Kościół pw. św. Elżbiety leży przy ul. Przyczółkowej #29. Jest to jednocześnie Sanktuarium Matki Bożej Tęskniącej [19].
Kościół jest siedzibą parafii św. Elżbiety Turyńskiej (Węgierskiej) [19]. Parafia należy do dekanatu ursynowskiego Archidiecezji Warszawskiej [3]. Obok dnia św. Elżbiety Węgierskiej jako drugie święto parafialne obchodzony jest kult Trójcy Świętej [7]. Parafię zamieszkuje około 3000 wiernych [23]. Dom parafialny znajduje się po przeciwnej stronie ul. Przyczółkowej, pod numerem 56 [23].
Wśród proboszczów byli m.in. Hieronim Kozietulski, Marcin Szyszka (1709-1732), Stanisław Antoni Królikiewicz (1732-), Jan Paweł Woronicz (1803-1815), Fr. Dąbrowski, Wojciech Wyszyński, Antoni Gniazdowski, Emil Tymieniecki (1904-1908), Antoni Lipski, Teofil Mierzejewski (1921-), Józef Łazicki (1976-1983), Jan Świstak (1983-2008), Lech Sitek [21].
Świątynia
Świątynia jest budowlą barokową, trójnawową, zamkniętą prezbiterium [19]. Obecna fasada nawiązuje do wcześniejszych realizacji świątyni. Partia środkowa, trzyczęściowa i dwukondygnacyjna, podkreślona jest jednostronnie zdwojonymi pilastrami w wielkim porządku. Zwieńczona jest szczytem z parami pilastrów i centralnym owalnym oknem. Szczyt z metalowym krzyżem zamknięty trójkątnym przyczółkiem ujmują proste spływy zakończone cokołami z wazami. Główne wejście to portal w uszakowatym obramieniu zwieńczony trójkątnym przyczółkiem, nad którym prostokątna płycina zamknięta jest łukiem odcinkowym [17]. Fasadę zdobią cztery wnęki z umieszczonymi w nich posągami świętych, po dwa na każdej kondygnacji. Na dolnym poziomie znajduje się św. Paweł z laską i zwojem po prawej oraz św. Piotr z kluczami i księgą po lewej, natomiast na górnym poziomie są Józef z dzieciątkiem po prawej oraz Matka Boska po lewej [19]. Niższe partie boczne fasady z prostymi portalami zdobią po bokach pary pilastrów dźwigające szerokie belkowanie, nad którym proste spływy zakończone są cokołami z figurami patronów kościoła. Wszystkie otwory fasady zdobią profilowane opaski [17].
Elewacjom zewnętrznym zwieńczonym profilowanym gzymsem nadano elegancki, skromny wystrój. Ściany przepruwają duże prostokątne okna zamknięte łukiem odcinkowym. W części naw bocznych elewacje podkreślone są parami pilastrów, a naroża zamknięcia prezbiterium akcentują wysmukłe przełamane pilastry. Dachy kryte są blachą. Nad korpusem nawowym i nieco niższym prezbiterium dachy są dwuspadowe, a trójspadowy nad zamknięciem prezbiterium. Dach nawy wieńczy pośrodku dekoracyjna wieloboczna sygnaturka z hełmem. Nawy boczne, aneksy prezbiterium i znacznie niższe obejście kryją dachy pulpitowe [17].
Świątynia ma plan czteroprzęsłowej, trójnawowej bazyliki, z dwuprzęsłowym prezbiterium zamkniętym prostą ścianą o skośnych narożach, ujętym po bokach aneksami skomunikowanymi trójbocznym obejściem. Wnętrze głównej nawy zostało rytmicznie podzielone wysokimi arkadami w ścianach zdobionych parami pilastrów, nad którymi belkowanie opasujące wnętrze i gurty sklepienia kolebkowego z lunetami. W nawach bocznych filary arkad zdobią proste lizeny przechodzące w gurty między partiami sklepienia krzyżowego. Od wschodu nad wydzielonym przedsionkiem znajduje się balkon chóru z organami [17].
