Siedziba Banku Gospodarstwa Krajowego w Warszawie znajduje się przy al. Jerozolimskich #7 [6]. Jest to przykład klasycyzmu modernistycznego połączonego ze strukturalizmem (półmodernizmem) [15]. Gmach wzniesiono według projektu Rudolfa Świerczyńskiego [13]. Roboty betonowe, murarskie i dekarskie oraz konstrukcję żelazną wykonała firma H. Sosonko i W. Wojciechowski. Fundamentowanie gmachu na palach wykonała firma Raymond [3]. Budynek zajmuje obecnie Bank Gospodarstwa Krajowego, jedyny bank państwowy w Polsce [10].
Budynek od strony al. Jerozolimskich liczy siedem kondygnacji nadziemnych, a od Nowego Światu i zaplecza pięć kondygnacji. Nad czwartą kondygnacją elewację wieńczy gzyms, a wyższe kondygnacje cofają się uskokami. Trzy dziedzińce na parterze zostały pokryte szklanymi dachami, tworząc sale operacyjne banku [6]. Są również: skarbiec, biura, pokoje konferencyjne, poczekalnie, gabinety Dyrekcji, sale posiedzeń Dyrekcji i Rady Nadzorczej, biblioteka, archiwum, wartownia, kotłownia, koksownia, warsztaty (stolarski, ślusarski i introligatorski), garaż samochodowy, mieszkania intendenta i woźnych, szatnie, jadalnia, czytelnia, lokal spółdzielni i ambulatorium. Główne wejście prowadzi przez wysunięty przed elewację ryzalit z płaskorzeźbami Szczepkowskiego. Do wielkiego westybulu wchodzi się przez wyłożone alabastrem podolskim i marmurem kieleckim przedsionek. Ściany i plafon westybulu wykonane zostały z alabastru, posadzki zaś wyłożono marmurem. Plafon odcina się od ścian polerowaną chromoniklową fasetą [1]. Chromowane drzwi prowadzą do sal operacyjnych [15], z marmurowymi ladami i szklanymi ściankami. Posadzka jest marmurowa, strop z cegieł szklanych, a ściany stiukowe pomalowano w kolorze szaro-niebieskim [1].
Monumentalne marmurowe schody z lustrzanymi ścianami i witrażami prowadzą z westybulu do pomieszczeń Dyrekcji. Kuluary wyłożono dywanami. Podwójnie wytłumione drzwi prowadzą do gabinetów i sal konferencyjnych. Podłogi wyciszono stosując gumoleum koloru indygo, ściany obito lnianymi materiałami lub tapetami o delikatnym rysunku. Na drugim piętrze znajdują się dwie wielkie sale rady nadzorczej i dyrekcyjne, które dekorują stiuki, marmury, mozaiki i lustra ścienne. W ważniejszych salach powstały supraporty autorstwa Felicjana Kowarskiego, Zygmunta Grabowskiego, Wacława Borowskiego i Romualda Witkowskiego [1]. Wnętrza zaprojektowane zostały m.in. przez Świerczyńskiego, Jastrzębowskiego i Pugeta [13]. Podziemia gmachu tworzą: pomieszczenie wiszącego skarbca, szatnie urzędnicze z natryskami, kotłownia z koksownią (zaopatrzoną w wózek na wiszących szynach), maszynownia, warsztaty i magazyny. Podłogę w skarbcu wykonano z diamentobetonu [1].
Okładzinę budynku stanowi wulkaniczny andezyt małopolski [1]. Elewacja gmachu BGK jest najbardziej znanym przykładem zastosowania andezytu w architekturze w Polsce [5]. Ma powierzchnię około 4100 m2, na którą zużyto 370 m3 kamienia. Ściany świetlików zostały wyłożone białymi płytkami glazurowanymi. Po raz pierwszy w Polsce użyto tu alabastru na okładzinę ścian. Cała konstrukcja dachu jest żelbetowa, pokryta warstwą tektury smołowcowej. Wody deszczowe spływają rynnami miedzianymi o przekroju kwadratowym. Zastosowano ogrzewanie wodne, a sale operacyjne są dodatkowo ogrzewane żebrowymi rurami parowymi, umieszczonymi pomiędzy szklanym dachem i plafonem, co dodatkowo powoduje topnienie śniegu w zimie. Na dach doprowadzono perforowane rury wodociągowe, które pozwalają na jego mycie i schładzanie podczas upałów. Niemal wszystkie elementy wykończenia wykonano z mosiądzu: bramę wjazdową, kraty okienne, drzwi wejściowe, balkony, balustrady, listwy, poręcze, okucia, drzwi kabin windowych i telefonicznych. Zastosowano wentylację mechaniczną wtłaczającą i naturalną wyciągową. Był to w momencie powstania nowoczesny budynek. Posiadał sieć sygnalizacyjną alarmową dla woźnych, zegary elektryczne, dzwonki, gaśnice automatyczne. Zainstalowano pocztę pneumatyczną, transportery pasowe, szereg dźwigów osobowych i towarowych [1].
Ikonografia
Autor płaskorzeźb, Jan Szczepkowski, zaprojektował z nich historię ujarzmiania natury przez człowieka. Na ścianie wschodniej ryzalitu jest scena Przestworza, a na ścianie zachodniej Walka z przestworzem, wykonane w stylu Art Déco. Przestworza przedstawiają dwie postaci: kobiecą i męską, swobodnie zawieszone w przestrzeni pomiędzy kłębiastymi obłokami. Walka z przestworzem pokazuje te same postaci w geometrycznej strukturze, podporządkowującej żywioł powietrza woli człowieka. Poniżej Przestworzy artysta umieścił kompozycję Orka, którą tworzą zgeometryzowane sylwetki konia i rolnika. Niżej znajduje się Praca, gdzie dwie męskie sylwetki robotników kształtują materię. W górnym, prawym rogu kompozycji widoczna jest sygnatura autora (monogram JS) oraz data wykonania płaskorzeźb (1931). Poniżej Walki z przestworzem, Szczepkowski umieścił kolejne sceny zatytułowane: Plon, Studnia, Praca i Wnętrze ziemi. Całość przecina monumentalne wiertło, wprawiane w ruch rękami człowieka. Nad głównym wejściem do budynku znajdują się trzy dekoracyjne supraporty. Boczne mieszczą kompozycje przedstawiające Miary i Wagi. Środkowa przedstawia zgeometryzowaną formę drzewa z sylwetkami ptaków. Tworzywem rzeźb był andezyt pieniński z rejonu Kluszkowiec z kamieniołomu na Górze Wżar. Koszt eksploatacji i transportu spowodował, że fasada stała się najdroższym przedsięwzięciem warszawskiej architektury lat 20-tych XX wieku [2].