Kościół pw. Matki Bożej Częstochowskiej


Kościół pw. Matki Bożej Częstochowskiej

Świątynia mimo że zaprojektowana została w stylu neogotyckim nawiązuje drewnianym wnętrzem do klimatu góralskiego. Powstała w latach 50-tych XX wieku na terenie przylegającym do Cmentarza Bródnowskiego. Kamienny portal wejściowy pochodzi z mauzoleum Przeździeckich, które znajdowało się przed II wojną światową w centrum Warszawy na Cmentarzu Świętokrzyskim. Początkowo istniała tylko nawa główna, nawy boczne zostały dobudowane w latach 70-tych XX wieku. We wnętrzu ciekawa jest kaplica Grobu Bożego w przedsionku świątyni oraz witraże przedstawiające polskie ptaki. Również nietypowo tabernakulum znajduje się w ołtarzu bocznym. A kościół jest pod wezwaniem Matki Bożej Częstochowskiej, mimo że ulica ma za patrona św. Wincentego i parafia ma za patrona św. Wincentego.

altanaaltanakościółkościółtablica pamięcitablica pamięcitoaletytoalety

Powiedz, jak bardzo lubisz to miejsce w Warszawie:

  • Ulice:   ulica św. Wincentego
  • Rok powstania:  1952-1960
  • Obszar MSI:  Bródno
  • Wysokość:   28 m
  • Funkcja:  sakralna
  • Styl:  historyzm (neo)
  • Związane osoby: Czyż Władysław, Funk Jan, Marzyński Stanisław, Polaska Joanna, Skalski Andrzej, Zieliński Kazimierz

Opis urbanistyczny:

Kościół murowany przy ul. św. Wincentego #81 nosi wezwanie Matki Bożej Częstochowskiej. Często jego nazwa określana jest mylnie jako kościół św. Wincentego. Jednak św. Wincenty a Paulo jest patronem parafii oraz wezwaniem dla kościoła drewnianego, który znajduje się obok na cmentarzu [4]. W Warszawie jest również kościół i parafia Matki Bożej Częstochowskiej przy ul. Zagórnej (co ciekawe, tę świątynię również zaprojektował Stanisław Marzyński) [11].

Kolejni proboszczowie to ks. Zdzisław Waś (1952-1953), ks. Tadeusz Majchrzak (1953-1962), ks. Franciszek Włodarczyk (1962-1971), ks. Wiesław Osmólski (1971-1972), ks. Stanisław Hermanowicz (1972-1994), ks. Stanisław Markowski (1994-2006), ks. Jerzy Gołębiewski (2006-) [2]. Parafia liczy ok. 6000 wiernych [8]. Pracują tu siostry zakonne ze Zgromadzenia Sióstr Eucharystek, posługując w zakrystii i kancelarii Cmentarza Bródnowskiego oraz jako katechetki w szkole. Od 2000 roku funkcjonuje chór parafialny, którego dyrygentem jest organista, Tomasz Graś [4]. Przy parafii działają liczne wspólnoty [1]. Odbywają się spotkania neokatechumenatu czy rodzin z kręgów szensztackich. Działa parafialny oddział Caritas, Żywy Różaniec i Legion Maryi. Przez kilka lat spotykało się tu środowisko młodych Zawiszaków [7].

Bryła świątyni

Część główna świątyni to prosta, wysoka na 28 metrów, dwuspadowa bryła. Po jej obu stronach dobudowano niskie na 8 metrów nawy boczne, które wraz z zakrystią otaczają świątynie z trzech stron. Elewacje boczne podzielone zostały na cztery osie białymi pilastrami na wysokości nawy głównej, kontynuowane na poziomie naw bocznych. Zamknięcie prezbiterium jest trójspadowe, a zakrystia ma w miejscach załamań przerwy. Elewacja całej świątyni, z wyjątkiem białych podziałów, ma kremowy kolor.

Fasada jest symetryczna i odpowiada trójpodziałowi całej świątyni. Pośrodku do wnętrza prowadzi oryginalny neogotycki portal wejściowy pochodzący z kaplicy Przeździeckich [6]. Widoczne są na nim ślady zniszczeń wojennych. Portal po obu stronach flankują trzy schodzące się kaskadowo kolumny. Wieńczy go trójkątny szczyt z krzyżem. W osi nad wejściem znajduje się okrągłe okno z witrażem, również z kaplicy Przeździeckich, a nad nim wąskie okno nawiązujące do otworów strzelniczych. Szczyt wieńczy niewielka dzwonnica zakończona krzyżem. Dwie pozostałe osie wyższej części flankowane są przez pilastry. Po obu stronach znajdują się proste wejścia do naw bocznych. Z prawej strony poprowadzono wjazd dla wózków.

