Stacja metra
Stacja A-13 Centrum [5] to największa stacja warszawskiego metra [5]. Jest to też najgłębsza stacja I linii metra (18 metrów pod ziemią, na poziomie poniżej tunelu średnicowego) [20]. To pierwsza stacja warszawskiego metra z peronami bocznymi. Została tak zaprojektowana, gdyż tunele metra musiały zmieścić się pod elementami konstrukcyjnymi tunelu średnicowego. Problem może sprawiać określenie liczby poziomów stacji. Od strony południowej 0 to poziom ulicy Marszałkowskiej, -1 to poziom placu przed wejściem do metra, poziom -2 to galerie handlowe, a poziom -3 to perony. Oprócz skrajnych głowic znajdują się dodatkowe dwa wejścia pośrodku stacji. Są sporadycznie używane i popularne wśród bezdomnych. Prowadzą na poziom galerii handlowej [5]. Pusta przestrzeń na poziomie -1 w części stacji po stronie północnej została wykorzystana jako parking podziemny. To drugi tego typu obiekt w metrze, po stacji Politechnika. Centrum to też kolejna po Politechnice stacja, gdzie perony znajdują się na łuku. Warto jeszcze wspomnieć o lokalach w przejściu na poziomie -1 od strony północnej. Obecnie jest tam m.in. sklep z bielizną, którego produkty, często zabawne czy perwersyjne, prezentowane są w przeszklonej gablocie po przeciwnej stronie lokalu. W głowicy południowej nie ma tradycyjnych schodów. Na każdy z peronów prowadzą po trzy ciągi schodów ruchomych (dwa na górę i jeden na dół) oraz winda [5].
Stacja ma konstrukcję pięcionawową (skrajne nawy na poziomie peronu zajmują pomieszczenia techniczne, a na galeriach – lokale usługowe, środkowe perony, a wewnętrzną tory [5]) z trzema rzędami słupów – jednym pośrodku oraz dwoma wzdłuż ścian bocznych. Dwa perony, każdy o szerokości 7 metrów i długości 120 metrów [20], rozmieszczone są po bokach stacji. Galerie znajdują się nad peronami. W połowie stacji, nad torami, jest połączenie między galeriami. Całą konstrukcję podtrzymuje rząd słupów znajdujący się między torami [2]. Stacja jest utrzymana w kolorach żółtym, brązowym i granatowym [20]. Architektem stacji była Jasna Strzałkowska-Ryszka [2]. Na terenie stacji znajdują się liczne punkty handlowo-usługowe, toalety, główna siedziba Komisariatu Policji Metra Warszawskiego i Poczta Polska. Stacja spełnia też funkcję przejścia podziemnego [2].
Za stacją od strony północnej znajduje się połączenie między torami. Jest też rozjazd, dzięki któremu pociągi mogą skręcić w łącznik między I a II linią metra. Istnieje też niedokończony tunel łączący stację metra Centrum ze stacją PKP Warszawa Śródmieście [2]. Odłożono jego budowę, gdyż powstawały plany zwartej zabudowy okolic Pałacu Kultury. Nie zbudowano też dodatkowych schodów ruchomych pośrodku peronu. Również wyjścia na stronę południową według wizji architektów miała wieńczyć przeszklona piramida, a obecne pawilony wejściowe miały być „tymczasowym” rozwiązaniem [5].
Południowe wyjścia, oddzielnie dla każdego peronu i antresoli handlowej, prowadzą na tzw. Patelnię – tętniący życiem plac miejski [5]. Obok niego pod skarpą przebieg Tunel Średnicowy (dwa tory linii dalekobieżnej od strony północnej i dwa tory linii podmiejskiej) [4]. Wyjście północne jest połączone z przejściem podziemnym w kierunku ulicy Złotej i Domów Towarowych Centrum [5].
Patelnia
Plac przed wejściem do metra to miejsce przez niektórych uważane za centrum Warszawy. Potocznie nazywany jest Patelnią, od płaskiego terenu i otoczenia go wokół trzymetrowym murem oporowym. Z Patelni prowadzi bezpośrednie przejście podziemne pod rondo Dmowskiego. Ze względu na swoje położenie jest idealnym punktem spotkań i przesiadek [1].
Jest to przestrzeń ulicznych handlarzy, muzyków, artystów i mówców. Można zobaczyć pokazy taneczne, posłuchać muzyki Indian, kupić kwiatek, wziąć udział we flashmobie, demonstracji lub happeningu [1]. Na ścianach artyści prezentują kompozycje graffiti [2]. Patelnia nie ma własnych kamer monitoringu, jest natomiast obserwowana z kamery full HD, umieszczonej na północno-wschodnim skrzydle Pałacu Kultury i Nauki przed Euro 2012 [7].