Kościół św. Jakuba Apostoła (Starszego) przy ul. Mehoffera #4 jest najstarszym, zachowanym w oryginalnym kształcie, zabytkiem sakralnym na terenie dzisiejszej Warszawy [1]. To jednocześnie najstarszy gotycki zabytek [5] jak i średniowieczny kościół [1]. Przy definicji tego kryterium znaczenie ma zapis „dzisiejszej” Warszawy (Tarchomin został przyłączony dopiero w 1951 roku) oraz zachowany „w oryginalnym kształcie”, czyli że chociaż istnieją starsze kościoły, to były one przebudowane lub zniszczone i odbudowane.
Świątynia znajduje się na Mazowieckiej Drodze Świętego Jakuba. Ten 164-kilometrowy szlak wiedzie wzdłuż Wisły z archikatedry pw. Męczeństwa św. Jana Chrzciciela w Warszawie mostem północnym przez Tarchomin, Jabłonnę, Zakroczym, Płock do Włocławka i Trzemeszna, gdzie łączy się z europejską siecią dróg prowadzących do grobu Jakuba Apostoła w Santiago de Compostela. Pielgrzymom orientację ułatwiają oznaczenia w postaci żółtej muszli na niebieskim tle. Można je spotkać na kamieniach i drzewach na wiślanym wale w pobliżu tarchomińskiego kościoła. Drogę wyznaczono w 2014 roku w oparciu o średniowieczny trakt [6].
Parafia liczy 10400 wiernych [16]. W 2018 roku uroczyście obchodzono 500-lecie kościoła. Powstało wtedy „Oratorium Jakubowe” autorstwa Jerzego Cembrzyńskiego i Aldony Kraus, dedykowane tarchomińskiej świątyni [5].
Bryła
Jest to jednonawowy kościół z węższym i niższym prezbiterium zakończonym trójbocznie [18], skierowany na południowy wschód [10], wzniesiony w stylu gotyckim (gotyku nadwiślańskiego [1]) z cegły ułożonej w wątku polskim (w każdej warstwie muru cegły ułożone są na przemian wozówką i główką, czyli raz dłuższą, a raz krótszą częścią) [3]. Wykorzystano czerwoną, pełną cegłę ceramiczną na zaprawie wapiennej z odsłoniętym licem ceglanym z wyjątkiem poziomego pasa przy gzymsie koronującym, opasek okiennych, wnęk i pionowych pasów przy skarpach pokrytych białym tynkiem wapiennym [18]. Na części widać XVI-wieczny romboidalny wzór z zendrówki (wypalonej ciemnej cegły) [20].
Kościół jest niewielki, ma 25 m długości i 10 m szerokości [1]. Powierzchnia użytkowa wynosi 268 m2 [18]. Jest oskarpowany od zewnątrz. Do prezbiterium przylegają przybudówki zakrystii i skarbca, zaś do elewacji frontowej czworoboczna kruchta. Prostokątna barokowa przybudówka kruchty [18] została dobudowana w XVIII wieku [3]. Od frontu znajduje się na niej wolutowy szczyt z owalnym okienkiem zakończony poziomym gzymsem [18]. Jeszcze w 1896 roku do kruchty można było wejść z każdej z trzech stron. Obecnie jedna ze ścian jest zamurowana i znajduje się na niej krzyż [20].
Gotycka elewacja frontowa jest trójpolowa, rozdzielona dwiema skarpami i flankowana dwiema skarpami narożnymi. W szczycie znajdują się wąskie ostrołukowe blendy z wnękami, dwie skrajne, środkowa wydłużona (z oknem) oraz dwie mniejsze nad skarpami. Elewacje boczne świątyni zostały rozdzielone skarpami na trzy pola, w części górnej z trzema gotyckimi, ostrołukowymi oknami. Elewacja południowo-zachodnia ma w polu środkowym pierwotny ostrołukowy, uskokowy portal wejściowy (obecnie zamurowany). Prezbiterium jest trójboczne, opięte skarpami na narożach. W polach bocznych ma ostrołukowe otwarte okna, a w polu środkowym zamknięte jest blendą [18]. Na jednej ze ścian umieszczony jest też zegar słoneczny [20].
