Uwaga: Obiekty należące dawniej do lotniska, które znajdują się obecnie poza jego terenem (m.in. Instytut Badań Techniki Lotniczej, Wojskowa Lotnicza Baza Remontowa, Hangar nr 1, Wieża kontroli lotów) są opisane przy miejscu, w którym się znajdują. Wyjątkiem jest dawna infrastruktura (pasy startowe i płyty postojowe).
Na lotnisku Warszawa-Babice (Lotnisko Bemowo, Lotnisko Boernerowo) działają m.in. Aeroklub Warszawski, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe [1], lotnictwo Policji [24] oraz prywatne szkoły pilotażu, jak PP-AERO istniejąca od 2007 roku [25]. Lotnisko administrowane jest przez Centrum Usług Logistycznych (MSWiA [10]). Jego kod to EPBC [1]. Znak wywoławczy wieży kontroli lotów lotniska to BABICE INFO 119.175 MHz [19]. Lotnisko wykorzystywane jest przez statki powietrzne lotnictwa państwowego (służb porządku publicznego, wojskowe) oraz cywilne lotnictwa niekomunikacyjnego. Jest największym Polskim lotniskiem wykorzystywanym przez statki powietrzne General Aviation. Działa tu również przejście graniczne. W takiej formie prawnej funkcjonuje od 2005 roku [10]. Jest czynne 24 godziny na dobę i posiada oświetlenie do lotów nocnych [22]. Dysponuje holownikami lotniskowymi [10].
Lotnisko znajduje się na wysokości 106 m. n.p.m. [11]. Część południowa na przeważającym obszarze jest piaszczysta, natomiast część północna jest na terenem podmokłym [10].
Na lotnisku odbywają się koncerty i imprezy masowe [1], zwłaszcza samochodowe i motocyklowe [6].
Lotnisko zagrało w takich filmach jak Dwaj panowie N (1961), Przeciwko Bogom (1961), Spotkanie ze szpiegiem (1964), Zycie raz jeszcze (1964), Paryż-Warszawa bez wizy (1967), Lalka (1976) czy w serialach Jan Serce (1981) i 07 zgłoś się [46][47].
Aeroklub Warszawski
Aeroklub Warszawski (ul. Księżycowa #1) jest stowarzyszeniem miłośników sportów lotniczych. Działa w nim sześć sekcji: Samolotowa, Spadochronowa, Szybowcowa, Modelarska, Balonowa i Mikrolotowa [26]. Istnieje od 19 października 1927 roku, kiedy założono dwie sekcje samolotowe: szkolną i treningową oraz sekcję warsztatową. Pierwsze samoloty (Caudron G-3) aeroklub otrzymał od wojska. Na lotnisku Babice działa od 1977 roku [27]. Wtedy po raz pierwszy cywile mogli zbliżyć się do części wojskowej, m.in. do szczątków maszyn bojowych, które służyły lotniskowej straży pożarnej do ćwiczeń (uprzątnięto je w 1978 roku) [46].
Po wprowadzeniu stanu wojennego w 1981 roku działalność Aeroklubu została zawieszona. W 1982 roku wznowiono na lotnisku Warszawskie Zawody Samolotowe [27].
W 1994 roku Aeroklub Warszawski zorganizował po raz pierwszy na lotnisku Warszawski Festyn Lotniczy z wystawą sprzętu i pokazami lotniczymi [27].
W 2001 roku po przebudowie siedziby Aeroklubu została otwarta nowa sala wykładowo-konferencyjna z 40 miejscami, a w 2002 roku powstała nowa sala odpraw dla pilotów z pomieszczeniami dla Szefa Wyszkolenia i instruktorów [27].
Wśród członków Aeroklubu znani są m.in. Pelagia Majewska, 17-krotna rekordzistka świata w szybownictwie oraz wicemistrz świata w modelarstwie z 1961 roku Jerzy Koniński [39].
