Kościół Zmartwychwstania Pańskiego (ul. Księcia Ziemowita #39) [1] to jedna z najuboższych parafii w Warszawie [10]. Liczy ok. 1500-2000 wiernych [14][23].
Obecnie na terenie kościelnym w części centralnej znajduje się świątynia, na zachód od niej w oddzielnej ogrodzonej części jest dom parafialny i garaże. Ze świątynią od północnego zachodu sąsiaduje Dom św. Józefa oraz dzwonnica, a od północnego wschodu Dom Dobrego Pasterza. Pomiędzy domami jest plac zabaw, droga krzyżowa, a dalej na północ tzw. Ptasi ogród. Od strony ulicy jest również z jednej strony krzyż, a z drugiej figura Pana Jezusa Dobrego Pasterza. W narożniku ul. Księcia Ziemowita i ul. Mieszka I znajduje się kapliczka.
Kolejni proboszczowie parafii to: ks. Eustachy Krocin (od 1 października 1919 roku), ks. Józef Potocki (od 11 kwietnia 1937 roku), ks. Kazimierz Weber (od 12 kwietnia 1947 roku), ks. Franciszek Zakrzewski (od 1 kwietnia 1960 roku), ks. Zygmunt Wudarkiewicz (od 28 czerwca 1984 roku), ks. Mirosław Nowosielski (od 1 września 1992 roku), ks. Roman Trzciński (od 1 września 1993 roku), ks. Zbigniew Wojciechowski (od 14 lutego 1996 roku), ks. Tomasz Gill (od 26 czerwca 2003 roku) [27].
Świątynia
Zasadnicza konstrukcja kościoła to drewniana więźba dachowa wsparta na drewnianych słupach. Ze względu na konstrukcję często mówi się, że jest to kościół drewniany. Tymczasem jego ściany są murowane. Prawdopodobnie został wykonany z materiałów (z drewna [1]) ze zniszczonego przez wycofujących się Rosjan budynku Dworca Petersburskiego [22], zburzonego w okresie I wojny światowej [1].
Budynek kościoła o wymiarach 10 m x 32 m i wysokości ok. 4.5 m do gzymsu, jest wzniesiony z cegły pełnej na zaprawie wapiennej. Płaszczyzny ścian bocznych przedzielone są co 3.5 m pilastrami. Ściany zewnętrzne są o grubości ok. 55 cm, a poniżej terenu ok. 65 cm. Ściany fundamentowe posadowione są na głębokości ok. 50-80 cm na podłożu z kamieni polnych. Szkielet drewniany składa się z wiązarów zastrzałowo kleszczowych rozstawionych co 3.5 metra ze słupami o przekroju 200 x 160 mm opartymi na fundamentach. Płatwie pośrednie w połowie szerokości połaci podparto do słupów zastrzałami i mieczami, usztywniając więzy okapowe. Na płatwiach okapowych i pośrednich leżą krokwie pośrednie o przekroju 100 x 160 mm rozstawione co 117 cm, dachówki ułożone są bezpośrednio na łatach bez deskowania. Pierwotnie kościół miał otwartą więźbę dachową. Podczas remontu w latach 90 XX wieku na poziomie płatwi pośrednich do kleszczy poziomych podwieszono do sufitu płyty gipsowo-kartonowe. Płytami obito również podniebienie połaci dachowych poniżej sufitu [27].
Kościół został zbudowany w stylu zakopiańskim jako jednonawowy [27], z podcieniami i z prostokątnymi okienkami po bokach [1], ze stromym dachem dwuspadowym z półszczytami, kryty dachówką ceramiczną (karpiówką). Na dachu krytym blachą ocynkowaną znajduje się niewielka czworoboczna, ażurowa sygnaturka [27] ze spiczastym hełmem [1][27]. Świątynia jest jednonawowa, nieorientowana. Prezbiterium jest węższe od nawy, zamknięte prostokątnie z boczną zakrystią (dach tu jest trójpołaciowy). Do nawy dobudowana jest kruchta boczna (dach tu jest z półszczytem) [15]. Bryłę zaprojektował Stefan Szyller. Na tle przemysłowego Targówka kościół był oryginalnym akcentem wnoszącym motywy ludowe [1].
