Bazylika Najświętszego Serca Jezusowego (inaczej Bazylika Kawęczyńska, ul. Kawęczyńska#57/59 róg Otwocka #2 róg Siedlecka #46/48/50) to kościół parafialny. Opiekę nad świątynią sprawują Salezjanie [7].
Parafia Najświętszego Serca Jezusowego liczy około 17500 osób. Przy bazylice działa duszpasterstwo akademickie, liczna grupa ministrantów i bielanek, Rodzina Radia Maryja, Żywy Różaniec, Współpracownicy Salezjańscy, Saruel, Totus Tuus, Rycerze Jana Pawła II, chor Lira oraz wiele innych grup. Co miesiąc odbywają się tu imprezy kulturalne i koncerty [14], gdyż wnętrze ma wspaniałą akustykę [17].
Kolejni proboszczowie w parafii to: Jan Poskrobko (od 1919 roku), Antoni Hlond (od 1931 roku), Stanisław Halagiera (od 1945 roku), Alojzy Malewski (od 1951 roku), Wincenty Zalewski (od 1966 roku), Jan Bartnik (od 1972 roku), Leon Walaszek (od 1974 roku), Henryk Szydlik (od 1980 roku), Kazimierz Gałaj (od 1986 roku), Jan Gniedziejko (od 1990 roku), Wiesław Kania (od 1997 roku), Dionizy Mróz (od 2009 roku) [2], Edmund Modzelewski (od 2012 roku) [15].
Schody bazyliki pojawiły się m.in. w filmie „Pręgi” z 2004 roku, są też często wykorzystywane jako tło zdjęć ślubnych [17].
Przy Oratorium działa Kawiarenka Matusi Małgorzaty pod Aniołami. W ciągu tygodnia w kawiarence swoje spotkania mają różne grupy oratoryjne. Każdego dnia dzieci i młodzież mają możliwość zjedzenia podwieczorku. Dochód ze sprzedaży w kawiarence jest przeznaczony na potrzeby Oratorium [23].
Bryła
Świątynia jest orientowaną bazyliką o długości 65 metrów, szerokości 30 metrów i wysokości 22 metrów (nawy boczne mają po 11 metrów [17]) w stylu historyzującego modernizmu z klasycystyczną fasadą [7]. Świątynia została zaprojektowana przez Łukasza Wolskiego i zmodyfikowana przez Hugona Kuderę na wzór bazyliki św. Pawła za Murami w Rzymie [1]. Podobieństwo jest jednak niewielkie i dotyczy części wnętrza budynku, nawiązującego do typowych bazylik wczesnochrześcijańskich [7]. Nawa główna przykryta jest dachem dwuspadowym [1].
Świątynia liczy dwie kondygnacje i poprzedzona jest portykiem ustawionym na wysokim stylobacie, kryjącym ogromny kościół dolny mogący pomieścić 10 tysięcy osób [7], który znajduje się częściowo pod ziemią [1].
Dwadzieścia dwa stopnie prowadzące do bazyliki od strony zachodniej są o szerokości trzech naw. Fasada wejściowa składa się z balkonu dźwiganego przez dziesięć korynckich kolumn (tzw. portyku). Powyżej niego ściana nawy głównej jest cofnięta i we wnęce podpartej dwiema kolumienkami znajdują się trzy prostokątne okna typu porte-fenetre, zamknięte półkoliście u góry. Całość wieńczy tympanon, który prezentuje błogosławiącego Chrystusa wraz z wiernymi: biskupem, kobietą z dzieckiem, wieśniakiem i żołnierzem. Na szczycie znajduje się krzyż. Dwie przybudówki flankujące fasadę wejściową (od północy i od południa) sięgają do wysokości naw bocznych i również są zwieńczone tympanonem. Pośrodku zewnętrznych ścian posiadają ryzality z dwiema kolumnami, znajdującymi się na wysokości kolumnady nawy głównej [1]. Ściany obłożone są szlachetnym tynkiem imitującym piaskowiec [14].