Fundamenty wykonano najprawdopodobniej z kamieni polnych i cegły łączonych zaprawą wapienną. Stropy są drewniane, płaskie, z odsłoniętymi belkami. W zakrystii i skarbcu są sklepienia kolebkowe z cegły na zaprawie wapiennej, a nad nawą, prezbiterium i kruchtą dachy dwuspadowe z niewielką, czworoboczną sygnaturką na kalenicy nawy z cebulastym hełmem z ostrosłupem przechodzącym w krzyż. Nad zakrystią i skarbczykiem dachy pulpitowe. Całość wykonana została z blachy miedzianej [18].
Wnętrze
Boczne ściany podłużne rozdzielone zostały trzema płytkimi, ostrołukowymi niszami, mieszczącymi okna. Dwie nisze dzielą ścianę tylną, ujmując portal wejściowy prowadzący z kruchty. Ponad nim znalazł się wsparty na dwóch kolumnach, wysunięty trapezowo, drewniany chór muzyczny z niewielkim prospektem organowym. Posadzka w kościele wykonana została z lastriko [18] w 1894 roku (wcześniej podłoga była z belek sosnowych [20]). Dlatego pod chórem na posadzce znajduje się napis A. 1894 D i może on błędnie sugerować, że wtedy wybudowano kościół [19]. Po obu stronach nawy znajduje się rząd ławek.
Ostrołukowe przejście do prezbiterium flankowane jest dwoma bocznymi ołtarzami na ścianach nawy [18]. Ołtarze, prawy św. Jana i lewy Matki Bożej Różańcowej, są fundacji Ossolińskich [1]. Wyposażenie świątyni jest utrzymane w stylu barokowym [13].
Z XVIII wieku pochodzi czarna, marmurowa chrzcielnica z pozłacaną pokrywą (zwieńczona koroną pochodzącą z innego przedmiotu [19]) ustawiona po prawej stronie oraz lichtarze z brązu z herbem fundatora [1] z Gdańska (cztery z sześciu [19]) [3]. Po lewej stronie na ścianie znajduje się wąska drewniana ambona z licznymi pozłacanymi zdobieniami. Składa się z mównicy, zaplecka oraz baldachimu który zdobi wizerunek gołębicy [20].
Wewnątrz kościoła warte uwagi są też niewielkie kapliczki Drogi Krzyżowej [1].
We wnętrzu kruchty, w ścianie nawy, znajduje się ostrołukowy profilowany portal główny kościoła zamknięty dwuskrzydłowymi drzwiami [18]. W kruchcie ufundowano tablicę: Armia Krajowa VII Obwodu Obroża "Wołam Cię obcy człowieku, co kości odkopiesz białe: kiedy wystygną już boje, szkielet mój będzie miał w ręku Sztandar Ojczyzny mojej" Kamil Baczyński. Śp. D-ca kompanii kpt. Jan Raczkowski "Motor" lat 33 Śp. St. Sierż. Edward Janik "Wędka" lat 40 Śp. Pchor. Zbigniew Kiełkiewicz "Sławek" lat 18 Śp. St. Sierż. Ryszard Kosek "Puchar" lat 18 Śp. Strz. Wojciech Kowalski "Wąsik" lat 21 Śp. Strz. Stanisław Malesa "Fajka": lat 31 Śp. Pchor. Bohdan Pogodziński "Wawrzyniec" lat 29 Śp. Pchor. Jan Pogodziński "Grzmot" lat 27 Sp. Kpr. Stanisław Sosnowski "Wyga" lat 35 Śp. Strz. Jan Świątek "Piątek" lat 34 Żołnierzom 5 i 6 kompanii II batalionu I rejonu "Brzozów" poległym w Powstaniu Warszawskim pod wsią Polesie Nowe, oraz zaginionym, pomordowanym i zmarłym w latach 1939-1945. 20.9.1986 r. Rodziny i Koledzy [19].
