Polmozbyt 1 Sierpnia


Polmozbyt 1 Sierpnia

W okresie PRL-u powstał tutaj jeden z największych, najnowocześniejszych i najlepiej zaopatrzonych serwisów samochodów Polski Fiat 125p wraz z salonem sprzedaży. Funkcjonował do czasu przejęcia terenu przez inwestora, firmę Hochtief która od kilku lat planuje w tym miejscu kompleks biurowo-handlowo-mieszkaniowy.

magazynmagazynsklepsklep

Powiedz, jak bardzo lubisz to miejsce w Warszawie:

  • Ulice:   ulica 1 Sierpnia, ulica Żwirki i Wigury
  • Rok powstania:  1970-1970
  • Obszar MSI:  Okęcie
  • Wysokość:   9 m
  • Funkcja:  handlowa, usługowa
  • Styl: 
  • Związane osoby:

Opis urbanistyczny:

Przy ul. 1 Sierpnia #10 znajduje się niewykorzystywana hala magazynowa, która jest pozostałością dawnej hali napraw. Otacza ją ogromny parking samochodowy, na którym stoi wolnostojący budynek myjni. Zachodnia część terenu o adresie ul. 1 Sierpnia #12/14 po wyburzeniu znajdującego się tam centrum sprzedaży nie została zagospodarowana.

Stacja była w okresie PRL-u planem filmowym. Scena przed zakładem z Kazimierzem Kaczorem rozpoczynała czołówkę każdego odcinka , a dyrektor Krzakowski w filmie „Co mi zrobisz jak mnie złapiesz” naprawiał tu garbusa, w scenie w której kierownik zakładu (też Kazimierz Kaczor) w kantorku tłumaczył, jak cenny jest czas [1].

Obiekty, pomniki, tablice:


Obiekty, pomniki, tablice

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

XVIII wiek i wcześniej:


XVIII wiek i wcześniej

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

XIX wiek:


XIX wiek

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

Okres międzywojenny:


Okres międzywojenny

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

II wojna światowa i Powstanie Warszawskie:


II wojna światowa i Powstanie Warszawskie

Niestety nie wiemy nic o tym miejscu w wybranym temacie.

Odbudowa stolicy:

W 1945 roku w tym miejscu znajdowały się niezagospodarowane pola uprawne.

Czasy PRL-u:

Polmozbyt

Przy zakupie przez FSO licencji na Fiata 125p kupiono od Włochów również licencję na ogromną stację obsługi wraz z salonami sprzedaży. W tworzenie dokumentacji obiektu zaangażowane były Motoprojekt i Dyrekcja Obsługi Technicznej Fiata z Turynu. W 1968 roku przystąpiono do budowy dwóch salonów, w Katowicach oraz w Warszawie przy ul. 1 Sierpnia. Właścicielem salonów zostało przedsiębiorstwo Polmo-Behamot [1].

Największa i jedną z najbardziej nowoczesnych stacji obsługi i centralnej sprzedaży samochodów Polski Fiat [2] otworzono 9 listopada 1970 roku. Zlokalizowana została na obszarze 4 ha, a zabudowa zajęła prawie 11 tys. m2, w tym hala napraw i przeglądów samochodów 5 tys. m2 [2], a wiaty dla samochodów przed obsługą przedsprzedażną 2.5 tys. m2 [1].

Na stację obsługi składały się działy: przyjęcie samochodów, obsługa konserwacyjna, hala napraw mechaniczno-elektrotechnicznych, hala napraw nadwozi z lakiernią i oddziały specjalizowane naprawy wymontowanych podzespołów. Kompleks był wyposażony w komplet nowoczesnego oprzyrządowania diagnostycznego. Przy portierni znajdowała się sala obsługi z linią przyjęć samochodów. Znajdowały się tam kratki, do których ściekały nawiezione błoto i woda. Dalej znajdowała się linia przeglądowo-regulacyjna, gdzie wykonywano przeglądy gwarancyjne. W następnej części wykonywano naprawy doraźne (do 2 godzin) oraz naprawy małe i średnie (od 2 do 16 godzin) [1]. Stacja pełniła rolę fabrycznej placówki obsługi FSO. W hali napraw i przeglądów mogło być obsługiwanych jednocześnie od 24 do 28 Polskich Fiatów, a dziennie 180 pojazdów przy dwuzmianowej pracy [2].

Oprócz stacji napraw znajdował się tu firmowy salon sprzedaży, w którym za szybą można było zobaczyć halę z samochodami wystawionymi do sprzedaży [1]. Sprzedaż Polskich Fiatów dostępna była początkowo tylko dla klientów Pekao. Po pełnym uruchomieniu stacji Polskie Fiaty były sprzedawane również innym nabywcom, w ilości około 6 tys. samochodów rocznie [2]. Salon sprzedawał średnio dziennie 40 polskich Fiatów. Urządzony był bardzo nowocześnie. W wygodnych fotelach oczekiwało się na załatwienie formalności. Dla wygody klientów uruchomiono barek kawowy. Nabywców obsługiwano tzw. systemem potokowym. Przechodząc wzdłuż kontuaru można było odebrać książkę wozu, opłacić rejestrację i ubezpieczenie [11]. Stacja była wspaniale wyposażona w części zamienne, w pierwszych latach produkcji przyjeżdżali tu liczni właściciele fiatów. Do dyspozycji klientów było pogotowie techniczne, które miało wyjeżdżać i w razie potrzeby holować samochód do stacji [1]. Wartość części samochodowych zebranych w magazynach wynosiła 130 milionów złotych [2].

