Gmach Ministerstwa Edukacji i Nauki (al. Jana Chrystiana Szucha #25) [1] został zaprojektowany w stylu zwanym nowym klasycyzmem, zaliczanym do tzw. klasycyzmu redukcyjnego. Nawiązuje do architektury faszystowskiej Włoch czy Niemiec [1]. Ma cztery kondygnacje (oraz jedną podziemną, przeznaczoną na pomieszczenia techniczne i magazyny) i wysokość 16.5 metra. Jest w nim sześć klatek schodowych. Powierzchnia całkowita wynosi 16176 m2. Budynek został zaplanowany na ok. 350 osób. Powstał w technologii tradycyjnej murowanej. Zewnętrzne ściany wykonano z cegły pełnej o grubości 55 cm klasy 10MPa na zaprawie cementowej, a ściany działowe z cegły o grubości 15 cm [4].
Fasada posiada osiowy podział, zaakcentowany pośrodku olbrzymimi (niemal do wysokości czwartego piętra) propylejami, których silnie podkreślone piony równoważy po obu bokach poziome żebrowanie pasma parterowego. Okna trzech najwyższych kondygnacji ujęte zostały w wąskie wspólne obramienia kamienne. U góry elewację zamyka płytki i skromny gzyms. Fasada wyłożona jest śląskim dolomitem o ciepłym odcieniu [29]. Nad portykiem wejściowym z podwójnymi filarami znajduje się wyrzeźbiony orzeł, nawiązujący do godła Polski [1] o silnie zgeometryzowanych formach, projektu Jana Kurzątkowskiego, wykonany przez Karola Tchorka [6]. Został on wyrzeźbiony jeszcze zanim III Rzesza przyjęła sobie podobnego orła za godło [7]. Nad wejściem znajdował się początkowo (nieistniejący już) napis: Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego [6].
Między filarami prowadzi wejście na główny, frontowy dziedziniec [5] dziedziniec z gwiazdą (court d-honneur, nazwa się wzięła od wzoru posadzki, układającego się w ośmioramienną gwiazdę) [37]. Architektura dziedzińca jest powtórzeniem wątku propylejów [29]. Pilastry ustawione pojedynczo są wydłużone, podkreślone przez zachowanie kanonicznych części głowic i architrawu, które w stosunku do wysokości słupów wydają się skromne. Całość spięta jest u góry klamrą szerokiej attyki. Wyraziste są latarnie ścienne, okalające dziedziniec [30]. Na elewacji od strony dziedzińca znalazły się trzy płaskorzeźby autorstwa Tchorka: Nauka, Kultura i Religia [6]. Na posadzce zachował się oryginalny wzór ułożenia płyt chodnikowych (88 jasnych płyt jest oryginalnych) [25]. Na osi głównej znajduje się w głębi drugi wewnętrzny dziedziniec z obszernym basenem, okolonym kwietnikami i zieleńcami [29]. Są też cztery półzamknięte dziedzińce boczne, tworzące charakterystyczny układ grzebieniowy (są obecnie obudowane budynkami). Dzięki temu rozwiązaniu wszystkie sale w gmachu zostały doświetlone [5]. Na podwórzach bocznych widoczna jest krata [29], a na jednym z dziedzińców ślady po kulach z czasów okupacji [25]. Obecnie dziedzińce służą za parkingi dla pracowników.
Wnętrza
Projektując układ komunikacyjny, oddzielono ruch urzędników od ruchu interesantów. Z tego względu frontowe, reprezentacyjne wejście przeznaczone zostało dla głównych urzędników oraz interesantów, natomiast dla personelu biurowego przewidziano boczne wejścia [28]. po lewej i prawej stronie pod słupami propylejów, gdzie znalazły się też szatnie w postaci szafek po 150 po każdej stronie [29].