Wnętrze
Do kościoła wejście prowadzi przez niewielki portyk wgłębny. W świątyni na posadzce położone są małe płytki ceramiczne.
Kościół posiada dwie kaplice boczne usytuowane w połowie długości budynku. Według pierwotnego projektu zaplanowano tylko kaplicę od strony północno-wschodniej. Jest to kaplica Matki Bożej, w której znalazł się obraz M.B. Częstochowskiej [22], złocony zlotem dukatowym, zakupiony w Częstochowie przez p. Walterową [27]. Kaplicę od zachodu dobudowano w 1948 roku i jest ona jednocześnie wejściem do świątyni [3]. Za patrona ma św. Antoniego [22]. W kaplicach umieszczono obraz Matki Boskiej Częstochowskiej ze starego drzewa dębowego oraz obraz św. Antoniego ze starego drzewa brzozowego. W kaplicy Matki Bożej zawierzono też żyrandol mosiężno-kryształowy, ofiarowany przez p. Marię Włodarczykową, wykonany w firmie br. Łopieńskich [27].
W stosunku do pierwotnego projektu uległa zmianie lokalizacja wejścia bocznego do zakrystii. Szyller zaprojektował to wejście w północno-wschodniej części, zapewne dlatego, że z tamtej strony planowano wzniesienie plebanii. Obecnie wejście do zakrystii prowadzi od strony północno-zachodniej [3].
W obszarze prezbiterium znajduje się chrzcielnica wykonana z drewna, mównica z pulpitem, drewniany stolik tzw. kredens (kredencja) na naczynia liturgiczne (ampułki z winem i wodą na tacce), oraz ręczniczek [5].
Na lewej ścianie nawy przykuwa uwagę drewniana ambona w kształcie łodzi, nad którą góruje maszt z żaglami. Rozrzucone na jej burcie prawdziwe sieci dopełniają obrazu łodzi Piotrowej i przywołują na myśl Chrystusowe słowa: … odtąd ludzi będziesz łowił (Łk 5, 10b) [22]. Ambony o takiej formie wykonywano w okresie baroku, tutejsza powstała w 1943 roku [23].
Przed wejściem znajduje się tablica upamiętniająca tragiczne wydarzenie z dziejów parafii, kiedy 25 sierpnia 1944 roku Niemcy zorganizowali łapankę na Targówku i 4000 mężczyzn wywieźli do obozu koncentracyjnego (około jednej trzeciej parafian), z obawy że wezmą udział w toczącym się wtedy Powstaniu Warszawskim [22]. Corocznie w kościele odbywa się msza święta w ich intencji [1].
Po drugiej stronie wejścia jest tablica pamiątkowa z napisem: W 85. rocznicę poświecenia kościoła Zmartwychwstania Pańskiego przez J.E. Achillesa Rattiego nuncjusza apostolskiego (późniejszego papieża Piusa XI) oraz powołania parafii przez J.E. Aleksandra kardynała Kakowskiego / wotum wdzięczności za odzyskanie w 1918 roku niepodległości / jako zachętę do wiary, nadziei i miłości i pamiątkę historycznych wydarzeń, tablicę tę poświęconą przez J.E. Józefa Kowalczyka nuncjusza apostolskiego z ufnością w murach świątyni umieszczają / ks. Tomasz Gill – proboszcz / parafianie / Warszawa, 8 września A.D. 2004 [24].
W kościele znajduje się też tablica upamiętniająca wszystkich tutejszych proboszczów [23].