Wnętrze

Wnętrze kościoła, z kaplicą Zaśnięcia Najświętszej Maryi Panny, zakrystią i chórem zaprojektował Kazimierz Zieliński [5]. Świątynia jest trzynawowa, z ostrołukowo sklepionymi przejściami między nawami (nawy boczne zostały zbudowane później niż nawa główna). Analogiczne wejścia do nawy głównej prowadzą również spod chóru (dwa boczne i szersze centralne). Architektura wnętrza nawiązuje do gotyku, żebrowe sklepienie jest jednak mniej strzeliste, a łuki łagodniejsze [1].

Wnętrze zostało wykończone w drewnie. Drewniane są ołtarze, rzeźby, konfesjonały, ławki, balustrady czy boazeria na ścianach i wokół filarów. Nie jest ono malowane, widoczna jest naturalna kolorystyka różnych gatunków [7]. Wykonawcami byli stolarze i rzeźbiarze z Mazowsza i Podhala: Przemysław, Szczepan, Władysław, Andrzej i Aleksander [5].

Prezbiterium jest wyraźnie wydzielone. Na ścianach po obu stronach umieszczono boazerię z medalionami dwunastu apostołów. Na osi wejścia znajduje się wysunięty stół ołtarzowy, ambona i pastorał. Praktycznie całą ścianę wieńczącą zajmuje ołtarz główny, nad którym znajduje się witraż. Ołtarz ten jest trzyczęściowy, wykonany w całości w drewnie. W centrum umieszczono obraz Matki Bożej Częstochowskiej [5] ze srebrną sukienką, podtrzymywany przez dwa anioły. Na mensie ustawiono kwadratowy podest, na którym stoi gęś karmiąca pisklęta (a w okresie Bożego Narodzenia figurka Dzieciątka Praskiego). W dwóch częściach po prawej i po lewej stronie znajdują się łącznie na sześciu blendach sceny z życia Jezusa. Każda oś zwieńczona jest spiczastym szczytem, pośrodku którego znalazła się sterczyna, rozpoczynająca gloriettą z postacią siedzącą na tronie. Po obu stronach osi są dwie wąskie sterczyny z figurami aniołów.

Nad przejściem do prezbiterium umieszczono przy sklepieniu drewniany krzyż, a po obu jego stronach postaci świętych, najpewniej Maryję i Jana. Na ścianach po bokach prezbiterium znajdują się również dwa ołtarze boczne. Są one wzorowane na gotyckich. Poświęcone zostały przez bpa Kazimierza Romaniuka w 2001 roku. W prawym ołtarzu św. Jana Chrzciciela umieszczono tabernakulum, natomiast w lewym ołtarzu patrona parafii św. Wincentego a Paulo znajdują się jego relikwie [1]. Oba ołtarze są trójdzielne, zwieńczone sterczynami i ostrosłupami. W centralnej części stoją drewniane figury świętych, natomiast po obu stronach rozwieszono dary wotywne. Na podstawie znajduje się mniejszy ołtarz (zawierający odpowiednio tabernakulum lub relikwie), a w dolnej części (antepedium) są sceny chrztu Jezusa w Jordanie oraz Ostatnia Wieczerza. Dodatkowo przy tabernakulum czerwone światło podtrzymują aniołowie.

Na filarach w nawie głównej umieszczono figury czterech Ewangelistów oraz świętych Piotra i Pawła [5]. Pod oknami umieszczono sześć obrazów olejnych przedstawiających sceny z Ewangelii, które namalowała Joanna Polaska w latach 1998-2001 [6]. Są tu też tablice poświęcone Helenie Marii Paprockiej, zmarłej w 1993 roku, Anny Malec Wilkowej, zmarłej w 1959 roku, Marii Mazur Wilkowej, zmarłej w 1963 roku.

W lewej nawie bocznej znajduje się wzdłuż ściany ołtarz Miłosierdzia Bożego z obrazem autorstwa Joanny Polaskiej i z relikwiami s. Faustyny, ołtarz Św. Michała Archanioła przy wejściu do zakrystii oraz umieszczone na filarach obrazy Matki Bożej Nieustającej Pomocy i Ojca Świętego Jana Pawła II [1]. W prawej nawie znajduje się wzdłuż ściany bogato rzeźbiona chrzcielnica oraz przy wejściu do kaplicy Zaśnięcia Najświętszej Maryi Panny ołtarz Św. Antoniego. Znajdujące się w kaplicy na ścianach bocznych cztery polichromie ze scenami z życia Maryi zaprojektowała i wykonała Joanna Polaska [5]. W centralnej części kaplicy jest ołtarz ze sceną zaśnięcia, którą zaczerpnięto z ikony z klasztoru św. Katarzyny na Synaju. Obok od 2024 roku przechowywane są relikwie kard. Stefana Wyszyńskiego, rodziny Ulmów, ks. Jerzego Popiełuszki i bpa Zygmunta Szczęsnego Felińskiego.