Wyposażenie
Ołtarz główny jest drewniany, barokowy, znajduje się w nim obraz Matki Boskiej Tęskniącej [19], zasłaniany obrazem Trójcy Świętej [3]. Ołtarz z dwóch stron otaczają figury patronów Polski: św. Wojciecha (po lewej stronie [26]) i św. Stanisława [11].
Szczególnie cenne jest tabernakulum z karraryjskiego białego marmuru wykonane we Florencji na zamówienie kościoła św. Krzyża w Warszawie. Ponieważ nie pasowało do tamtejszego ołtarza, zostało zakupione przez parafian z Powsina i od 1918 roku znajduje się w mensie ołtarza głównego [9]. Wewnątrz wyłożone jest złotą blachą, zamykane drzwiczkami, na których płaskorzeźba przedstawia Matkę Bożą trzymającą Pana Jezusa po zdjęciu z krzyża na tle Rzymu i kopuły bazyliki św. Piotra [19].
Z lewej strony ołtarza głównego znajduje się Pieta w kryształowej osłonie [11].
W ołtarzach dwóch naw bocznych znajdują się obrazy być może pędzla Buchbindera. W prawej nawie znajduje się obraz Świętej Rodziny (z 1890 roku [19]), zwieńczony owalem z wizerunkiem św. Wincentego a Paulo. Na ołtarzu w lewej nawie umieszczono obraz św. Elżbiety Węgierskiej oraz w górnym owalu św. Jana Ewangelisty [11]. W mensie tego ołtarza przechowywane jest naczynie z relikwiami m.in. św. Elżbiety. Kiedy w latach 1995-1996 boczne ołtarze zostały poddane gruntownej renowacji, okazało się, że kapsuła aluminiowa zamknięta 12 lipca 1891 roku podczas konsekracji kościoła, ołtarza i relikwii ku czci św. Agnieszki, św. Pawła Pustelnika i św. Elżbiety nie przechowała dobrze relikwii. Były one pokryte grzybem i pleśnią, a po oczyszczeniu nie udało się wyodrębnić cząstek relikwii poszczególnych świętych [22]. W 2000 roku podjęte były próby sprowadzenia nowych relikwii św. Elżbiety, nie udało się jednak do nich dotrzeć [22].
Cennym zabytkiem świątyni jest XVIII-wieczna [11] barokowa ambona, która pamięta czasy Jana Pawła Woronicza [8]. Jest ona wykorzystywana w dalszym ciągu do czytania Ewangelii i głoszenia kazań. Ozdobą kościoła jest również XVIII-wieczna drewniana, złocona chrzcielnica [16].
Organy zbudowała w 1927 roku warszawska firma Braci Kamińskich, wykorzystując ocalałe resztki poprzednich, XVIII-wiecznych organów, zdewastowanych podczas I wojny światowej przez Rosjan. Mają one czternaście głosów i ponad 820 piszczałek. W 1993 roku instrument został poddany gruntownej konserwacji przez firmę, która go wykonała [20]. Jednym z wybitnych organistów był Tadeusz Walczewski, który w 1939 roku zastąpił Stefana Pindelskiego. Uczył chórzystów, założył scholę i orkiestrę młodzieżową, był nauczycielem muzyki w tutejszej szkole, sam komponował nowe utwory. W jego organistówce podczas okupacji przez dłuższy czas działała radiostacja (przeniesiona później do Piaseczna), a przyjeżdżający łącznik nadawał komunikaty do Londynu. Przez rok ukrywała się tu też Żydówka z warszawskiego getta [20].
W kościele znajdują się też obraz Narodzenia Pana Jezusa nieznanego autora, obraz św. Elżbiety Turyńskiej (dzieło Józefa Buchbindera), feretron z dwustronnie wymalowanymi na blasze obrazami św. Izydora oraz św. Rocha (przypisywany Wojciechowi Gersonowi) [19] czy ikona Matki Bożej Cierpiącej (Matki Bożej Nieustającej Pomocy), po której lewej stronie znajduje się archanioł Michał, a po prawej Gabriel [13]. Zabytkowa i wysokiej klasy jest też rzeźba Pana Jezusa Do Grobu Pańskiego, wykonana z jednego kawałka drewna lipowego, z doklejeniami barków. Dłutem wycięto litery H.B. oraz datę 1909. Dokładnie odzwierciedlono ręce, stopy, dłonie, tors i głowę [24]. Z kolei kościelne witraże pochodzą z lat 20-tych XX wieku [19].