Autora projektu wnętrz wybrano w drodze konkursu ogłoszonego w trakcie wznoszenia gmachu. Został nim Wojciech Jastrzębowski, który użył stylu polskiej sztuki stosowanej, czyli rodzimej odmiany art déco. Wyposażenie według jego projektu ograniczono ostatecznie do sali konferencyjnej, poczekalni i gabinetów ministra. Pozostałe wnętrza miały być uzupełniane w kolejnych latach [6]. Większość mebli wytworzyło Towarzystwo Akcyjne Warszawskiej Fabryki Mebli Stylowych Zdzisław Szczerbiński i Spółka, istniejące do 1936 roku. Ironią jest, że w czasie Powstania Warszawskiego, gdy w gmachu przy Szucha funkcjonowało Gestapo, w tej fabryce mieściła się przez pewien czas Komenda Główna AK [23]. Najlepiej zachowane przestrzenie gmachu mieszczą się na pierwszym piętrze [25].
Wnętrza wykończono wyłącznie z materiałów krajowych z wyjątkiem parapetów okiennych (marmur włoski) i niektórych słupów oraz okładzin ścian (marmur czeski) [30]. Wnętrza parteru i schody wykonano z marmurów kieleckich. Z uwagi na wyczerpanie złóż część odnowionych okładzin pochodzi z kamieniołomów Szewce i Bolechowice [14].
Po wejściu do budynku obszerny, dobrze oświetlony hall, kieruje ruch na boki oraz na piętro, dokąd po obu stronach prowadzą otwarte, trójbiegowe schody [29]. Są one nieco oddalone od głównego wejścia, przez co powstał przed nimi monumentalny pasaż poprzeczny, który powtarza się na wszystkich kondygnacjach. Na trzeciej kondygnacji pasażu znalazła się sala odczytowa [28]. Hall utrzymany został w kolorystyce ciepło-szarej. Marmurowe okładziny słupów, ścian i posadzki kontrastują z granatem chodnika i bielą stropu [29]. Wyłożenie holu marmurem i wapieniem potęguje wrażenie luksusu, podobnie jak obłożenie kamieniem słupów konstrukcyjnych. Kamienne pochwyty dodano też do balustrad schodów [6].
Boczne klatki schodowe oświetlone są przez [23] ogromny żyrandol, zwany pająkiem. Ciągnie się przez trzy piętra [23] i ma 13 metrów długości [6]. Istnieje od początku powstania budynku [23]. Wykonany z mosiądzu na kształt pnia palmy rozciągnięty jest od najwyższego piętra aż do parteru, oświetlając schody w kilku miejscach [37]. Został wykonany, tak jak m.in. żyrandole na korytarzach, w gabinecie ministra i sali posiedzeń, w Fabryce Żyrandoli Elektrycznych Antoniego Marciniaka [6]. Obecnie świetlówki do niego wykonywane są na zamówienie przez polską hutę szkła [23].
Po wejściu do budynku widoczny jest jeden z ośmiu zrekonstruowanych charakterystycznych zegarów [23] w formie sześcianów. Robiły wrażenie nie tylko kształtem (prosta stalowa rama, cztery białe cyferblaty z czarnymi wskazówkami, widoczny z zewnątrz mechanizm) ale też że były napędzane prądem i były połączone z zegarem-matką [37]. Obecnie nastawiane są drogą radiową [23].
W gmachu oprócz wind osobowych zamontowano windę towarową. Windy instalowane były przez Warszawską Fabrykę Dźwigów Flohr [6].
Na każdym piętrze znalazły się obszerne widne poczekalnie, łączące dwie klatki schodowe [29]. Ściany poczekalni na pierwszym piętrze pokryto stiukiem w kolorze niebieskim. Poczekalnię poprzedza przeszklone przepierzenie z drzwiami projektu Jastrzębowskiego [6]. Korytarze zostały przeważnie jednostronnie oświetlone, malowane żółto, który to kolor został nazywany barwą ministerialną [29]. Kontrastuje z granatowymi chodnikami na schodach i korytarzach, które dostarczył skład Zygmunta Kiltynowicza [6]. Posadzki powstały w postaci klepki dębowej układanej w jodełkę na styk [4], a w mniej reprezentacyjnych przestrzeniach wspólnych i pomieszczeniach gabinetów podłogi pokryto parkietami na podkładzie asfaltowym. Drzwi sosnowe, podobnie jak okna, pomalowano na kolor biały [6].