Automobilklub Polski
We wschodniej części lotnika (ul. Powstańców Śląskich #127) znajduje się siedziba Automobilklubu Polskiego. Centralne miejsce zajmuje trzykondygnacyjny budynek. Ma on owalny kształt, a z północnej strony kaskadowo ścięte kondygnacje, przez co przypomina statek lub parowóz. Dolna kondygnacja jest nieco cofnięta z witrynowymi oknami rozdzielonymi półkolistymi ryzalitami. Poziome ciągi okien na piętrach podkreśla dodatkowo pas ciemniejszej elewacji, nawiązując do modernizmu. Na drugiej kondygnacji znajduje się od południa balkon, a od północy taras.
Obok budynku mieszczą się: parterowa siedziba Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego oraz siedziba Akademii Jazdy Opla.
Na końcowej części pasa startowego działa funkcjonujący przy Automobilklubie Autodrom Bemowo. Posiada tor wyścigowy z płytami poślizgowymi [54]. Dalszą część pasa startowego stanowi tzw. Rozeta Wróbla, czyli trasa wyścigowa na której kierowca robi dwa okrążenia: ósemkę oraz klepsydrę, łącznie 24 różne zakręty [56]. Od strony ulicy znajduje się duży parking.
W budynku automobilklubu oprócz pomieszczeń biurowych znajduje się siedem nowoczesnych klimatyzowanych sal konferencyjnych (20-325 m2), mogących pomieścić 10-250 osób. Jest również przestronne foyer, mobilna szatnia i winda. Obiekt dysponuje własnym zapleczem kuchennym [53].
27 września 2019 roku dyrektor FSO Edward Pietrzak oraz dyrektor OBRSO i kierowca rajdowy Andrzej Jaroszewicz otworzyli tu Muzeum Polskiego Fiata. Wystawa powstała z inicjatywy Andrzeja Wozniaka, który został dyrektorem. W dniu otwarcia zgromadzono 33 egzemplarze Polskiego Fiata 125, Poloneza i Fiata 126p, w tym samochody z kierownicą po prawej stronie, pickupy, kombi, kabriolety, radiowozy i karetkę pogotowia [49]. W lutym 2020 roku muzeum liczyło 140 pojazdów [50].
Automobilklub Polski to stowarzyszenie, którego celem jest upowszechnianie kultury motoryzacyjnej, popularyzowanie sportów motorowych, turystyki motorowej oraz zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego [52].
Pierwszą siedzibą był hotel Bristol w Warszawie (1909–1911). W 1911 roku przeniesiono ją do hotelu Europejskiego, a w 1912 roku do lokalu przy ul. Ossolińskich 6. W 1929 roku zakupiono na siedzibę budynek przy ul. Szucha 10 [52]. Po II wojnie światowej rozpoczęto gościnnie działalność w siedzibie Państwowego Urzędu Samochodowego przy pl. Narutowicza 5. W 1947 roku Automobilklub przeniósł się na ul. Madalińskiego 37, a w 1948 roku zajął lokal przy ul. Nowy Świat 35 (w pałacu Hołowczyca, odbudowanym wspólnym wysiłkiem oddziałów Automobilklubu), gdzie mieścił się do 1953 roku (zmieniając w międzyczasie nazwę). Oddział Motorowy PZM przeniósł się na Nowy Świat 62, a w 1958 roku, ponownie jako Automobilklub przeniósł się na ul. Jezuicką 1/3, skąd wywędrował w 1960 roku do szpitala na Ujazdowie przy ul. Górnośląskiej 45. Rozpoczęcie budowy w 1971 roku Trasy Łazienkowskiej wymusiło przeniesienie się na dwa lata do lokalu mieszkalnego ul. Nowogrodzkiej 46. W 1973 roku klub powrócił do odzyskanej siedziby przy ul. Nowy Świat 35. Od stycznia 1974 roku prowadzono odbudowę na potrzeby siedziby klubu kamienicy przy ul. Pańskiej 85, gdzie przeniósł się on w 1992 roku [55]. W 2014 roku Automobilklub Polski przeprowadził się do tymczasowego obiektu w al. Jerozolimskich, a w 2015 roku wreszcie do obecnej siedziby na Bemowie [51].
