Katedra pw. św. Michała Archanioła i św. Floriana Męczennika (ul. Floriańska #3) ustawiona jest frontem do Placu Weteranów 1863 roku. Na północ od świątyni znajduje się wolnostojące jednokondygnacyjne zejście do podziemi, wybudowane ok. 2008 roku. Za świątynią jest duża plebania wraz z kancelarią. Kolejnym budynkiem wzdłuż ul. Floriańskiej jest Akademik Praski. Od ul. Sierakowskiego znajduje się trzykondygnacyjny Dom Kapłański, a w głębi posesji wydłużony, dwukondygnacyjny w części centralnej pawilon użytkowy, pełniący role garaży.
Do czasu budowy Świątyni Opatrzności Bożej (która ma taką samą wysokość, 75 metrów) był to najwyższy kościół w Warszawie [17].
Świątynia to kościół parafialny o randze bazyliki mniejszej i funkcji katedry diecezji warszawsko-praskiej [12]. Jest to też Sanktuarium Miłosierdzia Bożego [77]. Dla upamiętnienia św. Faustyny, każdego piątego dnia miesiąca oraz w święto Miłosierdzia Bożego od 5 października 1975 roku odprawiane są uroczyste nabożeństwa [7]. Nazywana jest skrótowo Katedrą Praską [13] albo Katedrą św. Floriana [9]. Strzeliste wieże z miedzianymi kopułami, pokrytymi zielonkawą patyną, są jedną z wizytówek warszawskiej Pragi [6]. Parafia liczy ok. 12000 wiernych [60].
Przed II wojną światową funkcję administratora pełnili proboszczowie prascy (była to wówczas wspólna parafia Matki Bożej Loretańskiej przy kościele św. Floriana na warszawskiej Pradze). Byli to m.in. ks. Ignacy Dudrewicz, ks. Ignacy Kłopotowski (1919-1931), ks. Jan Poskrobko (1931- ok. 1939) [68]. Od momentu erygowania parafii kolejnymi proboszczami byli ks. Franciszek Garncarek (1941-1943), ks. Feliks de Ville (1943-1957) ksiądz Stanisław Wierzejski (1958-1986), ks. Henryk Chudek (1986-1989), ks. Mirosław Mikulski (1989-1996), ks. Adam Krukowski (1996-2009), ks. Marek Solarczyk (2009-2011), ks. Bogusław Kowalski (2011-2020), ks. Piotr Stępniewski (2020-) [60][61][62][63][64][65][66][67][77].
Przy parafii działa chór Musica Sacra. Powstał w 2002 roku, a od 2004 roku funkcjonuje jako Chór Katedry Warszawsko-Praskiej [18]. W świątyni odbywa się Ogólnopolski Konkurs Chórów Kościelnych CAECILIANUM [10]. Na potrzeby realizowanego kultu Miłosierdzia Bożego Maria Smętkiewicz ułożyła specjalną melodię do Koronki Miłosierdzia Bożego [7].
Świątynia jest katedrą powstałej w 1992 roku diecezji warszawsko-praskiej [1]. Patronką diecezji jest Matka Boża Zwycięska [61]. Biskupami diecezji byli kolejno Kazimierz Romaniuk (1992-2004), abp Sławoj Leszek Głódź (2004-2008), abp Henryk Hoser (2008-2017), bp Romuald Kamiński (2017-) [69]. Symbolem diecezji jest krzyż wpisany w kontury katedry. Logotyp zaprojektował kleryk Mateusz Kania [16].
Przy ul. Floriańskiej 3 mieści się siedziba diecezjalnego Radia Warszawa. Jest to jedna z najstarszych rozgłośni katolickich w Polsce. Nadaje w paśmie 106.2 FM w promieniu 80 km. Stacja rozpoczęła emisję 1 października 1991 roku w parafii Matki Bożej Dobrej Rady w Miedzeszynie jako Katolickie Radio Warszawa. Decyzją bp. Kazimierza Romaniuka zostało w 1996 toku przekształcone w Radio Warszawa Praga i przeniesione do kurii biskupiej na ul. Floriańską. Pod koniec 2006 roku stacja wróciła do pierwotnej nazwy. Kolejnymi dyrektorami byli ks. Tadeusz Łakomiec (1991-1995), ks. Maciej Chibowski (1995-2008), ks. Piotr Bury (2008-2009), ks. Grzegorz Walkiewicz (2009-2019), ks. Mariusz Wedziuk (2019-) [27].