Figura św. Pawła Apostoła ustawiona na schodach powstała z inicjatywy proboszcza, ks. Wiesława Kani. Chciał tym nawiązać do obchodzonego wówczas roku św. Pawła oraz nawiązania świątyni do Bazyliki św. Pawła za Murami. Figurę ustawiono 28 czerwca 2009 roku po lewej stronie schodów. Autorką posągu jest rzeźbiarka Anna Wszyndybył, a rzeźbę przekuł do wielkości ostatecznej w białym piaskowcu szydłowieckim Zenon Kozakow. Posąg ufundowali parafianie, ludzie biznesu i sztuki. Św. Paweł ma ostrze miecza skierowane jest do dołu (w przeciwną stronę niż jego rzeźba w Rzymie) [3].
Po drugiej stronie schodów w 2010 roku ustawiono rzeźbę św. Piotra [3].
Na ścianie przy wejściu do świątyni umieszczony jest krzyż z dużą figurą Pana Jezusa. Został on wykonany w 1906 roku i początkowo znajdował się w kościele św. Rodziny na Powiślu. W 1954 roku został tu przeniesiony. W 2006 roku z inicjatywy proboszcza została przeprowadzona renowacja figury Chrystusa, o czym informuje wykonana wówczas tabliczka [13].
Na zewnętrznej ścianie kościoła znajduje się tablica poświęcona braciom Salezjanom, męczennikom za wiarę i ojczyznę, zamordowanym przez hitlerowców w latach 1939-1945. Na wewnętrznych ścianach kościoła: jest tablica poświęcona "Orlętom": harcerzom z hufca Michałów, poległym w Powstaniu Warszawskim oraz proporzec O.W. Grunwald Armii Krajowej, poświęcony w 1943 roku w tej bazylice [23].
Wnętrze
Wnętrze świątyni zostało podzielone na trzy nawy [1]. Monumentalne 24 kolumny granitowe (z różowego marmuru [14], wysokość ich trzonu wynosi 6.3 metra [1]) oddzielające nawy boczne od nawy głównej zostały pierwotnie wykonane dla bazyliki św. Pawła za Murami w Rzymie. Okazały się jednak za niskie i zostały sprzedane w 1915 roku Marii Radziwiłłowej, która oddała je na potrzeby świątyni. Do transportu kolumn z Włoch użyto specjalnie do tego celu połączonych wagonów. Księżna wykorzystała swoje znajomości na dworach europejskich, by przewieźć kolumny przez dwie linie frontu I wojny światowej [2]. Każda z kolumn waży 12 ton [14].
Nawy bazyliki od wschodu są zamknięte trzema apsydami, z których środkowa jest wyższa, szersza i nakryta półkopułą [1].
Każdej kolumnie nawy głównej odpowiada jeden pilaster w nawie bocznej. Wszystkie pilastry i kolumny opracowano w porządku korynckim. Podtrzymują one belkowanie złożone z gładkiego fryzu i gzymsu wspartego na kroksztynach. Najwyższy pas stanowią wysokie półkoliste okna z ustawionymi na przemian pilastrami korynckimi. Na ścianach naw bocznych zilustrowano obrazami stacje Drogi Krzyżowej [1]. Choć wydaje się, że postacie na stacjach są w ludzkim wymiarze, w rzeczywistości są 1.5-2.5 razy większe [17].
We fryzie wzdłuż nawy głównej sportretowano w ujęciu do ramion dwunastu Apostołów (po lewej stronie) oraz dwunastu papieży (po prawej) [1]. W umieszczonych powyżej oknach nawy głównej zamontowano witraże [14].
Strop nad nawą główną został podzielony na kasetony w dwóch rozmiarach. W większych kwadratach przedstawiono sceny pochodzące z Nowego Testamentu związane z życiem Chrystusa, natomiast na co czwartym (mniejszym), zostali zilustrowani aniołowie [1].
Pierwszym przedstawieniem, licząc od prezbiterium, jest Kazanie na Górze. Akcja rozgrywa się pośród górzystego krajobrazu. Jezus znajduje się w centrum kompozycji na skale, ubrany jest w białe szaty i czerwoną chustę. Wokół są zgromadzeni słuchacze, w tym Apostołowie ustawieni po lewej stronie fresku z aureolami na głowach [1].
