

Tory

[2015] Tory (źródło)

Łącznik pomiędzy rozjazdami 92 i 8

[2015] Łącznik pomiędzy rozjazdami 92 i 8 (źródło)

Wjazd od strony Pragi (Michałowa)

[2015] Wjazd od strony Pragi (Michałowa) (źródło)

Warszawa Antoninów

[2015] Warszawa Antoninów (źródło)

Wiadukty linii 2 nad torami do Gocławka i Rembertowa

[2015] Wiadukty linii 2 nad torami do Gocławka i Rembertowa (źródło)

Wjazd od strony Rembertowa

[2015] Wjazd od strony Rembertowa (źródło)

Dawna nastawnia WWT

[2017] Dawna nastawnia WWT (źródło)

Aparat blokowy oraz ława dźwigni sygnałowych i zwrotnicowych

[2018] Aparat blokowy oraz ława dźwigni sygnałowych i zwrotnicowych (źródło)

Zamek ryglowy przy rozjeździe

[2018] Zamek ryglowy przy rozjeździe (źródło)

WWT4

[2018] WWT4 (źródło)

Drążki przebiegowe w WWT3

[2018] Drążki przebiegowe w WWT3 (źródło)

Schemat stacji

[2021] Schemat stacji (źródło)

Głowica rozjazdowa

[2021] Głowica rozjazdowa (źródło)

Warszawa Wschodnia Towarowa

[2021] Warszawa Wschodnia Towarowa (źródło)

Teren stacji

[2021] Teren stacji (źródło)

Wjazd od strony Wawra i Rembertowa

[2021] Wjazd od strony Wawra i Rembertowa (źródło)

Składowiska

[2021] Składowiska (źródło)

Widok w kierunku wschodnim

[2021] Widok w kierunku wschodnim (źródło)

Wjazd na bocznicę

[2021] Wjazd na bocznicę (źródło)

Nowa nastawnia dysponująca

[2021] Nowa nastawnia dysponująca (źródło)

Tory odstawcze

[2021] Tory odstawcze (źródło)

Widok w kierunku zachodnim, budynki nowej i starej nastawni

[2021] Widok w kierunku zachodnim, budynki nowej i starej nastawni (źródło)

Opis przygotowano: 2022-05