Ołtarze
Kościół posiada trzy drewniane ołtarze, których autorem jest Jan Koszyc-Witkiewicz. Ołtarz główny został wykonany z rzadko spotykanego cennego drzewa brzustowego [27]. Od 1975 roku znajdował się tu obraz Zmartwychwstałego Pana, namalowany przez R. Cichacza, w 2003 roku zastąpiony reprodukcją [24] obrazu Zmartwychwstanie Jana Matejki [27]. Główna rzeźba nad ołtarzem przedstawiająca postać Zmartwychwstałego Chrystusa została wykonana przez artystę Piotra Grzegorka [1]. Przy zapalonych światłach złota poświata wokół sylwetki Chrystusa zlewa się z jasną, polakierowaną ramą z drewna, dając wrażenie żywej obecności triumfującego Zbawiciela [11].
Po lewej stronie ołtarza głównego, w ołtarzu Bożego Miłosierdzia obok Pana Jezusa Miłosiernego znajdują się wizerunki św. Faustyny i bł. ks. Michała Sopoćki namalowane przez Małgorzatę Wrochnę [1].
Ołtarze powstały staraniem ks. proboszcza Kazimierza Webera. Drzewo na ołtarze ofiarowała p. Marta Walterowa dla uczczenia pamięci swego męża i syna, zamordowanych przez Niemców [27].
Po prawej stronie znajduje się drewniany ołtarz z obrazem Matki Boskiej Nieustającej Pomocy. Kosztował 12000 zł z czego 4000 zł ofiarował prezes rady parafialnej p. Franciszek Królak. Ołtarz został ustawiony w kościele 20 czerwca 1964 roku, przez firmę Paszkowski (która prawdopodobnie też go wykonała) i poświęcony został 18 października tego samego roku [27].
Organy
Na głównym wejściem do świątyni znajduje się empora (chór) gdzie stoją siedmiogłosowe organy o trakturze pneumatycznej, wykonane przez firmę Adolfa Homana (oraz Stanisława Jezierskiego [24]) w 1920 (1924 [20]) roku [5]. Skala manuałów organów to C-g3 (Pryncypał 8, Salicet 8, Gamba 8, Burdon 8, Flet 4, Octawa 4), a skala pedału to C-d1 (Subbas 16). Traktury gry i rejestrów są pneumatyczne [20].
Wejście na emporę jest po prawej stronie. Po lewej stronie drzwi wejściowych znajduje się pomieszczenie w którym przetrzymywane są chorągwie procesyjne i inne elementy wyposażenia kościoła [5].
Otoczenie
Teren kościoła został ogrodzony z wykorzystaniem podkładów kolejowych [1]. Do dzisiaj na wschód od kościoła zachowało się kilka pali pierwotnie utrzymujących ogrodzenie [15].
Pośród drzew, na tyłach kościoła, wzdłuż małej alejki ustawione są stacje Kolejowej Drogi Krzyżowej. W ciemnych, drewnianych podkładach kolejowych ukryte są poszczególne stacje. Została ona uroczyście poświęcona podczas rekonsekracji kościoła [6].
Na rogu ul. Księcia Ziemowita i ul. Mieszka I została wzniesiona w grudniu 2011 roku kapliczka [9] Bożego Miłosierdzia [1] jako votum dziękczynne za czuwanie Opatrzności Bożej nad odbudową i remontem świątyni. W kapliczce są umieszczone wizerunki Jezusa Miłosiernego i bł. siostry Faustyny [9] (przedstawienie inspirowane obrazem Jezu ufam Tobie) [1].
Jest też krzyż misyjny, drewniana rzeźba św. Marii Magdaleny korzącej się u stóp Chrystusa, figura Chrystusa Zmartwychwstałego i figura Pana Jezusa Dobrego Pasterza [1] z napisem Jubileuszowe votum parafian Targówek Fab. 1919 [24].
Z tyłu kościoła znajduje się Ptasi ogród. Są tam wytyczone ścieżki dla miłośników przyrody, a po lewej stronie ogrodu oczko wodne z kaskadą [8].