Przystanek kolejowy na linii średnicowej [1], Dworzec Warszawa Powiśle, formalnie znajduje się pod adresem ul. Smolna 5. Można do niego jednak wejść z dwóch stron, od ul. Kruczkowskiego (wejście od dołu, z Powiśla) oraz od ul. Smolnej/al. Jerozolimskich (wejście od góry, ze Śródmieścia) [2]. Aby przejść z górnego pawilonu do dolnego trzeba pokonać ponad 100 schodów [1]. Zatrzymują się tutaj pociągi należące do Kolei Mazowieckich oraz Szybkiej Kolei Miejskiej [2]. Dworzec znajduje się na trzecim kilometrze linii kolejowej nr 448. Przystanek posiada dwa perony, każdy z jedną krawędzią peronową. Poruszanie się między peronami ułatwia przejście podziemne we wschodniej części [4]. Na stacji górnej znajdują się kasy biletowe [2].
Pawilony
Pawilon od ul. Smolnej ma charakterystycznie wyprofilowane zadaszenie [2]. Dach ten ewoluował od hiperboli parabolicznej, założenia wykorzystanego przy stacji Ochota, do istniejącego dzisiaj kształtu podwójnej konchoidy, płaszczyzny rozciągniętą pomiędzy dwoma łukami o przeciwnych kierunkach w rzucie poprzecznym. Kształt ten umożliwia optymalne doświetlenie wnętrz światłem dziennym bezpośrednim i światłem odbitym, tworzy też z dachu naturalną rynnę [10]. Cały budynek przypomina latawiec. Projekt nawiązuje do tzw. nurtu czystej konstrukcji [9]. Dach wsparty jest na żelbetowej konstrukcji mieszczącej kasy, toalety i zaplecze dla pracowników oraz dodatkowo na kilkudziesięciu cienkich słupkach umieszczonych w linii podziałów przeszkleń osłaniających wnętrze pawilonu i schody. Zejście z peronów pierwotnie było przeszklone na całej długości i miało starannie zaprojektowany wystrój, z którego do dziś pozostało niewiele [16]. Na poziom peronów prowadzą dwa równolegle ciągi schodów. Każdy z elementów (pawilony, schody, perony) należy do innej spółki kolejowej [13].
Pawilon od ul. Kruczkowskiego ma kształt spodka [2]. Przykryty został odwróconą czaszą, wyciętym fragmentem kuli. Przeszklone ściany zostały poprowadzone po obwodzie dachu w rzucie z góry i następnie ścięte do środka po średnicy. Forma dachu miała odnosić się do łuków mostu [10]. Według innej interpretacji nawiązuje do podbojów kosmicznych, gdyż w momencie projektowania odbywały się pierwsze radzieckie loty sputnika w kosmos [3]. Ośmiokątny trzon obłożony został czarno-białą mozaiką. Dzisiaj w budynku kas mieści się klubokawiarnia Warszawa Powiśle, której udało się odrestaurować i uruchomić oryginalny neon z nazwą stacji [10].
Perony
Perony 1 i 2 po przebudowie w 2006-2008 roku mają długości 231.8 metra i 234.6 metra [12].
Całości projektu dworca dopełniają cztery zadaszenia nad peronami łączące się nad torowiskiem [2]. Dynamiczne, geometryczne formy wykonane z żelbetu pierwotnie powstały z widocznym surowym betonem [10], co wpisywało się w estetykę brutalistyczną [3]. Każda oparta została na dwóch wspornikach w kształcie litery V i przechodzi w ośmiopłaszczyznowy daszek, połączony następnie metalową konstrukcją z identycznym elementem po drugiej stronie torów [10]. Zastosowano tu betonowe przykrycia łupinowe [16]. Ze względu na wąskie perony zadaszenia zostały również wykorzystane jako mocowania dla sieci trakcyjnej [10]. Początkowo nie miały mieć tej funkcji, jednak w trakcie projektowania okazało się, że dodatkowe słupy zabrałyby miejsce na peronach. Problemem podczas projektowania dworca było położenie peronu zaraz przy tunelu, co stanowi duże zagrożenie wypadkami. Architekci rozwiązali tę kwestię umieszczeniem daszków w oddaleniu od tunelu [3], zamiast zadaszenia na całej długości peronów [10]. By ułatwić poruszanie się po peronach o szerokości sześciu metrów, wszelkie elementy mogące blokować przejście (ławki, podpory zadaszeń, słupy) zgrupowano pod daszkami [16]. Pierwotne zadaszenia były przeszklone, obecnie przeszklenia zostały zabudowane [10].