W drugiej scenie jest (według ks. Bronisława Kanta) moment kiedy Jezus mówi ”Moją Matką i moimi braćmi są ci, którzy słuchają Słowa Bożego i wypełniają je.” [Łk 8, 21]. Według Janiny Pawłowskiej może to być moment, w którym faryzeusze przyprowadzają do Jezusa kobietę cudzołożną. Jej ciało jest lekko pochylone i zasłania sobie oczy ręką. Jezus jedną rękę ma wyprostowaną sygnalizującą gest „stójcie”, drugą ma uniesioną do góry i palcem wskazującym pokazuje na niebo. Po lewej znajdują się Apostołowie, faryzeusze zamykają kompozycję z prawej strony. Zostali oni przedstawieni w bardzo dynamiczny sposób: pierwszy szarpie kobietę, drugi trzyma kamień w garści [1].
Trzecia scena obrazuje Rozmowę Jezusa z Samarytanką przy studni. Na pierwszym planie, oddzielonym architekturą, przedstawiono Chrystusa i Samarytankę przy basenie z wodą. Kobieta jest ubrana w długą, ozdobną suknię, na głowie trzyma czerwony dzban. Na drugim planie, poniżej górującej budowli z kopułą, po prawej stronie stoją Apostołowie pakujący tobołki na osła [1].
Czwarty fresk przedstawia przypowieść o synu marnotrawnym, który znajduje się w centrum kompozycji. Ma na sobie dziurawe białe spodnie. Za ramiona trzyma go starszy mężczyzna w zawoju na głowie i wzorzystych szatach. Obaj stoją na tle budowli. Po lewej stronie, pod wysokim drzewem znajdują się trzej mężczyźni. Jeden z nich trzyma w rękach złotą tacę z dzbanem, misą z owocami i innym jedzeniem. Nad sceną góruje anioł [1].
Ostatnią, piątą kompozycją jest ilustracja do Przypowieści o miłosiernym Samarytaninie. Po lewej stronie na skale stoi mężczyzna w zawoju i barwnej szacie, zdejmujący drugiego człowieka z osła. Nad nimi znajduje się anioł. U dołu malowidła między skałami jadą na osłach dwaj mężczyźni w białych ubraniach. Są zwróceni tyłem do widza. Z prawej strony fresk zamyka drzewo rosnące na skale i lecący nad nim orzeł [1].
W galerii nad głównym wejściem znajdują się trzy sceny związane z życiem Chrystusa. Pierwszą kompozycją w kolejności chronologicznej jest przedstawienie Ukrzyżowania, która mieści się w środkowej arkadzie. Centrum kompozycyjne stanowi Jezus, który jest przybijany do krzyża przez znajdujących się po prawej stronie dwóch mężczyzn. Naprzeciwko nich stoją Matka Boża i św. Jan Chrzciciel. Scena Zmartwychwstania została namalowana w pierwszej wnęce po prawej stronie. Jezus w aureoli krzyżowej, ponownie będący w centrum kompozycji, unosi się nad swoim grobem. Jest przepasany białą szatą wokół bioder, a w ręku trzyma czerwoną chorągiew z białym krzyżem, symbol Zmartwychwstania. Po prawej są dwaj śpiący żołnierze, a po lewej stronie artyści przedstawili anioła. Malowidło po lewej stronie to Wniebowstąpienie. Prezentuje Chrystusa wśród Jego uczniów i Maryi. Tym razem jest ubrany w białą szatę, odsłaniając tylko przebity bok, przepasany pomarańczowym pasem. Wokół głowy rysuje się aureola krzyżowa [1].
Wszystkie malowidła wewnątrz bazyliki pochodzą z lat 70-tych XX wieku. Ich autorami są Jan Molga oraz Łucja i Józef Oźminowie z Warszawy. Freski znajdujące się we wnętrzu stylistycznie nawiązują do twórczości Zofii Stryjeńskiej. Prace malarskie rozpoczęto w 1972 roku, a 14 czerwca 1975 roku ks. kardynał Stanisław Wyszyński poświęcił ukończoną polichromię [1].
W lewej nawie znajduje się tablica poświęcona Papieżowi Piusowi XI, który jako Nuncjusz Apostolski w Polsce, pobłogosławił w 1921 roku budowę tej świątyni i powiedział, że jest to najpiękniejszy kościół w Polsce [2].
