Pawilon dworca (al. Jerozolimskie #58) został zaprojektowany w stylu powojennego, socjalistycznego modernizmu. Wyróżnia się nowoczesną architekturą, głównie ze względu na oryginalną konstrukcję dachu, w kształcie kwadratu o dwóch wierzchołkach uniesionych i dwóch opuszczonych. Jest to kształt tzw. paraboloidy hiperbolicznej. Powierzchnia dachu jest wyłożona drobną okładziną z gresu w charakterystyczne biało-czarne pasy [1]. Dach łupinowy tworzy piątą elewację, gdyż jest widoczny z ulicy (dwa narożniki dachu sięgają ziemi). Dzisiaj tego typu architektura kojarzy się z o wiele późniejszym okresem. Autorami projektu PKP Ochota są architekci Arseniusz Romanowicz i Piotr Szymaniak. Zaprojektowali oni także cztery inne warszawskie dworce: Dworzec Centralny, Dworzec Wschodni oraz stacje Powiśle i Stadion [4].
Na obiekt, oprócz wspomnianego pawilonu o wysokości 11 metrów [5] ze szklanymi ścianami o powierzchni 207 m² [3], w którym znajdują się kasy i poczekalnia, składa się też częściowo zadaszony peron z dwoma torami, położonymi blisko siebie (tak blisko, że na stacji nie stają jednocześnie obok siebie dwa pociągi) [2].
Warszawa Ochota jest przystankiem linii średnicowej podmiejskiej, położonym między stacjami Warszawa Zachodnia i Warszawa Śródmieście [9]. Równolegle do przystanku położony jest przystanek Warszawskiej Kolei Dojazdowej Warszawa Ochota WKD [2].
Pomimo, że dworzec nosi nazwę Ochota, usytuowany jest on na terenie Woli. Początkowa lokalizacja dworca przewidziana była po drugiej stronie jako przystanek kolejowy Warszawa Zawisza [15]. Tak też ten dworzec nazywano roboczo [13]. W 2013 roku powrócił pomysł tej nazwy, gdy ZTM zaproponował, aby w celu unifikacji nazw przystanków nazwać dworzec Warszawa Plac Zawiszy. Pomysł jednak odrzucono [2].