Mieści się tu też wiele instytucji diecezjalnych jak Duszpasterstwo Młodzieży Diecezji Warszawsko-Praskiej [38] czy Wydział Nauki Katolickiej Diecezji Warszawsko-Praskiej [58].
Bryła
Kościół jest złożony z trójnawowego, czteroprzęsłowego korpusu, transeptu i dwuprzęsłowego prezbiterium zamkniętego trójbocznie [37]. Bazylikowy kościół jest neogotycki (widoczne są nawiązania do gotyku mazowieckiego [8]) z charakterystycznym dla tego stylu, ale rzadkim w Polsce systemem łuków przyporowych podtrzymujących boczne elewacje świątyni [12]. Do ozdobienia wykorzystano ornamenty kamieniarskie, które pokrywają wieże, dachy i przód budynku [1]. Liczne maswerki, rozety, sterczyny i profilowana cegła wzbogacają bryłę świątyni, a przestronne wnętrze sprawia wrażenie monumentalnego. Efekt potęguje duża ilość blend, sugerujących istnienie rozbudowanego systemu empor, arkad i przejść [59]. Świątynia jest traktowana przez znawców architektury jako wzorcowa w polskiej architekturze sakralnej [1].
Elewacje kościoła opięte są uskokowymi przyporami (ozdobionymi blendami i dwuspadowymi daszkami dźwigającymi zewnętrzne łuki przyporowe [4]), z których wyrastają łuki oporowe. Między nimi rozmieszczone są ostrołukowe okna, zwykle trójdzielne z maswerkami [37]. Cokół jest niewielki, sfazowany. Pod oknami naw bocznych oraz blendami transeptu widać profilowany gzyms z ząbkami, a w zwieńczeniu wszystkich naw oraz pod oknami drugiej kondygnacji transeptu profilowany gzyms z ząbkami wsparty na uskokowych kroksztynach. Ponad gzymsem wieńczącym nawy głównej dodano ażurowy wycinany z blachy fryz o motywach trójliści (zachowany fragmentarycznie) [4].
Po bokach prezbiterium dobudowane są prostokątne przybudówki, od północnego wschodu kaplica przedpogrzebowa, od południowego wschodu zakrystia [4]. Zakrystia jest dwukondygnacyjna. Na poziomie I kondygnacji ma dwie osie, a na poziomie II kondygnacji trzy osie. Wszystkie okna są ostrołukowe, oprofilowane, w elewacji południowej na poziomie I kondygnacji dwudzielne z rozetą u góry, ujęte ostrołukową arkadą. Portal w zakrystii został umieszczony w ostrołukowej oprofilowanej arkadzie z przeszklonym nadświetlem, a w kaplicy przedpogrzebowej w takiej samej arkadzie ujętej trójkątnym szczytem [4].
Ściany transeptu zwieńczone są uskokowymi szczytami ze sterczynami i szczycikami [37]. W kaplicy przedpogrzebowej i zakrystii szczyty są trójkątne, podzielone sześcioma przekątnie ustawionymi, wiązkowymi sterczynami pomiędzy którymi znalazły się ostrołukowe oprofilowane blendy arkadowe. Na zakończeniu ramion transeptu użyte zostały szoty schodkowe podzielone sterczynami, w dolnej partii z wpisaną w łuk w ośli grzbiet ostrołukową arkadą w której występują ostrołukowe blendy, a w nich bardzo wąskie ostrołukowe okienka oraz w zwieńczeniu tondo z motywem trójliścia [4]. Nawa główna, ramiona transeptu i prezbiterium nakryte są dachami dwuspadowymi [37], nad nawami bocznymi dachy są pulpitowe, a nad baptysterium dach ośmiospadowy, namiotowy [37]. Podpory i sklepienia są żelbetowe, a konstrukcja dachu stalowa [4].
