Nowy gmach Biblioteki Uniwersyteckiej (ul. Dobra #56/66) jest jedną z ikon Warszawy. Został zaprojektowany przez Marka Budzyńskiego i Zbigniewa Badowskiego w duchu postmodernistycznym w latach 90-tych XX wieku. Najbardziej charakterystyczna jest fasada kulturowa od strony ul. Dobrej [1]. Sposób ukształtowania przestrzeni wewnątrz realizuje ideę biblioteki otwartej, gdzie czytelnicy mają bezpośredni dostęp do zbiorów [2]. Kubatura obiektu liczy 260 tys. m3, a powierzchnia 64 tys. m2. Biblioteka składa się z części naukowej (księgozbioru) oraz komercyjnej od frontu (tzw. rogala). Obie części połączone są uliczką przykrytą przeszklonym dachem [1]. Biblioteka zajmuje cztery kondygnacje naziemne o łącznej powierzchni 41 000 m2. Pod całością rozciągają się dwa piętra podziemne (garaże, pomieszczenia handlowo-rozrywkowe), izolujące zbiory biblioteczne przed niebezpieczeństwem podtopień [25].
Autorzy projektu przyjęli za podstawę konstrukcji kwadrat o boku 7.20 m. Narzuciło to aranżację wnętrz magazynowych i wymusiło rozstaw podłużnych osi ciągów regałowych na 1.80 m, a szerokość korytarzy między regałami na 1.20 m. Przyjęcie takiej zasady konstrukcyjnej pozwoliło na wyeliminowanie ścian działowych i stworzenie wnętrza jednoprzestrzennego [25].
Poziomy Biblioteki Uniwersyteckiej
Poziom 0 to główne wejście. Nad wejściem do księgozbioru znajduje się wykonana z patynowanego brązu księga z napisem Hinc omnia (łac. stąd wszystko) oraz czterema kolumnami, na których stoją pomniki polskich filozofów ze szkoły warszawsko-lwowskiej, od lewej: Stanisława Leśniewskiego, Alfreda Tarskiego, Jana Łukasiewicza oraz Kazimierza Twardowskiego. Na kolumnach każdego z nich znajdują się odręczne fragmenty jego dzieł [1]. Wewnątrz znajduje się hol, szatnia oraz sale wystawowe i restauracja [25]. Przy szatni można skorzystać z toalety [19]. Pozostałą część wypełnia magazyn zwarty, niedostępny dla czytelnika. Są w nim dokumenty sprzed 1980 roku, zbiory czasopism i gazet, oraz mniej wykorzystywana część piśmiennictwa XX-wiecznego, łącznie 1.5 mln woluminów. W centrum magazynu zwartego mieści się skarbiec Biblioteki z wydzieloną częścią wystawowo-reprezentacyjną dla zupełnie wyjątkowych gości i dwie części magazynowe na najcenniejsze egzemplarze zbiorów specjalnych. Od strony Wybrzeża Kościuszkowskiego mieści się Pracownia Konserwacji Zbiorów z komorą próżniową do dezynfekcji zbiorów i możliwością zainstalowania linii masowego odkwaszania papieru. Od strony ul. Lipowej znajduje wejście do Biblioteki dla pracowników i dla dostawców książek [25].
Poziom 1 to poziom wysokiego parteru, czyli głównego holu informacyjno-katalogowego o wysokości trzech pięter, przykrytego szklanym dachem, do którego prowadzą reprezentacyjne schody o szerokości równej modułowi konstrukcyjnemu. Schody wyznaczają oś podłużną budynku, wokół której wachlarzowo rozwijają się dziesiątki bocznych dróg. Od strony Wybrzeża Kościuszkowskiego i ul. Lipowej zlokalizowane są pracownie opracowania formalnego i rzeczowego. Większą część kondygnacji zajmuje magazyn z wolnym dostępem. Przestrzeń wolnego dostępu do półek jest wyposażona w regały stacjonarne z własnym oświetleniem, pomocnicze miejsca pracy (tzw. "celki") i otoczona dużymi stołami dla czytelników. W holu znajduje się pierwsze stanowisko informacji ogólnej i katalogowej. Są tam archiwalne katalogi kartkowe oraz terminale katalogu on-line, zgrupowane w poczwórnych gniazdach zwanych przez projektantów Żabami. Zaplecze tworzą po prawej stronie pracownie i sala seminaryjna Oddziału Informacji Naukowej i Dydaktyki, a po lewej długa lada Wypożyczalni [25].
Na poziom 2 prowadzą schody położone na wprost czytelni głównej. Czytelnia ma wysokość dwóch kondygnacji i mieści 120 miejsc dla czytelników oraz 15-tysięczny księgozbiór podręczny. Lada bibliotekarza w czytelni głównej to kolejny poziom informacji bibliograficznej i naukowej. Z prawej strony można przejść z czytelni głównej wprost w obszar czasopism bieżących (z ostatnich 1-2 lat). Są tu regały dostosowane do formatów gazet, fotele ze stolikiem i stojącą lampą, stwarzające komfortowe warunki lektury. Pozostała część piętra to wnętrza biblioteki z wolnym dostępem [25].
Poziom 3, to piętro zbiorów specjalnych i kolekcji XIX-wiecznej. Jest to również wolny dostęp, ale przeznaczony tylko dla naukowców. Prawa strona tego piętra jest dedykowana zbiorom specjalnym. Są to kolejno gabinety: Rękopisy, Kartografia, Ryciny, Stare Druki, Zbiory Muzyczne oraz Dokumenty Życia Społecznego. Mieszczą się tam również sale konferencyjne [25]. W 2004 roku uroczyście otwarto wewnątrz pawilon herbaciany (chashitsu), zaprojektowany zgodnie z regułami sztuki z oryginalnych japońskich materiałów (drewna, papieru, gliny). Pawilon tworzą dwa pokoje ceremonialne (hiroma i koma), zaplecze (mizuya) i otaczający pawilon niewielki ogród (roji), podzielony na część zewnętrzną (soto roji) i wewnętrzną (uchi roji) [4].