Anna Wszyndybył jest autorką płaskorzeźby Jana Pawła II znajdującej się we wnętrzu [3].
Kaplica Matki Bożej
Kaplica Matki Bożej Wspomożycielki Wiernych, początkowo była poświęcona św. Jozafatowi [14]. Nazywana jest też kaplicą Najświętszego Sakramentu. Przylega do zewnętrznej ściany nawy północnej. Została zbudowana na planie centralnym i przykryta kopułą na bębnie przeprutym oknami. W apsydzie ustawiono figurę patronki kaplicy, wyrzeźbioną w Turynie i sprowadzoną do bazyliki w 1933 roku [1]. Kaplica jest wzorowana na kaplicy zbudowanej przy rzymskiej bazylice św. Jana na Lateranie [7].
Po lewej stronie od wejścia do kaplicy umieszczony jest ołtarz z obrazem św. Jana Bosko i z herbem salezjańskim. Naprzeciwko niego stoi ołtarz św. Antoniego Padewskiego z herbem kard. Aleksandra Kakowskiego. Polichromia na kopule przedstawia senną wizję św. Jana Bosko o dwóch kolumnach: Wspomożycielki Wiernych i Eucharystii, wokół których ma się ogniskować życie chrześcijanina. Dodatkowo freski przedstawiają ważniejsze miejsca kultu Matki Bożej (Watykan, Lourdes, Częstochowę). Na pendentywach przedstawiono czterech Ewangelistów z odpowiednimi dla nich atrybutami [1].
Polichromię kaplicy i kaplic przyprezbiterialnych wykonał malarz Jan Molga [2].
Prezbiterium
Całość ilustracji w prezbiterium została podzielona w 1954 roku przez sześć marmurowych pilastrów korynckich z belkowaniem na pięć arkad. Mozaika, która się tam znajduje, przedstawia czcicieli Najświętszego Serca Jezusa. Postacie są naturalnej wielkości. W pierwszej (licząc od prawej) są Władysław z Gielniowa i Wojciech Męczennik, w drugiej stoją Małgorzata Alacocque z Longinusem, w trzeciej jest Jan Ewangelista, w czwartej Jan Eudes wraz z Franciszkiem Salezym, a w piątej Pius X i Jan Bosko. Nad nimi zobrazowano biblijne symbole Eucharystii, np. pelikana [1].
W kopule apsydy powstał fresk, gdyż mury nie utrzymałyby ciężaru mozaiki. Na malowidle sportretowano stojącego na pagórku Chrystusa w mandorli z rozłożonymi rękoma. Ma on bose nogi z widocznymi ranami po ukrzyżowaniu, z których wylewają się dwa strumienie krwi. Ubrany jest w czerwony strój kapłana z białymi pasami ozdobionymi w czerwone krzyże. Na ich przecięciu widać serce w promieniach. Po lewej stronie stoi Matka Boża z napisem w aureoli + SANCTA + MATER + ECCLESIA + (Święta Matka Kościoła). Trzyma w rękach złoty kielich, do którego zbiera złote strumienie wypływające z Serca Jezusa. Jest ubrana w długą ciemnoczerwoną szatę, z tak samo długim welonem. Na głowie ma założoną złotą koronę papieską. Po prawej stronie klęczy kobieta symbolizująca Polskę, również w czerwonej sukni z długim welonem i złotą koroną, z napisem na aureoli + POLONIA + SEMPER + FIDELIS + (Polska zawsze wierna). W rękach trzyma poduszkę z położoną złotą koroną wraz wieńcem cierniowym jako symbol ofiarowania się Polski Najświętszemu Sercu Jezusowemu. Wokół całej sceny zgromadziło się sześć aniołów. Dwa środkowe nakładają koronę Króla Wszechświata na głowę Chrystusa. Druga para aniołów ma w rękach insygnia władzy: berło i jabłko królewskie. Trzecia para gra na instrumentach muzycznych. Nad aniołami widać Gołębicę Ducha Świętego na tle trójkąta i trzema pasami promieni wychodzącymi z każdego boku figury [1].