Kolejni prezesi Automobilklubu Polskiego to ks. Władysław Drucki-Lubecki (w 1909 roku), ks. Zdzisław Lubomirski (w 1921 roku), hr. Karol Raczyński (od 1921 roku), Stanisław Grodzki (od 1923 roku), hr. Karol Raczyński (od 1928 roku), Julian Piasecki (od 1935 roku do 1939 roku), Mieczysław Skotnicki (od 1947 roku), Piotr Jaroszewicz (od 1949 roku do 1950 roku), Michał Żymierski (od 1957 roku), Henryk Gałecki (od 1959 roku), Konrad Modrakowski (od 1968 roku), Józef Modecki (od 1974 roku), Marek Barański (od 1997 roku), Longin Bielak (w 2004 roku), Romuald Chałas (od 2004 roku) [52].
Narodziny automobilizmu na terenie Polski przypadają pod koniec XIX wieku, kiedy na terenie ówczesnego Królestwa Polskiego pojawił się samochód z silnikiem benzynowym. Pionierem był Stanisław Grodzki, który w 1897 roku sprowadził 3.5-konny samochód Peugeot [55]. Pomysł założenia stowarzyszenia zrzeszającego kierowców powstał w 1908 roku [52]. 7 grudnia 1909 roku w Hotelu Bristol odbyło się zebranie założycielskie Towarzystwa Automobilistów Królestwa Polskiego. Jako założyciele podpisali się Antoni Borzewski, Kazimierz Olszowski i Adrian Chełmicki. W skład zarządu weszli też Karol hr. Raczyński, Piotr Lubicz-Strzeszewski i August hr. Zamoyski. Prezesem został Władysław ks. Drucki-Lubecki, a sekretarzem generalnym Stanisław Grodzki [55]. Była to organizacja o charakterze towarzyskim i skupiała miłośników i pionierów motoryzacji [52]. Był to elitarny klub, w gronie 141 członków w 1913 roku działało 52 arystokratów [55]. W 1912 roku wydano pierwszą mapę samochodową Królestwa Polskiego. Pierwszą samodzielnie zorganizowaną imprezą był rajd Warszawa-Łódź-Radom-Puławy-Lublin-Warszawa na dystansie 282 wiorst [52].
W czasie I wojny światowej przy klubie działało Polskie Towarzystwo Pomocy Sanitarnej oraz filia Towarzystwa Pomocy Jeńcom Słowianom, z której wyłoniło się Towarzystwo Pomocy Jeńcom Polakom [52].
W 1920 roku stowarzyszenie zostało przyjęte do Międzynarodowego Związku Automobilklubów Uznanych [52]. Towarzystwo wydawało miesięcznik „Auto”. W 1921 roku Towarzystwu nadano nazwę Automobilklub Polski [55]. Organizowane były imprezy samochodowe, zwane Rajdami (Turystycznymi) Automobilklubu Polski. W 1927 roku do nazwy rajdu dodano słowo „Międzynarodowy”, a sam rajd stał się rywalizacją firm samochodowych i kierowców zawodowych [55]. W 1928 roku z inicjatywy Komisji Sportowej powołano Elitę Polskich Jeźdźców Automobilowych. 1 kwietnia 1936 roku Automobilklub Polski z upoważnienia ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Ministerstwa Komunikacji rozpoczął przeprowadzanie egzaminów na kierowców, organizując placówki egzaminacyjne na terenie całego kraju. Pierwszym nauczycielem i egzaminatorem był inżynier Witold Rychter (egzaminował m.in. premiera Polski Kazimierza Bartla) [52].