Z przodu bazyliki znajdują się dwie wieże [53] na rzucie kwadratu [4], ujęte skarpami ze sterczynami, podzielone ostrołukowymi blendami w kondygnacji (z najwyższą kondygnacją ażurową), zwieńczone trójkątnymi szczytami i przykryte zielonymi stożkowymi iglicami z krzyżem na zwieńczeniu [4], łącznie o wysokości 75 metrów [7]. Na skrzyżowaniu nawy głównej i transeptu znajduje się sygnaturka, zwieńczona po wojnie koroną Najświętszej Marii Panny [21] w połowie wysokości hełmu [4]. Pierwotnie znajdował się na niej dwumetrowy krzyż zaprojektowany przez Dziekońskiego [12]. Po obu stronach prezbiterium są dwie ośmioboczne wieże, w górnej partii ażurowe [4], zwieńczone ostrosłupowo [37]. Znajdują się w nich schody [14]. Wszystkie wieże zostały zwieńczone ośmiobocznymi, wysokimi hełmami z krzyżem [4], ujętymi na krawędziach półwałkami z pseudopełzanką oraz przecinającymi je poziomymi pasami [8].
W wieżach kościoła wiszą trzy dzwony, z ludwisarni w Węgrowie, ufundowane przez parafian i poświęcone przez kard. Wyszyńskiego w 1965 roku [77].
Transept ma dwie kondygnacje, na pierwszej znajdują się po dwie ostrołukowe, otynkowane blendy, a na drugiej wielkie okna [4]. Od zewnątrz, na zamknięciu transeptu, zamieszczone zostały dwie rzeźby patronów kościoła, które przetrwały II wojnę światową: św. Michała Archanioła oraz św. Floriana. Wykonał je Teodor Skonieczny w 1894 roku [53] dzięki ofiarom dwu mieszkańców Pragi: Michała Podhorskiego (św. Michał od północy) oraz Henryka Pianczyńskiego (św. Florian od południa) [12]. Rzeźby ujęte zostały ujęte od góry ostrołukową arkadą zamkniętą dwuspadowym daszkiem [4].
Na wysokości kruchty, z prawej strony świątyni, znajduje się w niszy figura Chrystusa. Jest to pełnowymiarowa metalowa rzeźba ukazująca Jezusa Miłosiernego, z uniesioną ręką i promieniami wychodzącymi z serca. Stoi na kamiennym postumencie na którym umieszczono metalową wstęgę ze słowami Jezu Ufam Tobie. Całość odgrodzona jest balustradą.
Po przeciwnej stronie, z lewej strony świątyni, we wnęce umieszczony został prosty, drewniany krzyż.
Nocą świątynia jest podświetlona [21].
Fasada
Fasada jest dwuwieżowa, trójkondygnacyjna, podzielona na trzy osie uskokowymi podporami. Kondygnacje oddzielone są profilowanymi gzymsami na ząbkach i uskokowych wspornikach, zamkniętymi pulpitowymi daszkami. Na pierwszej kondygnacji znajdują się trzy zamknięte trójkątnie portale wejściowe. Są one ostrołukowe, zwieńczone trójkątnym szczytem (wimpergami [37]). Środkowy portal jest wyższy i szerszy od pozostałych [4]. Umieszczono nad nim mozaikę z postacią Chrystusa trzymającego Pismo Święte [1], a w szczycie zamontowano okrągły zegar. Po obu stronach portal flankowany jest przez dodatkowe trzypoziomowe przypory, zwężające się ku górze. Znajdują się na nich tablice upamiętniające rangę bazyliki mniejszej (po prawej stronie) oraz wizytę Jana Pawła II (po lewej stronie).
Drzwi są dwuskrzydłowe, obite blachą, ozdobione przecinającymi się ukośnie listwami, motywem krzyża oraz literami "F" i "M" [4].