Obok bocznych ołtarzy, na łuku tęczowym, znajdują się tablice epitafijne Ossolińskich. Na prawej upamiętniona została Teresa z Hrabiów na Żmigrodzie, Stadnickich herbu Szreniawa, Ossolińska, Wojewodzina Wołyńska, w Rymanowie zmarła D 8 maja 1776 r. w Zagórzu u O. karmelitów pochowana. Na lewej Józef Kanty Hrabia S.P.R. z Tęczyna Ossoliński herbu Topór, Wojewoda Wołyński, dnia 18 listopada r. 1780 zmarły w Rymanowie. Na podłodze przed łukiem znajduje się ozdobna metalowa płyta z herbem Ossolińskich i napisem: „Aedificat proprias hic ascia moesta ruinas” (tutaj na rumowisku zbudował gmach z wielkim trudem [10]), która przykrywa zejście do krypty [19].
Prezbiterium
W prezbiterium na osi głównej znalazł się ołtarz, a w ścianach bocznych ostrołukowe przejścia do zakrystii i skarbczyka. Obok drzwi do zakrystii została zasłonięta pierwotna wnęka na stalle, zwieńczona czterema nadwieszonymi arkadkami [18]. Na ścianach bocznych znajdują się po trzy ostrołukowe wnęki z malowidłami czterech Ewangelistów oraz św. Stanisława i św. Wojciecha [1], autorstwa Franciszka Stelmaskiego, które powstały między 1894 i 1898 rokiem [9]. Same stalle (rozbudowane ławki) również pochodzą z II połowy XIX wieku [5].
Barokowy ołtarz główny z obrazem Ukrzyżowania ufundował Franciszek Maksymilian Ossoliński [1]. W centrum znajduje się obraz przedstawiający Pana Jezusa na Krzyżu, a nad nim obraz przedstawiający patrona kościoła, św. Jakuba Apostoła [13]. Obraz św. Jakuba przeniesiony został w 1957 roku z innego kościoła [1]. Jest on najprawdopodobniej autorstwa Szymona Czechowicza i został namalowany w 1731 roku [11], być może w czasie jego pobytu w Rzymie lub zaraz po jego powrocie do Polski. Tym samym jest najstarszym ruchomym elementem wyposażenia kościoła [5]. Obraz Ukrzyżowania powstał w latach 50-tych XX wieku [20].
Po bokach ołtarza stoją wyrzeźbione w drewnie lipowym figury apostołów św. Piotra i Pawła [1]. W latach 1999-2000 [19] podczas prac konserwatorskich duża rzeźba św. Piotra o wysokości 2.3 metra oraz mająca ponad 100 kg wagi, po wytruciu owadów i usunięciu grubych warstw farby olejnej, ukazała resztki polichromii z XVIII wieku i wspaniałe pociągnięcia dłuta anonimowego rzeźbiarza wysokiej klasy. Zabrakło niestety pieniędzy na konserwację rzeźby św. Pawła [19]. Wcześniej figury nie były malowane, miały kolor drewna [20].
Organy
Organy zbudował Józef Szymański około 1878 roku. Pierwotnie był to siedmiogłosowy pozytyw [17]. W latach 1978-1979 zostały gruntownie wyremontowane [9]. Kapitalny remont i rozbudowę przeprowadził K. Sajdowski z Bydgoszczy. Zainstalowano wówczas nową, cicho pracującą dmuchawę z RFN [19]. W 1983 roku organy zostały rozbudowane o trzy głosy manuałowe znajdujące się po lewej stronie szafy i sekcję pedału z dwoma głosami umiejscowionymi za pozytywem Szymańskiego oraz połączeniem manuału do pedału (działającym jedynie na część dobudowaną). Głosy te zostały umieszczone na wiatrownicach stożkowych i obsługiwane są przez trakturę pneumatyczną. W 1984 roku dobudowano manuał II, który początkowo realizowany był elektronicznie. W 2006 roku Andrzej Nagalski zainstalował w nim cztery głosy piszczałkowe, obsługiwane przez trakturę elektropneumatyczną. Głosy tej sekcji zostały umieszczone po prawej stronie szafy [17]. Organy zostały wpisane w 1982 roku do rejestru zabytków [1].
