Gmach Dyrekcji Kolei Państwowych (ul. Targowa #74) to kompleks pięciu połączonych ze sobą biurowców na planie litery H oraz dwóch wolnostojących budynków mieszkalnych [2], ulokowanych symetrycznie po wschodniej stronie gmachu [7]. Pomiędzy budynkami mieszkalnymi i gmachem w południowej części znajduje się budynek magazynowy, a w północnej części w latach 2014-2017 powstał nasyp, na którym w 2018 roku pojawiły się z tory kolejowe ze szlabanami.
Przez cały okres swojego funkcjonowania budynek należał do Polskich Kolei Państwowych [1]. Obecny właściciel to PKP Polskie Linie Kolejowe [2]. Mieści się tu Oddział Regionalny PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, spółka Polskie Linie Kolejowe S.A. i 9 central kolejowych związków zawodowych [1].
Budynek jest wpisany do rejestru zabytków pod numerem 1311-A [13].
Budynek wielokrotnie służył jako tło w scenach filmów: Misia (1980), Fuchy (1981), Kamieni na Szaniec (2013), Gdzie jesteś Panie Prezydencie (1978), Urodziny Młodego Warszawiaka (1980), Kilera (1997), Kilerów dwóch (1998), Tydzień z Życia Mężczyzny (1999), Pianisty (2001), Czasu Honoru (2009-2011), Polonii Restituta (1981), Układu Krążenia (1977), spektaklu telewizji „Bigda Idzie” (1999). Występował w kronikach i produkcjach dokumentalnych, np. „Sensacjach XX wieku” [1].
Gmach
Budynek powstał według projektu Mariana Lalewicza, w stylu modernistycznym z elementami klasycyzmu [2]. Detal ma charakter art-deco, połączony z elementami klasycyzującymi [30]. Wszystkie elementy bryły są niemal idealnie symetryczne, jedyne większe zakłócenie stanowią bramy garażowe w elewacji północnej skrzydła E (dziedziniec wschodni) wykonane w czasie okupacji niemieckiej. Powierzchnia zabudowy wynosi 4408 m2, całkowita powierzchnia użytkowa budynku 18739 m2, kubatura całkowita 87388 m3, a powierzchnia elewacji 15 080 m2. Skrzydła mają 23.3 metra wysokości, a część centralna 31.2 metra wysokości [30].
Gmach składa się z czterech bloków mieszczących biura dla wydziałów oraz centralnego budynku, w którym znajdowały się: dyrekcja, sale posiedzeń wielka i mała, bank kolejowy ze skarbcem (wejście od strony ul. Wileńskiej), stołówka, szatnia, archiwum, biblioteka oraz dwa piony komunikacyjne składające się z klatki schodowej oraz dwóch wind każdy. Bloki z biurami zostały tak połączone z budynkiem głównym, aby piony komunikacyjne obsługiwały całe założenie i aby zapewnić wygodne połączenie wydziałów z dyrekcją [7].
Część centralna o wysokości 8 kondygnacji pokryta jest dachem płaskim z nadbudówkami. W elewacjach wschodniej i zachodniej części umieszczono główne wejścia do budynku (drzwi wejściowe są drewniane dwuskrzydłowe z naświetlem obramowane portalem z granitu, w wejściu zachodnim zamontowane były jedyne w tym gmachu drzwi obrotowe [1]), w formach portyku nałożonego na płytki ryzalit, powtarzające detal portyków zamykających dziedzińce zachodni i wschodni. W elewacji północnej wydatny ryzalit o wysokości trzech kondygnacji, w którym było pierwotne główne (reprezentacyjne) wejście do budynku z podjazdem typu pałacowego (nad wejściem przed wojną znajdował się napis „Kasa Dyrekcyjna DOKP”, a po wojnie było to wejście do Komitetu Dzielnicowego PZPR [1], wejście nie jest obecnie używane). Nad ryzalitem znajduje się uskok elewacji. Wertykalny charakter elewacji zaakcentowany jest lizenami: szerokimi biegnącymi od gzymsu nad przyziemiem do gzymsu pośredniego nad 6 kondygnacją oraz podwójnymi wąskimi biegnącymi przez wysokość 6 piętra [30].
Skrzydła boczne A, B, D, E o wysokości 5 kondygnacji nakryte są dachami spadzistymi, kopertowymi. W narożnikach skrzydeł widoczne są płytkie ryzality. Skrzydła połączone ze skrzydłem C za pomocą krótkich i wąskich łączników. Piony okien ujęte są w profilowane obramowania, biegnące po bokach okien od gzymsu nad przyziemiem i zamknięte poziomo nad najwyższym oknem. Okna 2 i 3 piętra posiadają podokienniki w formie konsol o prostym kształcie [30]. Okna dolnych pięter zabezpieczone są kratami z literami WDKP. oznaczającymi skrót od Warszawskiej Dyrekcji Kolei Państwowych [7], a okna na pierwszym piętrze kute balustrady. Charakterystyczny jest śródgzyms, biegnący między pierwszym i drugim piętrem z symboliką służb kolejowych, analogiczną jak na portykach.