Dekorację mozaikową w apsydzie w prezbiterium, nawiązującą do wezwania świątyni, zaczęto wykonywać od października 1950 roku. Autorem projektu grafik był Salezjanin, ks. Wincenty Kilian. Prace nad projektem nadzorował prof. Stanisław Marzyński. Do współpracy zaproszono ks. Zdzisława Obertyńskiego, prof. Zofię Trzcińską-Kamińską, rzeźbiarkę oraz prof. Zygmunta Kamińskiego. Ze względu na wysoki koszt, prace były prowadzone powoli. W styczniu 1954 roku odsłonięto pierwszą mozaikę przedstawiającą pelikana [1].
Wieża
Początkowo, w niedokończonej dzwonnicy umieszczono m.in. odlany w XVIII wieku w Gdańsku dzwon, ofiarowany przez Marię Radziwiłłową [7]. Po śmierci Stalina w marcu 1953 roku nakazano ks. proboszczowi Alojzemu Malewskiemu bić w dzwony. Kiedy klerycy (był wśród nich późniejszy proboszcz Jan Gniedziejko) zaczęli ciągnąć sznury, dzwon pochodzący z 1712 roku przez moment bił żałośnie, po czym pękł. Został naprawiony później przez pracowników Politechniki Warszawskiej [2].
W latach 1996-2000 (-1999 [7], -2001) wybudowano wieżę wysoką na 65 metrów [15] (pięć kondygnacji). Wieża przylega do południowej elewacji kościoła [7]. Umieszczono w niej trzy dzwony z ludwisarni Felczyńskich, na których wypisano imiona: Chrystus Król Wszechświata (2500 kg, dar parafian), MB Wspomożycielka Wiernych (1450 kg, dar Salezjanów) i Jan Paweł (700 kg, dar dzieci i młodzieży) [15].
W 2017 roku wykonano remont wieży [22].
Organy
Organy usytuowane są nietypowo: nie na końcu nawy głównej, lecz po lewej stronie nad kaplicą [17], na emporze pomiędzy nawą główną i kaplicą. Ma dwa prospekty: jeden od strony nawy, drugi od strony kaplicy, za którym znajdują się cztery głosy. Pierwotnie wyposażony był w dwa niezależne stoły gry, jeden od strony nawy, drugi od strony kaplicy (obecnie ten od strony kaplicy usunięto). Stół gry znajduje się pod szafą organową, a grający siedzi przodem do prezbiterium, natomiast bokiem do osi prospektów. Widoczne są otwory po usuniętych: dźwigni żaluzji manuału I, wyłączniku głosów językowych oraz jego kasowniku. Skala manuałów to C-c4, a skala pedału to C-f1. Organy mają 20 głosów i dwie klawiatury (Manuał I: Salicet 8, Koncertflet 8, Pryncypał 8, Bourdon 16, Oktawa 4, Mixtura 2 2/3, Oktawa 2, Flet harm. 8, Pryncypał 8, Prestant 4; Manuał II: Flet kryty 8, Gamba 8, Szarf 4x 3, Pryncypał 4, Traversflet 4, Pikolo 2) oraz pedał (Subbas 16, Oktawbas 8, Wiolonczela 8, Bourdonbas 16). Traktury gry i rejestrów są pneumatyczne. Dodatkowo jest automat pedałowy, crescendo i żaluzja manuału II. Registry zbiorowe: Piano, Mezzoforte, Forte, Tutti [11].
Budowę chóru w Kaplicy Najświętszego Sakramentu rozpoczęto w 1933 roku. Rok później zainstalowano dwugłosowe organy, które zostały poświęcone 20 maja 1934 roku przez abp Francesco Marmaggi [1]. Organy wybudowała firma Stefan Krukowski i Syn z Piotrkowa Trybunalskiego w 1934 roku. W 1945 roku Dominik Morawski naprawiał instrument po zniszczeniach wojennych. Kolejny remont organów miał miejsce w latach 70-tych XX wieku. Zmieniono wtedy 3 głosy, nadając im bardziej uniwersalny charakter (Obój 8 na Oktawę 2, Cremonę 8 na Szarf 4x oraz Vox coelestis 8 na Pryncypał 4). Ostatni remont przeprowadził Andrzej Kowalewski z Braniewa w 1998 roku [11].