W stacji zatrudnionych było 470 osób, w tym 210 robotników [1]. Brązowe stroje nosili mechanicy, białe nadzór techniczny i pozostały personel. Polskim pomysłem była poczta pneumatyczna, kierująca zamówienia zapotrzebowanie na części do magazynu i rachunki do księgowości [2].

Baza stron www, gdzie można znaleźć grafiki:

Serwis

[1970] Serwis (źródło)

Serwis

[1970] Serwis (źródło)

Serwis

[1970] Serwis (źródło)

Salon samochodowy

[1970] Salon samochodowy (źródło)

Hala

[1971] Hala (źródło)

Salon Polmo-Behamot

[1971] Salon Polmo-Behamot (źródło)

Kawiarnia

[1971] Kawiarnia (źródło)

Salon

[1971] Salon (źródło)

Teren kompleksu

[1971] Teren kompleksu (źródło)

Wnętrze hali

[1971] Wnętrze hali (źródło)

Sala przyjęć

[1971] Sala przyjęć (źródło)

Wnętrza

[1971] Wnętrza (źródło)

Wnętrza

[1971] Wnętrza (źródło)

Warsztaty i salon

[1982] Warsztaty i salon (źródło)

Przemiany 1989-2000:

Serwis i salon funkcjonowały przez cały okres PRL-u, a po transformacji zostały przekształcone w salon dilerski Fiata Holding firmy Carservis SA oraz Carserwis Sp. z o.o. [1]. W maju 2014 roku Carservis opuścił siedzibę, przenosząc się na ul. Łopuszańską 22, a Carserwis na ul. Połczyńską 33 [4].

Działała tutaj również myjnia Mast, która oferowała usługę odbioru samochodu do mycia z parkingu klienta, a następnie odstawienie pojazdu [3].

XXI wiek:

South Park

3 czerwca 2014 roku wydano pozwolenie na budowę budynków biurowych z usługami i garażami podziemnymi w inwestycji South Park. Inwestorem był Hochtief Development Poland [5]. Hochtief rozpoczął od wyburzenia znajdujących się w tym miejscu samochodowych salonów sprzedaży w części zachodniej (osobno stojącego tam budynku oraz zachodniego fragmentu hali głównej). Rozpoczęcie budowy kompleksu biurowego planowano na jesień 2014 roku, a oddanie pierwszego etapu na połowę 2016 roku [6].

Prace jednak się nie rozpoczęły, a 1 sierpnia 2014 roku został otwarty parking płatny z myjnią ręczną wliczoną w abonament [6].

Obecnie rozpoczęcie budowy planowane jest na grudzień 2018 roku, a zakończenie na 2023 rok [8].

Inwestycja South Park to biurowiec klasy A z funkcją usługową. Kompleks tworzy sześć 8-kondygnacyjnych budynków biurowych z częścią handlową i mieszkaniową [8] oraz dwiema kondygnacjami podziemnymi [7]. Oprócz biurowca, w zachodniej części działki ma powstać budynek mieszkalny [6] o funkcji aparthotelu lub z mieszkaniami na wynajem [9]. Inwestycja ma być realizowana etapowo. Etap 1 ma mieć powierzchnię całkowitą 44425 m2, biurową 32005 m2, handlową 3530 m2 i mieszkaniową 6890 m2. Zaplanowano w nim 863 miejsca parkingowe. Etap 2 ma mieć powierzchnię całkowitą 19324 m2 i biurową 19324 m2 oraz 355 miejsc parkingowych. Etap 3 ma mieć powierzchnię całkowitą 24837 m2, biurową 22429 m2 i handlową 2408 m2 oraz 51 miejsc parkingowych [8]. Budynek zaprojektowali architekci z pracowni Epstein na planie litery X, co zapewni optymalne doświetlenie biur [9].

Baza stron www, gdzie można znaleźć grafiki:

Warsztaty i salon

[2008] Warsztaty i salon (źródło)

Carserwis

[2013] Carserwis (źródło)

Wizualizacje

[2013] Wizualizacje (źródło)

Wizualizacje

[2013] Wizualizacje (źródło)

South Park

[2013] South Park (źródło)

South Park

[2013] South Park (źródło)

South Park

[2013] South Park (źródło)

South Park

[2015] South Park (źródło)

South Park

[2015] South Park (źródło)

South Park

[2015] South Park (źródło)

Wizualizacje

[2018] Wizualizacje (źródło)

Wizualizacje

[2018] Wizualizacje (źródło)

South Park

[2018] South Park (źródło)

South Park

[2018] South Park (źródło)

Teren kompleksu

[2018] Teren kompleksu (źródło)

Budynek serwisu

[2019] Budynek serwisu (źródło)

Opis przygotowano: 2019-10