W gmachu jest ponad 400 pomieszczeń [25] i pierwotnie wszystkie miały okna [29]. Największym jest sala posiedzeń [6] im. Anny Radziwiłł [12]. Sala ma wysokość półtorej kondygnacji. By uzyskać ten efekt, Mączeński umieścił jej żelbetowy, kasetonowy strop w połowie drugiego piętra [37]. Została obłożona jesionową boazerią. Nad jesionowymi drzwiami umieszczono supraporty ze zgeometryzowanym wzorem. Na przeciwległych krótszych ścianach zawieszono naprzeciw siebie portrety Józefa Piłsudskiego i prezydenta Ignacego Mościckiego. Ściany pokryto zielono-żółtą tkaniną dekoracyjną, wykonaną przez Spółdzielnię Ład. Jastrzębowski zaplanował do sali stół konferencyjny i krzesła, które ostatecznie nie powstały [6]. Oryginalnych krzeseł nie zachował się komplet, dlatego część została dorobiona z innego drewna i dziś różnią się odcieniem [23]. Sala mieści ok. 50 osób. Tkanina na ścianie została zrekonstruowana po wojnie przez jedną z łódzkich manufaktur na podstawie skrawka oryginalnego materiału wielkości dłoni [25]. Żeby zamontować w sali rzutnik multimedialny, ministerstwo musiało zwrócić się do konserwatora zabytków o pozwolenie [23].
Pokoje dla urzędników miały wymiary 5 x 3 m, większe były pokoje dla referentów, dyrektorów i ministra [29]. Gabinet ministra znajduje się na pierwszym piętrze. Wchodzi się do niego przez przestronny sekretariat. Ozdobą gabinetu są kunsztowne wykończone drzwi oraz częściowo oryginalne drewniane meble [25]. Na podłodze ułożono taflowe parkiety. Jesionowa boazeria jest podobna jak w sali posiedzeń. Pierwotnie pierwszy pokój ministra pokrywała tkanina pracowni Ład. Amfiladowy układ pomieszczeń pozwalał na otwarcie szeregu drzwi aż do gabinetu podsekretarza stanu i utworzenia dużego apartamentu (sekretariat, gabinet, biblioteka, sala posiedzeń i sala kopernikowska [37]). W pomieszczeniu uwagę zwracają dwie supraporty. Jedna z nich to Alegoria natury. Przedstawia kobietę trzymającą w ręku gałązkę z owocami. Towarzyszą jej kobieta z nietoperzem i półksiężycem pod stopami oraz mężczyzna z gwiazdą. Druga supraporta to Alegoria kultury. Ta przedstawia mężczyznę z książką w dłoni. Towarzyszą jej postacie alegoryczne z atrybutami: lirą, czaszką i klepsydrą. Autorem supraport był Józef Below (często przypisywane są błędnie Stanisławowi Komaszewskiemu [5]) [6]. Początkowo Minister i podsekretarz Stanu mieli swoje mieszkania w lewem skrzydle frontowej części gmachu [29].
W dawnej bibliotece znalazły się supraporty Zoologia i Architektura. Ich autorstwo przypisuje się Stanisławowi Komaszewskiemu [6].
Budynek często grał w filmach, zwłaszcza wojennych m.in. w Stawce większej niż życie, Czasie honoru, Samsonie, Akcji pod Arsenałem czy Kamieniach na szaniec [37].
Ministerstwo Edukacji i Nauki
Pierwszym centralnym urzędem państwowym w Polsce zajmującym się sprawami oświaty i wychowania była utworzona w dniu 14 października 1773 roku Komisja Edukacji Narodowej. Uznaje się ją za pierwsze na świecie ministerstwo tego typu. Po zaborach, 1 lutego 1918 roku zostało utworzone Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego. Był to centralny organ administracji rządowej, mający sprawować pieczę nad szkolnictwem wszelkich stopni i typów, opieką nad nauką, literaturą i sztuką, nad archiwami, bibliotekami, czytelniami, muzeami i teatrami oraz realizacją zadań państwa w sprawach wyznaniowych. Ministerstwo wyłoniło się z przekształcenia Departamentu Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego Tymczasowej Rady Stanu [22].
