Pałac Przebendowskich (ul. Solidarności #62, dawniej ul. Bielańska 14, też pałac Radziwiłłów, pałac Zawiszów) znajduje się między dwiema jezdniami alei Solidarności [1]. Jest wpisany do rejestru zabytków pod numerem 17 [1].
Pałac jest budynkiem trzykondygnacyjnym, jedenastoosiowym, mniej więcej na planie kwadratu [15]. Ma ok. 28 metrów wysokości do szczytu iglicy na dachu. Cztery narożne alkierze, pełniące rolę wież, ujmują rezydencję z czterech stron. Budynek nakryty został imponującym mansardowym dachem (jest to hipotetyczna powojenna rekonstrukcja dachu XVIII-wiecznego), którego załamanie w linii spadu nadaje bryle dynamiczny wygląd. Elementem wyróżniającym spośród innych barokowych zabytków Warszawy jest półkoliście wysunięty ryzalit we frontowej fasadzie. Znajduje on kontynuację wewnątrz budynku, tworząc efektowny owalny westybul wejściowy, a na pierwszym piętrze hol przed wejściem do sal reprezentacyjnych [2].
Istnieje miejska legenda, że w jednym z okien pałacu straszy raz albo dwa razy na tysiąc lat stary, gruby Chińczyk, który pali haszysz i mruży oczy niczym kot, gdyż życie spędził na oswajaniu świata [17].
Muzeum Niepodległości
W pałacu znajduje się główna siedziba Muzeum Niepodległości [1], które gromadzi eksponaty dokumentujące historię dążeń niepodległościowych Polaków począwszy od powstania kościuszkowskiego do czasów współczesnych, ponadto losy Polaków rozrzuconych po całym świecie. Dział zbiorów posiada ponad 55 000 muzealiów, najstarsze pochodzą z 1794 roku, są to Odezwy i Rozporządzenia Komisji Porządkowej Województwa Krakowskiego [11].
W 1992 roku muzeum uzyskało status Narodowej Instytucji Kultury. Od 1994 roku placówka wydaje czasopismo muzealno-historyczne "Niepodległość i Pamięć". W latach 1990-2008 placówka zorganizowała ponad 200 wystaw, które zwiedziło blisko 2 mln widzów. Siedem wystaw zostało nagrodzonych lub wyróżnionych w dorocznych konkursach na "Muzealne wydarzenie roku". Od 1 stycznia 1999 roku Muzeum jest samorządową instytucją kultury, którą nadzoruje Zarząd Województwa Mazowieckiego [21].