Nad portalem po lewej stronie znalazł się herb pierwszego biskupa warszawsko-praskiego Kazimierza Romaniuka (z sentencją In Te Confido). Nad portalem po prawej stronie umieszczono mozaikę z herbem Pragi [1]. W herbie w punkcie centralnym znajduje się Matka Boska objawiona w Domku Loretańskim, trzymanym przez anioły. Niżej mamy herb Ogończyk, należący do biskupa Michała Działyńskiego, założyciela praskiej jurydyki, a pod nim herb Kapituły Kamienieckiej na Podolu, czyli dwa klucze a między nimi miecz. Po bokach insygnia władzy biskupiej: pastorał i infuła [6]. Oba portale boczne w trójkątnym szczycie mają rozetę. Na podporach między portalami znajdują się dwa owalne herby: po prawej biskupa Romualda Kamińskiego, po lewej papieża Franciszka.
Na poziomie drugiej kondygnacji znajduje się pośrodku fasady oprofilowana rozeta z dwiema smukłymi, ostrołukowymi blendami po bokach oraz powyżej trzy ostrołukowe mniejsze okna arkadowe o wspólnym gzymsie, w dolnej części podzielone wąskimi ostrołukowymi blendami. Na osiach wież na tym poziomie znajdują się wielkie ostrołukowe okna, trzyczęściowe, z rozetą pod kluczem. Poziom bocznych przypór kończy cię tutaj ostro blendami [4]
Na trzeciej kondygnacji w części centralnej umieszczono trójkątny szczyt, podzielony sterczynami i ujęty fryzem arkadowym. Trzy okna, z których środkowe jest dwukrotnie wyższe, mają na dole przedłużenie osi w formie blend. Boczne mniejsze szczyty osłaniające wieże, po bokach sterczynami. Część centralną zajmuje ostrołukowa arkada z oknem dwudzielnym i powyżej oknem kolistym [4].
Wnętrze
Świątynia może pomieścić ok. 8000 wiernych [3]. Wnętrze jest ceglane, nieotynkowane [12], dominujące barwy to biel i czerwień [1]. Świątynia w latach 90-tych XX wieku uzyskała nowy wystrój. Powstały nowe ołtarze, stalle, ławki czy posadzka [54]. Nawiązaniem do przedwojennego wystroju jest taki sam układ witraży w prezbiterium. Po tych samych stronach są wizerunki św. Wojciecha, św. Stanisława i św. Kazimierza [1].
Portale na ścianie zachodniej, na zakończeniu naw bocznych oraz u wejścia do baptysterium zostały zamknięte łukiem odcinkowym, oprofilowane półwałkiem i ujęte ceglanym obramieniem. Po bokach portalu głównego w takim samym obramieniu niższe i węższe wnęki. W prezbiterium od północy i południa widać prostokątne otwory w obramieniu. Drzwi są jedno lub dwuskrzydłowe, drewniane, w portalu głównym z dekoracją kwadratowych, oprofilowanych płycin, pozostałe częściowo przeszklone [4].
W nawie głównej, kruchtach, w prezbiterium i w wewnętrznych przęsłach transeptu sklepienia są krzyżowo-żebrowe, natomiast na skrzyżowaniu naw i w aneksach przy prezbiterium są gwieździste. Na zakończeniu prezbiterium sklepienie gwiaździste ma żebra zbiegające się promieniście. Na zakończeniu ramion transeptu jest pięciopodporowe, dziewięciopolowe. W przęśle międzywieżowym zastosowano strop belkowy [4]. Sklepienia nawy wsparte są na potężnych filarach. Ściany nawy głównej podzielone są na trzy kondygnacje. W dolnej kondygnacji są ostrołukowe arkady, powyżej ślepe triforia, a w trzeciej kondygnacji ostrołukowe okna trójdzielne z kolistymi maswerkami [37].