Wystrój części wnętrz, m.in. dwóch holi i wydzielonej części dla kierownictwa jest w stylu art déco [2]. Schody są z marmuru krajowego. Część centralna zawiera cztery dźwigi osobowe. W częściach bocznych znajdują się przestronne korytarze z doskonałe oświetlonymi pokojami biurowymi, jest też wiele osobnych gabinetów [29].
Pod budynkiem administracyjnym znajduje się poniemiecki schron przeciwlotniczy o długości około 30 metrów (podobny jest widoczny kilkaset metrów na wschód) [2].
Portyki
Od zachodu i wschodu umieszczono monumentalne wolnostojące bramy w formie portyków nawiązujących do antycznych doryckich świątyń greckich. Mają one po 10.6 metra wysokości. Portyki kolumnowe zamykające dziedzińce są ”odbite” w formie ryzalitów wejściowych na elewacjach skrzydła wysokiego. Portyki bramowe oraz portyki ryzalitów wejściowych nakryte są dachami dwuspadowymi a ich ściany szczytowe posiadają formę tympanonów [30].
Detal stanowiący motyw przewodni portyków tworzy sześć kanelowanych kolumn (oraz kanelowane pilastry na ścianach skrzydeł niskich i na krótszych elewacjach skrzydła wysokiego), fryz oraz gzyms. Fryz składa się z tryglifów z guttami oraz metop opracowanych w formie plakiet z symbolami działów techniki i gospodarki w 7 rodzajach (nawiązujących symboliką do służb kolejowych, m.in. drogowej, energetycznej, mechanicznej, zdrowia [28]). Gzyms jest z mutulusami o uproszczonej formie [30].
Klasyczny schemat portyku, trzon i belkowanie został wykorzystany do opasania przyziemia skrzydeł niższych i spięcia wszystkich skrzydeł gmachu [30].
Budynek magazynowy
Między południowym budynkiem mieszkalnym i gmachem głównym znajduje się budynek magazynowy Dworca Wileńskiego projektu Szuszkiewicza [1]. Powstał w 1920 roku [15]. Został wykonany w tej samej formie co prowizoryczny dworzec Wileński [1], w konstrukcji szkieletowej [3]. Szopa wzniesiona w technologii szachulcowej jest unikatowym przykładem budownictwa tego typu w Warszawie [28]. W 2009 roku został starannie wyremontowany, zachowano też ślady odłamków widoczne na belkach konstrukcji [3].
Domy mieszkalne
Budynki mieszkalne do wybuchu II wojny światowej użytkowane były przez pracowników Ministerstwa Kolei Żelaznych [2]. Nie posiadały dźwigów. Ich łączna powierzchnia wewnętrzna wynosiła 2268 m2 [29].
Budynek mieszkalny południowy (ul. Wileńska 2) w 1945 roku (od marca do lipca [20]) mieścił Biuro Kontroli (później zostało przekształcone w Najwyższą Izbę Kontroli) [2].
W budynku północnym (ul. Wileńska 2/4) w latach 1944-1945 funkcjonowała pierwsza w Warszawie siedziba Miejskiego Urzędu Bezpieczeństwa Publicznego [2], wraz z aresztem w piwnicy, który wcześniej używany był przez policję niemiecką oraz NKWD [1], która aresztantów przekazywała do obozów koncentracyjnych np. w Pruszkowie. Zachowały się ślady cel i napisy pozostawione na ścianach przez więźniów [19]. Areszt zachował się do dnia dzisiejszego, nie jest jednak udostępniany zwiedzającym [18].
Według niektórych areszt działał do 1956 roku [19], inne źródła podają, że Urząd Bezpieczeństwa był w tym miejscu w 1944 roku „zbyt widoczny” i jednocześnie problemem był częsty i celny ostrzał moździerzowy. 13 stycznia 1945 roku odłamki zabiły dwie osoby postronne i kilka osób raniły (w tym dwóch mechaników). Uszkodziły samochód, beczki na benzynę i centralne ogrzewanie. Dzień później pocisk uderzył bezpośrednio w budynek, zniszczył jadalnię i wytłukł resztę szyb. Z tego powodu UB został dość szybko przeniesiony do budynku przy ul. Cyryla i Metodego [18].
W 1944 roku była tu siedziba pierwszej redakcji Życia Warszawy, a w latach 1949-1989 siedziba Komitetu PZPR Warszawskiego Węzła Kolejowego [2]. Następnie była to siedziba Oddziału Mostowego PKP. Obecnie znajdują się tu siedziby związków zawodowych kolejarzy: Sekcja Krajowa Kolejarzy NSZZ „Solidarność”, Związek Zawodowy Dyżurnych Ruchu PKP, Federacja Związków Zawodowych Pracowników Automatyki i Telekomunikacji PKP, Związek Zawodowy Pracowników Warsztatowych, Krajowy Sekretariat Kolejarzy NSZZ „Solidarność 80”, Ogólnopolski Związek Zawodowy Straży Ochrony Kolei, Związek Zawodowy Drużyn Konduktorskich w RP, Związek Zawodowy Dyspozytorów PKP, Autonomiczny Ogólnopolski Związek Zawodowy Pracowników Zatrudnionych u Pracodawców Spółek Grupy PKP S.A. [2].