Kościół pod wezwaniem św. Michała Archanioła (ul. Puławska #95) [10] jest pierwszym kościołem zbudowanym od podstaw po II wojnie światowej w Warszawie [4]. Ascetyczna świątynia była jednym z pierwszych naprawdę nowoczesnych kościołów. Projekt autorstwa Władysława Pieńkowskiego powstał w okresie socrealizmu, lecz programowo jest modernistycznym [7].
Prostopadłościenna, geometryczna bryła kościoła wznosi się nad zboczem skarpy, co dodaje budowli monumentalności. Bryła z fasadą rytmicznie podzieloną pionowymi żyletkami przykryta została płaskim dachem [13]. Świątynia ma od frontu jedną płaszczyznę z ogromnym oknem, ograniczoną po bokach dwoma narożnikami. Pośrodku, nad oknem, znajduje się krzyż, a nad wejściem, jak dawniej, napis Bogu Z Jego Darów. Fasady boczne tworzy siedem pionów z prostokątnymi oknami, zajmującymi całą przestrzeń. Ostatni pion sięga nieco wyżej, a nad pozostałymi jest niewielka zewnętrzna galeria [3]. W oknach znajdują się ażurowe dekoracje z betonu, które kontrastują z surowością ogromnego, ceglano-betonowego wnętrza. Koronkowy detal inspirowany jest twórczością Auguste Perreta [7]. Kościół przez dziesięciolecia był nieotynkowany [6].
Wnętrze budowli, również proste i zgeometryzowane, oświetlają promienie słońca, wpadające do środka poprzez duże okna, wypełnione betonowymi, ozdobnymi "kratami" [13]. Jedynymi ozdobami są tu żelbetowe stropy kasetonowe i potężny witraż w oknie prezbiterium [7], jeden z największych w Europie: “Zesłanie Ducha Świętego”, autorstwa Tadeusza Wojciechowskiego [3], wykonany w drugiej połowie lat 60-tych XX wieku [12]. Tabernakulum pochodzi z przedwojennego ołtarza głównego, który stał w tym samym miejscu co obecnie [3]. Wojciechowski jest również twórcą witraża w baptysterium, którego zielonkawo-niebieska barwa symbolizuje wodę chrzcielną. Wystrój dwóch kaplic: św. Józefa oraz św. Tadeusza Judy i św. Antoniego, a także Drogę Krzyżową w dolnym kościele wykonała w II połowie lat 70-tych XX wieku Maria Hiszpańska-Neumann. Drogę Krzyżową w górnym kościele wykonali artyści W. Myjak i A. Sośnierz w 2002 roku. Warto zwrócić uwagę na drewniane krucyfiksy w prezbiterium i kaplicach bocznych, wykonane przez J. Skoniecznego [3]. W kościele znajdują się również stuletnie organy 13-głosowe [1].
W górnym i dolnym kościele znajdują się miejsca pamięci związane z Powstaniem Warszawskim. W kościele górnym jest nisza poświęcona żołnierzom poległym na Mokotowie w czasie II wojny światowej. Umieszczono w niej pośrodku tablicę poświęconą żołnierzom pułku Armii Krajowej Baszta (została ufundowana przez urząd dzielnicy Mokotów i odsłonięta 27 września 2008 roku [19]). Po prawej stronie jest tablica poświęcona obrońcom Mokotowa we wrześniu 1939 roku, a po lewej poświęcona obrońcom Mokotowa w Powstaniu Warszawskim 1944 roku. Ponadto na ścianach górnego kościoła znajdują się tablice poświęcone: ks. prałatowi Janowi Szmigielskiemu, żołnierzom Armii Krajowej pułku Baszta, 682 żołnierzom 10 kadrowego pułku Artylerii Armii Krajowej Zgrupowania Granat, ułanom, podoficerom i oficerom 7 pułku ułanów lubelskich, pułku Armii Krajowej Jeleń, płk Kazimierzowi Szternalowi ps. Zryw oraz Elżbiecie Sokolnickiej ps. Ela [10].
W kościele dolnym znajduje się nisza Konfederacji Narodu poświęcona pamięci poległych członków Polski Podziemnej. Po lewej stronie umieszczono tablicę pamięci żołnierzy, podoficerów, oficerów, kobiet łączniczek, kolporterek i sanitariuszek walczących w okresie okupacji i Powstaniu Warszawskim w oddziałach Armii Krajowej, a po prawej tablicę pamięci pisarzy, poetów, naukowców, dziennikarzy i drukarzy, bohaterskiej młodzieży zgrupowanych wokół Konfederacji Narodu. Wymieniono też miejsca walk stoczonych przez żołnierzy Konfederacji Narodu [10]. W parafialnej księdze zgonów z 1941 roku znajduje się akt zgonu Edwarda Rydza-Śmigłego (pod przybranym nazwiskiem Adama Zawiszy) [4].