Witraże zostały wykonane przez Andrzeja Skalskiego w latach 1997-2002 z inicjatywy bpa Kazimierza Romaniuka (bpa Sławoja Leszka Głodzia [53]), który zażyczył sobie, aby dekanaty w diecezji warszawsko-praskiej przygotowały po jednym z witraży dla kościoła katedralnego [12]. Witraże w transepcie w nawie głównej od wschodu to: św. Cecylia (dar Parafii Chrystusa Króla), św. Jan Bosko (dar księży Salezjanów), św. Wit (dar gminy i parafii Karczew), Matka Boża Królowa Polski oraz scena 27 Dywizji AK (Otwock), Najświętsza Maryja Panna w Wielgolesie (Dekanat Siennicki), Matka Boża z Lourdes, św. Faustyna oraz miejscowości z nią związane (Głogowiec, Łódź, Żytnia, Płock, Łagiewniki), sceny z diecezji, św. Józef (dar mieszkańców miasta i gminy Wołomin), dar miasta Legionowa. Witraże w transepcie i nawie głównej od zachodu: Bitwa Warszawska (Radzymin), Bazylika Parafii św. Trójcy w Kobyłce, św. Faustyna oraz miejscowości z nią związane (Głogowiec, Łódź, Żytnia, Płock, Łagiewniki) (kopia witraża w przeciwległym ramieniu transeptu), sceny z diecezji (kopia witraża w przeciwległym ramieniu transeptu), św. Antoni (Mińsk Mazowiecki), Matka Boża Loretańska (Parafia Matki Bożej Loretańskiej), Dekanat Rembertów, św. Izydor (Dekanat Zielonka) św. Jan Kanty (Dekanat Legionowski) oraz święty. Witraże w prezbiterium: św. Kazimierz, św. Stanisław, św. Florian, św. Archanioł Michał, niezidentyfikowany święty i św. Wojciech.
Na poziomie prawej nawy jest tylko jeden witraż, na trzeciej osi, z wizerunkiem (zapewne) Mojżesza. W lewej nawie są to kolejno witraże związane z rzemiosłem. Pierwszy został ufundowany przez murarzy z cmentarza bródnowskiego, kolejny przedstawia św. Mikołaja patrona kupców, następny ma herb Mazowsza i wkomponowany w niego herb syrenki (ufundowała go Mazowiecka Izba Rzemiosła i Przedsiębiorczości). Czwarty to wizerunek św. Floriana (ufundowany przez komendanta głównego straży pożarnych).
57-głosowe organy powstały pierwotnie dla katedry św. Jana Chrzciciela na Starym Mieście [37]. Budowę rozpoczęła w latach 60-tych XX wieku firma Kruszewski pod kierunkiem prof. Możdżonka. Zakupiono w Niemczech wiatrownice, piszczałki językowe i inne części. Po nieudolnych próbach montażu firma została odsunięta od prac. Następnie prace kontynuował Józef Łęgowski. W 1986 roku administratorzy archikatedry, będąc niezadowolonymi z dzieła, postanowili instrument sprzedać do kościoła św. Floriana. Organy zostały zamontowane w 1987 roku, a prace usprawniające prowadził A. Nagalski. W 1998 roku bp Romaniuk oczekując wizyty Ojca Świętego postanowił przebudować instrument. Konkurs wygrała firma Zych. Prace polegały na całkowitym demontażu organów i ponownym zmontowaniu ich w nowej szafie z nowym prospektem. Został wymieniony stół gry, całkowicie zmieniono system zasilania powietrzem. Ustalono nowe ciśnienia, prospekt przyozdobiono Trąbką hiszpańską i nowymi piszczałkami Pryncypałów. Stół gry umieszczony został przed szafą organową (grający siedzi twarzą do prezbiterium). Dokonano całkowitej zmiany instalacji sterowania wiatrownic, dokonano nowej intonacji i strojenia. Organy mają 60 (57) głosów, skalę manuałów C-a3 i skalę pedału C-g1. Traktura gry i rejestrów jest elektryczna. Manuał I (Pryncypał 16, Pryncypał 8, Gemshorn 8, Rurflet 8, Oktawa 4, Róg nocny 4, Gedeckt 4, Kwinta 2 2/3, Szpicflet 2, Dzwonki 2x, Alikfoty 2-3x, Mixtura 5-6x, Fagot 16, Trompet 8, Trąbka hiszpańska 8, Trąbka hiszpańska 8), Manuał II (Kwintadena 8, Flet Kryty 8, Pryncypał 4, Rurflet 4, Oktawa 2, Gemshorn 2, Kwinta 1 1/3, Tercjan 2x, Sedecima 1, Acuta 4-7x, Niedźwiedź 8, Szałamaja 4, Trąbka hiszpańska 8, Dulcjan 16, Obój 8, Trąbka hiszpańska 8) Manuał III (Bourdon 16, Pryncypał 8, Salicet 8, Flet stożkowy 8, Pryncypał 4, Flet 4, Nasard 2 2/3, Flet leśny 2, Siflet 1, Tercja 1 3/5, Kornet 4-5x, Mixtura 5x, Cymbel 3x, Trompet 4, Kornet 2) Pedał (Pryncypał 16, Subbas 16, Echobas 16. Oktawbas 8, Szpicflet 8, Fletbas 8, Chorał 4, Rurflet 4, Róg nocny 2, Mixtura 7-8x, Sordun 32, Puzon 16, Trompet 8). Połączenia: III-II, II-I,III-I, III-P,II-P,I-P, a pomoce: Setzer, Żaluzja manuału III [50].