Na ścianach bocznych umieszczono rzeźbione w drewnie stacje drogi krzyżowej, które zostały zaprojektowane i wykonane przez rzeźbiarza Jana Funka z Krakowa w latach 1988-1989. Również wtedy ustawiono pięć neogotyckich konfesjonałów z płaskorzeźbą Chrystusa Dobrego Pasterza [1], w tym charakterystyczny, w pełni zabudowany konfesjonał przy bocznym wejściu do prawej nawy.

Witraże nawy głównej zostały zaprojektowane i wykonane zostały w pracowni Andrzeja Skalskiego [1]. Łącznie jest 11 grup po trzy witraże. W górnej części na okrągłej rozecie znajduje się jeden ze znanych wizerunków Maryi, w dolnej są dwie pionowe sceny z Ewangelii, od narodzin Jezusa po Zmartwychwstanie. Odmienny jest witraż w prezbiterium, na którym w rozecie znalazł się wizerunek gołębicy jako Ducha Świętego, a pod nim postacie Jana Pawła II oraz kard. Stefana Wyszyńskiego. Został wykonany w 1993 roku w pracowni witraży Mirosława Spirowskiego z Otwocka według projektu malarza Lecha Okołowa [5]. Witraż nad chórem, przedstawiający głowę Chrystusa, pochodzi z kaplicy-mauzoleum Przeździeckich. Z kolei okrągłe witraże w nawach bocznych przedstawiają różne gatunki ptaków, które w chrześcijaństwie mają swoje symboliczne znaczenie (bociany, jaskółki, czaple, kogut, szczygły, łabędzie, pawie i orły). Zaprojektowano i wykonano je w pracowni Władysława Czyża z Lublina [1]. Nad wejściem w kruchcie jest też witraż z Dzieciątkiem leżącym w żłóbku.

W kruchcie kościoła znajduje się kaplica Bożego Grobu. Jest ona umieszczona za szybą i podświetlona. W centralnej części na kamiennym stole leży pełnowymiarowa figura Chrystusa. Grota jest sklepiona ostrołukowo, z bogatym zdobieniem. W kolejnych polach sklepienia umieszczono twarze putt. Poniżej znajdują się rzeźby ptaków, a na najniższym poziomie ułożone w różnej postaci owce, symbolizujące lud boży. Naprzeciwko kaplicy znajduje się krzyż z kamieniem węgielnym, a po obu jego stronach kropielnice z wodą święconą.

Na chórze, który znajduje się nad wejściem (na chór prowadzi klatka schodowa po prawej stronie), umieszczono w latach 1996-2000 organy [1]. Organy zmodernizowano w 2016 roku w pracowni Dariusza Zycha. Umieszczono je w szafie po poprzednim 16-głosowym instrumencie Wiesława Kamińskiego z 2000 roku. Stół gry wbudowany jest w prawą część szafy organowej. Skala manuałów to C-g3, a skala pedału C-f1. Liczba głosów wynosi 20: Manuał I (Pryncypał 8, Gamba 8, Hohlflet 8, Bourdon 8, Oktawa 4, Szpicflet 4, Superoktawa 2, Trompet 8), Manuał II (Salicet 8, Rurflet 8, Flet kryty 4, Fugara 4, Sesquialtera 2x, Picolo 2, Obój 8), Pedał (Subbas 16, Oktawbas 8, Fletbas 8, Fagot 16). Traktura gry i rejestrów jest mechaniczna. Połączenia to II-I, II-P, I-P, a pomoce to Tremolo manuału II i Żaluzja manuału II [9]. Organy są dwudzielne, połączone drewnianą obudową z wycięciem na okno nad chórem. Każda z części jest trójdzielna, pomiędzy nimi umieszczono figury aniołów grających na instrumentach. Balustrada nad chórem również jest rzeźbiona w drewnie: z barankiem eucharystycznym pośrodku oraz herbami Jana Pawła II i kard. Wyszyńskiego na odcinkach bocznych.

