Przy ul. Młynarskiej #2 znajduje się Zakład Eksploatacji Tramwajów (Zakład Realizacji Przewozów) R-1 Wola [2] w hali zachodniej oraz Zakład Naprawy Tramwajów [12] T-3 w hali wschodniej [10]. Całość tworzy Zajezdnię Wola. Na terenie zajezdni znajduje się również budynek Zarządu Tramwajów Warszawskich (ul. Siedmiogrodzka #20 [6]) [2], zabudowania od ul. Siedmiogrodzkiej 4 oraz d ul. Skierniewickiej znajduje się Ośrodek Szkolenia Tramwajów Warszawskich [7].
Ceglana fasada w stylu neogotyckim hali wschodniej T-3 jest jedynym ocalałym z II wojny światowej fragmentem starej architektury zajezdni [10]. Ta elewacja frontowa z 1903 roku znajduje się w gminnej ewidencji zabytków [5]. Hala ma wymiary 100 m x 200 m i wysokość ok. 15 metrów [12]. Są plany modernizacji obiektu i dostosowania go do potrzeb dłuższych wagonów tramwajowych. Plany zakładają między innymi dobudowanie torów i większej liczby bram wjazdowych, a także likwidację suwnicy [33].
Hala zachodnia to obecnie najstarsza czynna warszawska zajezdnia tramwajowa [3], stąd skrót R1 [18]. Obecnie tylko pierwsza hala jest przelotowa, natomiast dwie pozostałe są ślepo zakończone. Wzdłuż hal zlokalizowane są tory odstawcze (nazywane potocznie IV zajezdnią [1]). Wjazd do zajezdni odbywa się od ul. Skierniewickiej, a wyjazd od ul. Wolskiej [33].
Zajezdnia jest poligonem doświadczalnym dla nowych tramwajów [3] i posiada najbardziej zróżnicowany tabor spośród warszawskich zajezdni. W 2015 roku stacjonowało tu 157 wagonów typu 105N różnych odmian, wszystkie 30 wozów serii 123N, 13 wagonów PESA Swing oraz jeden wagon 116N, a także PESA 128N DUO Jazz [33]. Przez zajezdnię, jako jedyną w Warszawie przewinęły się chyba wszystkie typy wagonów użytkowane w Warszawie. Przed II wojną światową były tu wagony typów od A do H włącznie [36]. Po wojnie były tu wagony K po powrocie z Berlina, wrocławskie wagony L(max) i Lw. W latach 70-tych XX wieku w zajezdni znalazły swoje miejsce dwa zabytkowe wagony typów A-43 oraz C-257. Są też dwa wagony gospodarcze: transportowy 13N-402 po przebudowie oraz dawny wagon wieżowy, a obecnie przetokowy, o numerze 2002, zbudowany na bazie wagonu K-450 [36].
Tu kręcone są filmy promocyjne, jak zrealizowane 7 września 2011 roku w ramach kampanii „Bądźmy Razem Bezpieczni”, pokazujące czołowe zderzenie samochodu i tramwaju [22]. Na terenie zajezdni odbywają się też corocznie otwarte dla mieszkańców Dni Transportu Publicznego.
Teren zajezdni położony jest w rejonie rynny żoliborsko-szczęśliwickiej. Jest to dolina rynnowa wyerodowana w utworach glacjalnych i wypełniona osadami jeziornymi interglacjału eemskiego (torfy, gytie, kreda jeziorna, łupki bitumiczne). Budynki posadowione są na warstwie średnio zagęszczonych piasków drobnych. Na głębokości 4 metrów występuje warstwa piasków średnich, która przykrywa leżącą na głębokości 6.8-7.5 metrów warstwę namułów. Woda gruntowa pojawia się na głębokości 4.4-4.9 metra [32].