Prezbiterium
Prezbiterium jest szerokości nawy głównej, jednoprzęsłowe, zamknięte trójbocznie z sześciobocznym obejściem. W prezbiterium zachowano podział ścian na trzy kondygnacje gzymsem na kostkach oraz gzymsem kordonowym. Na drugiej kondygnacji widoczna jest galeria otwarta ostrołukowymi arkadami wspartymi na dostawionych do prostokątnych filarów kolumienkach o liściastych głowicach. Na trzeciej kondygnacji na zamknięciu prezbiterium znajduje się blenda okienna (również trzyczęściowa), pozostałe okna są otwarte [4].
Dwukondygnacyjne obejście prezbiterium zostało opięte dwuskokowymi szkarpami. Na pierwszej kondygnacji znajdują się wąskie, ostrołukowe, rozglifione okna, a na drugiej przeszklone ostrołukowe triforium (w osiach skrajnych biforium). W prezbiterium na ścianach bocznych okna są takie same jak w nawie głównej, a na zamknięciu ostrołukowa arkada wsparta na pilastrach pośrodku z wpisaną blendą, zamknięta łukiem trójlistnym ostrym w której znalazł się krzyż na cokole. Pod oknami widać ślepe ostrołukowe arkadki [4].
W latach 1995-1996 wyposażono prezbiterium, ustawiając nową, wykonaną we Włoszech mensę ołtarza głównego oraz tron dla biskupa ordynariusza [59]. Główny stół ofiarny przywieziono z Werony [39]. Znajduje się w centrum absydy na niewielkim okrągłym podwyższeniu. Został wykonany w 1996 roku [12]. Dalej w głębi po obu stronach są trzyrzędowe stalle dla służby liturgicznej. Na ścianie zamykającej absydę znalazł się ukrzyżowany Chrystus, a po jego bokach figury Matki Bożej i św. Jana Ewangelisty [54], być może pochodzące z belki tęczowej innej świątyni [59]. Obok krucyfiksu ustawiono krzesło, a przy zejściu z prezbiterium, dość daleko przed ołtarzem, niewielką ambonę.
W prezbiterium na służkach zachowały się fragmenty pierwotnej polichromii [4].
Ołtarze boczne
18 marca 1944 roku proboszcz ks. Feliks de Ville podpisał z firmą Fabryka Wyrobów Stolarskich Edwarda Wrzesińskiego Synowie umowę na wykonanie ołtarza głównego. Planowano, że przestrzenny ołtarz z dwoma szeregami kolumn, w środku których miała znajdować się figura, będzie wykonany w stylu gotyckim. Projekt ołtarza przygotował Zdzisław Mączeński. Prace przy budowie ołtarza rozpoczęto w 1944 roku, a termin wykonania przewidziano na dwanaście miesięcy. Wybuchło jednak Powstanie Warszawskie, a Niemcy po jego upadku postanowili wysadzić świątynię. Do tego czasu udało się wykonać 30% z zaplanowanej pracy za kwotę 156 tys. zł. Wykonawca zwrócił parafii nieukończone dzieło. Feliks de Ville sugerował montaż ołtarza w innym kościele, jednak ostatecznie przeniesiono wykonane elementy pod kaplicę parafialną, gdzie przeleżały do 1998 roku [72].