Obiekty, pomniki, tablice:

Na teren świątyni prowadzi brama z dwiema półkolistymi furtami. Po prawej stronie znajduje się budynek gospodarczy z ogólnodostępną toaletą, po lewej jest sklepik parafialny. Przed wejściem jest też krzyż misyjny. Na plac przed kościołem można wjechać na niewielki parking. W części ogólnodostępnej za kościołem jest wolnostojący pawilon sali teatralnej, rozbudowany w 2023 roku [10].

Od południa kościół sąsiaduje z trzykondygnacyjną plebanią. Jest to prosty, modernistyczny budynek. Na najniższym, obniżonym poziomie znajdują się garaże. Obok jest altana i wolnostojące budynki gospodarcze z garażem.

XVIII wiek i wcześniej:


XVIII wiek i wcześniej

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

XIX wiek:


XIX wiek

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

Okres międzywojenny:


Okres międzywojenny

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

Baza stron www, gdzie można znaleźć grafiki:

Posesja

[1935] Posesja (źródło)

II wojna światowa i Powstanie Warszawskie:


II wojna światowa i Powstanie Warszawskie

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

Odbudowa stolicy:

Pierwsze plany budowy murowanej świątyni z katakumbami, w miejscu świątyni drewnianej na cmentarzu, pojawiły się w 1939 roku. Realizację tego projektu uniemożliwił wybuch II wojny światowej. Katakumby powstały niezależnie w latach 50-tych XX wieku obok drewnianej świątyni i są w nich chowani duchowni archidiecezji warszawskiej [7].

W miejscu dzisiejszego kościoła wcześniej znajdowały się ogrody [3].

1 września 1952 roku została erygowana parafia pw. św. Wincentego a Paulo na podstawie dekretu wydanego przez kard. Stefana Wyszyńskiego, wydzielona z części parafii Chrystusa Króla na Targówku oraz części parafii Matki Bożej Różańcowej na Bródnie. W tym samym roku arch. Stanisław Marzyński rozpoczął prace nad projektem świątyni. Kościół miał powstać jako pamiątka kaplicy-mauzoleum hr. Przeździeckich, ufundowanej dla parafii św. Barbary na Koszykach pod koniec XIX wieku [1], położonej obok dawnego Cmentarza Świętokrzyskiego [3]. Była to budowla neogotycka z kamiennymi rzeźbami. W 1939 roku kaplica uległa zniszczeniu [1]. Jej pozostałości zostały rozebrane w latach 50-tych XX wieku, gdyż przeszkadzały w rozbudowie gmachu dzisiejszego teatru Roma przy ul. Nowogrodzkiej [13].

Z terenu sąsiedniego cmentarza została wydzielona działka budowlana i w 1957 roku przystąpiono do budowy. Ocalałe nieliczne elementy mauzoleum Przeździeckich zostały przewiezione na Bródno i odtworzone w postaci portalu wejściowego [1]. 13 lipca 1957 roku kard. Stefan Wyszyński poświęcił kamień węgielny [8].

Bp Wacław Majewski poświęcił świątynię 24 sierpnia 1960 roku [8]. Patronką została wówczas Matka Boża Częstochowska. Budowa świątyni pochłonęła wszystkie zgromadzone fundusze, więc przez długi czas wyposażenie było bardzo skromne [1].

Baza stron www, gdzie można znaleźć grafiki:

Posesja

[1945] Posesja (źródło)

Czasy PRL-u:

Po 1976 roku zostały dobudowane boczne nawy. Jako pierwsza została ukończona nawa prawa (północna). Nawy zostały poświęcone przez bpa Bronisława Dąbrowskiego 2 lutego 1980 roku [1], łącznie z zakrystią prace budowlane zakończono przed 1987 rokiem.

Uroczystej konsekracji kościoła dokonał kard. Józef Glemp 22 września 1984 roku [8].

Baza stron www, gdzie można znaleźć grafiki:

Świątynia

[1970] Świątynia (źródło)

Posesja

[1976] Posesja (źródło)

Posesja

[1982] Posesja (źródło)

Przemiany 1989-2000:

Modernizacja i wyposażenie wnętrza oraz zagospodarowanie terenu przykościelnego rozpoczęto w 1994 roku. Wnętrze zaprojektował prof. ASP Kazimierz Zieliński [1]. W latach 1996-2000 oddano nowe organy [5].

XXI wiek:

W 2005 roku powstała kaplica Bożego Grobu, w 2007 roku wymieniono główne drzwi kościoła, a w 2008 roku wstawiono nowe ławki [5]. Nie udało się natomiast

zbudować planowanej wówczas wolnostojącej dzwonnicy.