Wizerunek Matki Bożej Tęskniącej
Wizerunek Matki Bożej Tęskniącej (zwanej Powsińską [10]) namalowany jest farbą olejną na płótnie lnianym o wymiarach 64×49.5 cm. Obraz nosi cechy malarstwa włoskiego [7]. Malowidło przedstawia Matkę Najświętszą z dłońmi złożonymi na piersiach. Jej oczy zapatrzone są w górę [10]. Nie wiadomo, co obraz przedstawia – czy jest to Zwiastowanie, Ukrzyżowanie czy moment przed Zaśnięciem. Bogactwo znaczeń było przyczyną nadania nazwy "Matka Boża Tęskniąca" [16].
Czas powstania określa się na pierwszą połowę XVII wieku. Obraz mógł wisieć już w pierwotnym, drewnianym kościele. Na pewno w 1675 roku był umieszczony w centralnym miejscu świątyni, a po bokach stały rzeźby patronów Królestwa Polskiego, Wojciecha i Stanisława. Miał też koronę srebrną, pozłacaną, podtrzymywaną przez dwóch aniołów [7] oraz sukienkę wykonaną metodą tłoczenia (repusowania) [27]. Już wtedy był wzmiankowany w dokumentach jako obdarzający łaskami [13].
Co najmniej od 1851 roku [1] wizerunek Maryi jest zasłaniany namalowanym na desce obrazem Trójcy Świętej [10]. Jest to kopia obrazu Rafaela, wykonana przez Józefa Buchbindera [11]. Obraz odsłaniany jest podczas nabożeństw majowych i październikowych oraz w niedziele, święta i uroczystości [7].
Prawdopodobnie przez 230 lat blaszana sukienka i pozostałe elementy obrazu nie uległy zmianie. Wiadomo, że w wigilię 1904 roku ks. Emil Tymieniecki ufundował nową szatę (obraz wówczas nie miał sukienki, zapewne została skradziona przez Rosjan). Sygnatury umieszczone na dole nowej srebrnej sukienki to NIP (Nagalski i Psyk) oraz znak przedstawiający uścisk dłoni oraz AP, głowa kobiety z diademem i cyfrą 84 (symbol probierni warszawskiej i próba srebra) [27].
W 1975 roku przeprowadzono restaurację obrazu i obdarowano go nową sukienką, zasłaniającą całą postać i wydobywającą z tła jedynie twarz i dłonie [7].
28 czerwca 1998 roku obraz otrzymał koronę od Jana Pawła II, wykonaną według projektu prof. Wojciecha Kurpika. Jak dawniej jest ona podtrzymywana przez dwa anioły. Trzykrotnie powtórzona lilia to znak czystości, dwie sterczynki między liliami są znakiem natury boskiej i ludzkiej, siedem czerwonych kamieni na obręczy korony przypomina siedem boleści Maryi, a dwanaście pereł na kabłąkach korony nawiązuje do wieńca z dwunastu gwiazd, opisanego w Apokalipsie. Koronę nałożył kard. Józef Glemp [7]. Obraz jest czwartym w archidiecezji warszawskiej wizerunkiem Najświętszej Marii Panny uroczyście koronowanym za zgodą Stolicy Apostolskiej [11]. Podczas koronacji ołtarz przygotowali żołnierze Nadwiślańskiej Jednostki Wojskowej, a w uroczystości wzięli udział Maciej Płażyński, Maciej Gilecki, Marcin Święcicki, Paweł Barański ludzi nauki, artyści, kombatanci, dwunastu biskupów, ponad 100 księży oraz klerycy, a także p. Zofia z Bielawy i p. Agnieszka z Warszawy, uzdrowione dzięki modlitwom do Matki Bożej Tęskniącej. W uroczystości uczestniczyło ponad 12 tys. ludzi [28].