Kiedy powstała diecezja warszawsko-praska, ks. Lucjan Święszkowski odnalazł dokumentację głównego ołtarza. Postanowiono wykonać z zachowanych elementów dwa boczne ołtarze. Wówczas w kościele znajdowały się powojenne prowizoryczne ołtarze wykonane z dykty, które spróchniały i wymagały rozbiórki. Nowe boczne ołtarze zaprojektował w 1997 roku arch. Albert Rozner. W 1998 roku materiał trafił do wykonawcy. Był to Zbigniew Wrzesiński, syn Kazimierza Wrzesińskiego, który przyjął zamówienie w 1944 roku. Z braku funduszy elementy oczekiwały kilka lat w Otwocku, a ołtarze zostały ostatecznie wykonane w 2002 roku. Ołtarze ufundował (i poświęcił) bp Kazimierz Romaniuk 3 października 2002 roku [72].
Ołtarze są utrzymane w stylu neogotyckim [59]. W prawym ołtarzu znajduje się współczesny obraz "Św. Antoni Padewski" autorstwa Zofii Grabskiej, zaś obok umieszczone jest na ścianie popiersie ks. Ignacego Kłopotowskiego z relikwiarzem z jego zabalsamowanym sercem [59]. Ściany ozdobione są obrazami: „Uczta w Emaus” Jana Ter Borcha z XVII wieku [39]. Przed ołtarzem ustawiono rzeźbę Matki Bożej Fatimskiej.
W lewym ołtarzu znajdują się obrazy: "Jezu Ufam Tobie", "Św. Faustyna" i "Matka Boża Nieustającej Pomocy", złocona figura św. Floriana oraz popiersie papieża Jana Pawła II [59]. Obraz Jezu Ufam Tobie został namalowany w 1953 roku przez Bolesława (Bronisława [77]) Rutkowskiego w Częstochowie. Przedstawia Jezusa Zmartwychwstałego z promieniami wychodzącymi z Serca. W tle obrazu umieszczono część odbudowywanego wówczas kościoła [7].
Kruchta
Kruchta otwarta jest do nawy półkolistą, oprofilowaną arkadą. Nad nią znajduje się chór muzyczny, wydzielony od strony nawy głównej szeroką, ostrołukową arkadą, na dole z pełną balustradą podzieloną ostrołukowymi blendami [4].
W zachodniej części kruchty znajduje się kaplica adoracji Najświętszego Sakramentu. Pomieszczenie ma osobne wejście, dzięki czemu pogrzeby i śluby nie powodują zamknięcia kaplicy. Jest w niej 16 miejsc do klęczenia, dostawiane są też krzesła. Monstrancję chroni gruba szyba z zarysem wizerunku Maryi i Jezusa przechodzącego płynnie w drzewo przy którym Jezus modlił się w ogrodzie oliwnym. Całość cechuje się prostym, ale jednocześnie bardzo sakralnym charakterem. Kaplica została poświęcona 27 kwietnia 2014 roku przez abp Henryka Hosera. Zaprojektował ją Mariusz Drapikowski [75].
We wschodniej części kruchty umieszczono za kratą krucyfiks. Pochodzi on z kaplicy, znajdującej się kiedyś w kaplicy Przemienienia Pańskiego [39], mieszczącej się w sąsiadującym z kościołem Szpitalu Praskim (kaplica uległa zniszczeniu w czasie II wojny światowej [21]) [54]. Krzyż uznawany jest przez mieszkańców Pragi za słynący cudami [59]. Od momentu przeniesienia do świątyni dwa razy był niszczony [22]. W 1986 roku nieznany sprawca rzucił się na niego z młotkiem wzywając szatana [12] i sprofanował figurę Chrystusa, rozbijając ją na kawałki. W prace renowacyjne zaangażowali się członkowie wspólnot parafialnych. Krzyż został zrekonstruowany i umieszczony ponownie w kruchcie w 1987 roku. Za drugim razem sprawca uszkodził fragment figury w 1997 roku, kradnąc wiszące przy niej wota. Uszkodzenia usunięto w ciągu miesiąca [29].