Baza stron www, gdzie można znaleźć grafiki:

Posesja

[2010] Posesja (źródło)

Fasada

[2012] Fasada (źródło)

Grota grobu Pańskiego

[2012] Grota grobu Pańskiego (źródło)

Mur wokół świątyni

[2015] Mur wokół świątyni (źródło)

Brama wejściowa

[2015] Brama wejściowa (źródło)

Portal

[2015] Portal (źródło)

Elewacja boczna

[2015] Elewacja boczna (źródło)

Wejście

[2015] Wejście (źródło)

Część szczytowa nawy głównej

[2016] Część szczytowa nawy głównej (źródło)

Wejście

[2017] Wejście (źródło)

Widok od strony cmentarza

[2017] Widok od strony cmentarza (źródło)

Organy

[2020] Organy (źródło)

Wejście

[2020] Wejście (źródło)

Organy

[2020] Organy (źródło)

Organy

[2020] Organy (źródło)

Organy

[2020] Organy (źródło)

Organy

[2020] Organy (źródło)

Bryła świątyni

[2023] Bryła świątyni (źródło)

Rozbudowa salki teatralnej

[2023] Rozbudowa salki teatralnej (źródło)

Rozbudowa salki teatralnej

[2023] Rozbudowa salki teatralnej (źródło)

Rozbudowa salki teatralnej

[2023] Rozbudowa salki teatralnej (źródło)

Wnętrze

[2023] Wnętrze (źródło)

Wejście

[2023] Wejście (źródło)

Posesja

[2023] Posesja (źródło)

Wnętrze

[2024] Wnętrze (źródło)

Wnętrze

[2024] Wnętrze (źródło)

Wnętrze

[2024] Wnętrze (źródło)

Wnętrze

[2024] Wnętrze (źródło)

Wnętrze

[2024] Wnętrze (źródło)

Witraże

[2024] Witraże (źródło)

Wnętrze

[2024] Wnętrze (źródło)

Wnętrze

[2024] Wnętrze (źródło)

Wnętrze

[2024] Wnętrze (źródło)

Ołtarz boczny

[2024] Ołtarz boczny (źródło)

Ołtarz boczny

[2024] Ołtarz boczny (źródło)

Witraże

[2024] Witraże (źródło)

Detale

[2024] Detale (źródło)

Detale

[2024] Detale (źródło)

Detale

[2024] Detale (źródło)

Detale

[2024] Detale (źródło)

Detale

[2024] Detale (źródło)

Detale

[2024] Detale (źródło)

Detale

[2024] Detale (źródło)

Detale

[2024] Detale (źródło)

Wnętrze

[2024] Wnętrze (źródło)

Witraże

[2024] Witraże (źródło)

Witraże

[2024] Witraże (źródło)

Witraże

[2024] Witraże (źródło)

Witraże

[2024] Witraże (źródło)

Kruchta

[2024] Kruchta (źródło)

Witraże

[2024] Witraże (źródło)

Witraże

[2024] Witraże (źródło)

Ołtarz boczny

[2024] Ołtarz boczny (źródło)

Wnętrze

[2024] Wnętrze (źródło)

Zakrystia

[2024] Zakrystia (źródło)

Kaplica boczna

[2024] Kaplica boczna (źródło)

Relikwie w kaplicy bocznej

[2024] Relikwie w kaplicy bocznej (źródło)

Relikwie w kaplicy bocznej

[2024] Relikwie w kaplicy bocznej (źródło)

Dzieciątko Praskie

[2024] Dzieciątko Praskie (źródło)

Nawa główna

[2024] Nawa główna (źródło)

Organy

[2024] Organy (źródło)

Fasada

[2024] Fasada (źródło)

Sklepik

[2024] Sklepik (źródło)

Plebania

[2024] Plebania (źródło)

Chrzcielnica

[2024] Chrzcielnica (źródło)

Nawa główna

[2024] Nawa główna (źródło)

Rzeźby

[2024] Rzeźby (źródło)

Ołtarz boczny

[2024] Ołtarz boczny (źródło)

Kaplica Zaśnięcia NMP

[2024] Kaplica Zaśnięcia NMP (źródło)

Konfesjonał

[2024] Konfesjonał (źródło)

Konfesjonał

[2024] Konfesjonał (źródło)

Nawy boczne

[2024] Nawy boczne (źródło)

Nawy boczne

[2024] Nawy boczne (źródło)

Kruchta

[2024] Kruchta (źródło)

Ołtarz główny

[2024] Ołtarz główny (źródło)

Kamień węgielny

[2024] Kamień węgielny (źródło)

Prezbiterium

[2024] Prezbiterium (źródło)

Kruchta

[2024] Kruchta (źródło)

Rzeźby

[2024] Rzeźby (źródło)

Opis przygotowano: 2025-01