Traktura gry i rejestrów są mieszane. Dostępne są Tutti i pedał crescendo (do oryginalnej części manuału I), Tremolo i połączenie I-Ped. (do dobudowanej części manuału I). Łącznie jest 16 głosów, dwie klawiatury oraz pedał. Skala manuałów to C-c3, a skala pedału C-d1. Manuał I (Bourdon 8, Larigot 1 1/3+1, Quinta 2 2/3, Octawa 4, Salizional 4, Portunal flet 8, Principal 8, Rohrflöte 8 (1983), Principal 4 (1983), Mixtur 4x (1983)), Manuał II (Gedeckt 8 (2006), Gemshorn 2 (2006), Quinte 1 1/3 (2006), Praestant 4 (2006)), Pedał (Subbas 16 (1983), Choralbas 4 (1983)) [17].
Krypta
Pod kościołem Ossolińscy, którzy w 1720 roku przeprowadzili rozbudowę kościoła [1], zbudowali kryptę, w której mieli być chowani przedstawiciele rodziny. Nad wejściem, w posadzce na styku nawy i prezbiterium, została umieszczona ozdobna płyta epitafijna z herbem Topór. Ostatecznie miejscem spoczynku Ossolińskich został kościół w Ciechanowcu, zaś w Tarchominie pochowano jedynie pięcioletniego Ignacego Ossolińskiego, zmarłego w 1755 roku [2]. Mimo młodego wieku był on już obdarzony wieloma tytułami [19], przechodzącymi na niego dziedzicznie.
Trumnę ze szczątkami Ignacego odkryto w 1978 roku [1] podczas przebudowy krypt na salkę dla ministrantów [2]. Przy trumnie znaleziono tabliczkę z inskrypcją „Ignatius Ossolinski Vexilliferides Curiae Regni Capitaneides Sandom. Regiminis Clave Majoris Regni Vexillifer Natus A. 1750, 3 Julij Extincus nudo et simul illuxit caelo 9 Julii 1755 A” (Ignacy Ossoliński chorążyc dworu królewskiego, starościc sandomierski Regimentu Laski Wielkiej Królewskiej Chorągwi, urodzony 3 lipca 1750 r., odszedł ubogo i zarazem rozjaśnił niebo 9 lipca 1755 r.) [7]. Po przebudowie dostęp do salki był z zewnątrz, wchodziło się schodami od strony prezbiterium [8]. Miejsce ponownego pochówku chłopca było nieznane [7].
W 2017 roku konserwatorzy prowadzili prace w salce [2]. Uwagę zwróciła jedna ze ścian. Po skuciu tynku odsłonięto przemurowanie. Odkryte za nim pomieszczenie mieściło schody, które łączyły pierwotnie kryptę, znajdującą się pod ołtarzem, z wnętrzem świątyni [14]. Około metra pod płytą epitafijną z herbem rodu Ossolińskich wylano na schody betonową płytę [7]. Na niej leżał krzyż wykonany z białej cegły, na krzyżu zaś ołowiana tabliczka trumienna Ignacego Ossolińskiego [2]. Dodatkowo pod lastrykową posadzką odnaleziono także dwa skupiska ludzkich kości [7], łącznie 13 osób dorosłych i kilkorga dzieci [2]. Przypuszcza się że byli to zmarli pochowani wcześniej na cmentarzu, który otaczał kościół. Prawdopodobnie odnaleziono je podczas prac remontowych w latach 70-tych XX wieku, zebrano i złożono w jednym miejscu [7].
Kryptę przekształcono w ossuarium, miejsce pamięci zmarłych. Przewidziano aranżację grobu dziecięcego zgodnie z tradycją osiemnastowieczną. Rzeźbę Ignacego obłożono kwiatami, ziołami oraz ubrano w żupan. Obok znalazła się odnaleziona tabliczka trumienna z inskrypcją oraz tkanina z guzikami, która jest prawdopodobnie fragmentem kamizelki. W niszy pod schodami prowadzącymi z kościoła, w skrzyni obitej czerwonym materiałem, umieszczono pozostałe szczątki [7]. Nową aranżację zaprojektowała prof. Anna Drążkowska [10]. Inwestycja została zrealizowana dzięki wsparciu finansowemu Biura Stołecznego Konserwatora Zabytków m. st. Warszawy. 22 września 2019 roku bp Michał Janocha poświęcił i otworzył pomieszczenie dla zwiedzających [10].