W centralnej części kruchty, po wejściu przez główne drzwi, znajdują się tablice pamięci Bolesławy Lament, polskich olimpijczyków (zamordowanych przez NKWD w Charkowie i Katyniu w 1940 roku [37]), Józefa Piusa Dziekońskiego z wizerunkiem w medalionie, popiersie ks. Ignacego Dudrewicza oraz tablica pamięci „Strażakom polskim rycerzom św. Floriana poległym w walce o wolność i niepodległość Polski oraz tym którzy zginęli w akcjach ratowniczych służąc Bogu i ludziom. Warszawa 1994”. Nad ostatnią tablicą znajduje się orzeł i miedziane ryciny, pod tablicą odznaki strażackie.
Nawy boczne
Wnętrze bazylikowe, nawa główna, prezbiterium i transept; jednakowej wysokości. Nawa główna i boczne ściany transeptu rozczłonkowane są wiązkowymi służkami zakończonymi płaskim pasem kapitelowym, poziomo podzielone profilowanym gzymsem kordonowym. Na poziomie pierwszej kondygnacji są otwarte do naw bocznych obustronnie oprofilowanymi ostrołukowymi arkadami wspartymi na sześciobocznych filarach. W blendach osadzono trzy ostrołukowe okna (środkowe niższe) oraz w zamknięciu w zamknięciu trzy okna koliste. Na zamknięciu naw bocznych portale prowadzące do kaplic. W transepcie na drugiej kondygnacji w rozdzielonych wiązką służek blendach również znajdują się trzy ostrołukowe okna, a w zwieńczeniu pięciolistna rozeta z witrażem. Przęsła w nawie głównej, prezbiterium i transepcie są na rzucie prostokąta, w bocznych i na skrzyżowaniu naw kwadratowe. Ściany tynkowane, a podpory żebra sklepienia i obramienia otworów wykonane w cegle. Posadzka ułożona z płytek marmurowych [4].
W prawej nawie na przejściu do kruchty znajdują się tablice: pamięci poległych profesorów oraz wychowanków IV Gimnazjum Miejskiego istniejącego w latach 1901-1950 oraz pamięci Zofii Łabusiewicz. Przy pierwszym oknie od strony kruchty znajduje się złota tablica z promieniami.
Na zakończeniu prawej nawy znajduje się kaplica chrzcielna z wizerunkami patronów kościoła, obrazem św. Michała Archanioła i barokową figurą św. Floriana [54] która podczas wojny zawędrowała do świątyni [47]. Na bogato zdobionej ścianie nad chrzcielnicą unosi się Duch Święty w postaci gołębicy, z którego wychodzi sześć promieni oraz kształt krzyża. W sklepieniu są koła przypominające gwiazdy lub muszle. Obok kaplicy znajduje się kuta ambona, częściowo ażurowa, z ośmiobocznym ażurowym baldachimem o motywach łuków ostrych [4], z półkolistymi schodami.
W lewej nawie przy wejściu znajdują się tablice pamięci poległych profesorów gimnazjum Władysława IV, ks. Ignacego Kłopotowskiego, architekta Stanisława Marzyńskiego, ks. Stanisława Wierzejskiego i kap. Mariana Przysieckiego. Przy wejściu na chór jest płaskorzeźba Tadeusza Kościuszki i tablica pamięci Żołnierzy I Dywizji Piechoty im. Tadeusza Kościuszki poległym podczas walk o wyzwolenie Pragi we wrześniu 1944 roku.
Na zakończeniu lewej nawy znajduje się Kaplica Najświętszego Sakramentu, którą zdobi XVIII-wieczny obraz „Ostatnia Wieczerza” [54] namalowany przez Jeana Jouveneta w XVIII wieku. Obraz, jak większość, wypożyczono z Muzeum Narodowego w Warszawie [39].
Na ramionach transeptu znajdują się też obrazy „Zmartwychwstanie” Johanna Michalea Rottmayra (z XVIII wieku [59]) oraz „Spowiedź” Vlastimila Hofmana [39].
Ustawione wzdłuż naw konfesjonały są neogotyckie, ozdobione ostrołukowymi i prostokątnymi płycinami oraz maswerkiem [4].