W 1948 roku powołane zostało do życia Biuro Porad Technicznych i Ekspertyz Samochodowych. Nastąpiła era Jednodniowych Jazd Konkursowych i Rajdów Patrolowych [55], jednak 30 stycznia 1950 roku Automobilklub Polski przestał istnieć z powodów politycznych. Na jego bazie utworzono Polski Związek Motorowy [52]. Warszawscy automobiliści skupieni byli kolejno w Warszawskiej Okręgowej Sekcji Samochodowej PZM (1951-1952), Oddziale Motorowym PZM (1952-1955) i Automotoklubie PZM Warszawa (1955-1957) [55]. Po odwilży politycznej, w 1957 roku powstał Automobilklub Warszawski, który przejął tradycję i zadania Automobilklubu Polskiego [52].
We wrześniu 1963 roku w Automobilklubie Warszawa została wręczona 5000. legitymacja członkowska, przez co był to najliczniejszy klub samochodowy w Polsce. Wśród zrzeszonych było około 1400 inżynierów i techników, 430 kierowców zawodowych, 370 lekarzy, 370 rzemieślników, 175 prawników, 125 dziennikarzy, 175 osób reprezentujących świat artystyczny oraz 75 naukowców. Największą imprezą sportową organizowaną przez Automobilklub był Rajd Warszawski, organizowany od 1962 roku. Drugim co do wielkości był Rajd Barbórki, organizowany od 1972 roku. Początkowo Rajd Barbórki rozgrywano na lotnisku na Bemowie, później na drogach dojazdowych Toru Wyścigów Konnych na Służewcu, następnie w Miasteczku Ruchu Drogowego Automobilklubu przy ul. Gwiaździstej i na nadwiślańskich szutrach ze słynną próbą górską rozgrywaną na wiadukcie Markiewicza [55].
W 1988 roku nastąpiła zmiana nazwy klubu na Automobilklub Polski - Warszawa. Przywrócenie klubowi historycznej nazwy Automobilklub Polski bez „dopisku” Warszawa miało miejsce 3 grudnia 1992 roku [55].
W lutym 1996 roku Automobilklub Polski otrzymał bezpłatnie w wieczyste użytkowanie na 99 lat od Skarbu Państwa działkę na lotnisku na Bemowie o powierzchni ponad 6 ha, z przeznaczeniem na cele o charakterze oświatowo-wychowawczym i sportowo-rekreacyjnym. Najpierw zostało tam przeniesione Młodzieżowe Miasteczko Ruchu Drogowego i rozpoczęto budowę Wojewódzkiego Ośrodka Egzaminacyjnego Kierowców oraz toru dla Szkoły Doskonalenia Jazdy. Prace koordynowała spółka Automobilklub Polski - Sport. Organizowano imprezy sportowe, wynajmowano pomieszczenia i powierzchnie reklamowe. Aby usprawnić tę działalność, zawarto porozumienie Automobilklubu z firmą Autorex, która jednak zbankrutowała, w wyniku czego klub stracił 2 mln zł. W 2002 roku została powołana Akademia Jazdy z autodromem posiadającym certyfikat PZM, a w 2006 roku wydzierżawiono teren dla Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego Warszawa. W 2008 roku powołano Komisję Modelarstwa Kołowego, a na klubowym autodromie zbudowano dwa tory dla zdalnie sterowanych aut wyścigowych: offroadowy i onroadowy [55].
W 2007 roku Komisja Inwestycyjna klubu zwróciła się do czterech biur projektowych o złożenie ofert na nową siedzibę klubu na Bemowie [55]. W 2008 roku Zarząd Automobilklubu Polski wybrał projekt i rozpoczął prace przygotowawcze. Budowa rozpoczęła się 9 sierpnia 2012 roku wmurowaniem kamienia węgielnego, a 13 grudnia 2015 roku odbyło się uroczyste otwarcie nowej siedziby [51].