Funkcję Ministra pełnili kolejno: Antoni Ponikowski (1917-1918), Ksawery Prauss (1918-1919), Jan Łukasiewicz (1919), Tadeusz Łopuszański (1919-1920), Maciej Rataj (1920-1921), Antoni Ponikowski (1921-1922), Julian Nowak (1922), Kazimierz Władysław Kumaniecki (1922), Józef Mikułowski-Pomorski (1922-1923), Stanisław Głąbiński (1923), Stanisław Grabski (1923), Bolesław Miklaszewski (1923-1924), Jan Zawidzki (1924-1925), Stanisław Grabski (1925-1926), Józef Mikułowski-Pomorski (1926), Antoni Sujkowski (1926), Kazimierz Bartel (1926-1927), Gustaw Dobrucki (1927-1928), Kazimierz Świtalski (1928-1929), Sławomir Czerwiński (1929-1931), Janusz Jędrzejewicz (1931-1934), Wacław Jędrzejewicz (1934-1935), Konstanty Chyliński (1935), Wojciech Świętosławski (1935-1939) [35].
Po II wojnie światowej resort właściwy dla spraw oświaty i wychowania nosił różne określenia [22]. W 1944 roku na stanowisko kierownika Resortu Oświaty PKWN powołano Stanisława Skrzeszewskiego (1944-1945), który też został pierwszym ministrem w powstałym w 1945 roku Ministerstwie Oświaty [22]. Następnie byli to: Czesław Wycech (1945-1947), Stanisław Skrzeszewski (1947-1950), Witold Jarosiński (1950-1956), Feliks Baranowski (1956), Władysław Bieńkowski (1956-1959), Wacław Tułodziecki (1959-1966). Henryk Jabłoński (1966-1972) był ministrem oświaty i szkolnictwa wyższego, a następnie stanowisko otrzymało nazwę ministra oświaty i wychowania, którym byli: Jerzy Kuberski (1972-1979), Józef Tejchma (1979-1980), Krzysztof Kruszewski (1980-1981), Bolesław Faron (1981-1985), Joanna Michałowska-Gumowska (1985-1987) [36].
W okresie 1987-1989 istniało Ministerstwo Edukacji Narodowej PRL, w którym tekę ministra sprawowali: Henryk Bednarski (1987-1988), Jacek Fisiak (1988-1989) oraz Henryk Samsonowicz (1989). Po roku 1989, ministrami Edukacji Narodowej byli: ponownie Henryk Samsonowicz (1989-1990), Robert Głębocki (1991), Andrzej Stelmachowski (1991-1992), Zdobysław Flisowski (1992-1993), Aleksander Łuczak (1993-1995), Ryszard Czarny (1995-1996), Jerzy Wiatr (1996-1997), Mirosław Handke (1997-2000) oraz Edmund Wittbrodt (2000-2001). W 2001 roku w wyniku połączenia dwóch resortów powstało Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu. Na jego czele znaleźli się: Krystyna Łybacka (2001-2004) oraz Mirosław Sawicki (2004-2005). W 2005 roku ponownie istniało Ministerstwo Edukacji Narodowej, którym kierował Mirosław Sawicki (2005), a w 2006 roku Ministerstwo Edukacji i Nauki, w którym ministrem został Michał Seweryński (2005-2006). Od 5 maja 2006 roku istniało Ministerstwo Edukacji Narodowej z ministrami: Romanem Giertychem (2006-2007), Ryszardem Legutko (2007), Katarzyną Hall (2007-2011), Krystyną Szumilas (2011-2013), Joanną Kluzik-Rostkowska (2013-2015), Anną Zalewską (2015-2019), Dariuszem Piontkowskim (2019-2020) i Przemysławem Czarnkiem (2020). Od 1 stycznia 2021 stanowisko Ministra Edukacji i Nauki pełni Przemysław Czarnek [36].