Kościół pod wezwaniem św. Andrzeja Boboli (ul. Nobla #16) jest siedzibą rzymskokatolickiej parafii Matki Bożej Nieustającej Pomocy [5], liczącej około 15000 wiernych [2]. Kolejnymi proboszczami byli: ks. Władysław Roguski (1938-1961) [1], ks. Tadeusz Kot (1961-1994) [3], ks. Stanisław Rawski (1994-2015) [3], ks. Zygmunt Wirkowski (2015-2021), ks. Krzysztof Warchałowski (2021-) [6].
Kościół zbudowany został na planie prostokąta z krótkim prezbiterium otoczonym niższą, trójosiową, piętrową przybudówką mieszczącą zakrystię, nakrytą dachem pulpitowym. Po obu stronach korpusu, jako zarys transeptu, znalazły się dwie półkoliste kaplice, oświetlone rzędem górnych okien i nakryte półstożkowym dachem. Dwuspadowy dach nad nawą główną został ozdobiony w połowie długości ażurową, czworoboczną, sygnaturką z ostrosłupowym hełmem. Kaplice i przybudówki zostały przykryte dachami pulpitowymi z blachy ocynkowanej platerowanej [26].
Mury zewnętrzne kościoła w dolnej partii wzniesiono z pełnej czerwonej cegły ceramicznej, na ceglanych ławach fundamentowych, na zaprawie cementowej. Wyżej konstrukcja jest żelazo-betonowa z górnym wieńcem podtrzymującym żelbetową więźbę dachową o pokryciu ceramicznym z dachówki-karpiówki. Ściany zewnętrzne i wnętrze zostały pokryte tynkami wapienno-cementowymi. Ponieważ mury połączono wieńcem żelbetowym, umożliwiło to przeszklenie pozostałej powierzchni ścian zewnętrznych w formie zwielokrotnionych okien-prostokątów. Z filarów wyprowadzono częściowo ażurowe żebra, które w centralnym pasie nawy środkowej podtrzymują kolebkę sklepienia, w pozostałych polach i w nawach bocznych pozostają elementem optycznym dla usytuowanych wyżej łupin sklepiennych [26].
Fasada jest trójczęściowa [26]. Przywołuje swoimi proporcjami kościoły gotyckie w stylu nadwiślańskim [1]. Na dole znajduje się trójosiowy portyk wejściowy w formie otwartej wiaty nakrytej trzema trójkątami dwuspadowych dachów wspartych na czterech parach stylizowanych kolumn osłaniających wejścia. Za dachami widoczny jest fragment elewacji kościoła podzielonej podwójnymi lizenami na osi kolumn. W części środkowej znajduje się rząd dwudziestu jeden blend utworzonych z wysmukłych kolumn [26], zakończonych fryzem z chrystogramami (XP) [14] i ażurową betonową balustradą. W sześciu środkowych osiach znalazły się okna. Nad nimi, jako trzecia część, znajduje się trójkątny szczyt schodkowy z pionowym laskowaniem i ślepymi blendami. Całość wieńczy betonowy krzyż [26].
Elewacje północna i południowa są analogiczne, trójstrefowe. Dolną część stanowi masywny korpus rozdzielony podwójnymi lizenami na osiem pól. Ostatnie pole od wschodu wypełnia półkolista kaplica Strefę środkową, poza narożnikami, wypełniają małe potrójne okna, tworząc siatkę 12 pionów i 4 poziomy. Całość została zamknięta balustradą. Trzeci poziom to połać dwuspadowego dachu [26].
Elewacja wschodnia za prezbiterium poprzedzona została piętrową, wieloosiową przybudówką o płycinowym podziale ścian. W części płycin umieszczono prostokątne okna, a na osi parteru półkoliste wejście poprzedzone schodami. Ponad przybudówką lekko wypukła ściana prezbiterium z gzymsem kordonowym, a nad nią trójkątny, schodkowy szczyt podzielony pionowymi blendami. Ściany prezbiterium i korpusu nawowego ożywione zostały siatką rytych w tynku prostokątów [26], centralnie z symbolem krzyża.
Wnętrza
Trójnawowe, eklektyczne wnętrze halowe łączy nowatorstwo konstrukcji i materiału (beton jako element dekoracyjny) z formą odwołującą się do związku z gotykiem francuskim. Widoczne jest to w sklepieniu, w ołtarzu zamkniętym absydą oraz dwóch bocznych absydach [22].
Innowacją jest sklepienie krzyżowo-żebrowe, które pozbawiono wypełnień żeber i oparto na nim lekkie łupiny żelbetowe [1]. Do jasno oświetlonego wnętrza wprowadzono czternaście smukłych, profilowanych filarów, po siedem po każdej ze stron. Z każdego z filarów wychodzą po cztery żebra, które podtrzymują kolebkę sklepienia [14] sieciowego o częściowo ażurowych, palmowych żebrach [26]. Kolumny mają fakturę surowego betonu [26] i nadają wnętrzu poczucie lekkości [17]. Ażurowa konstrukcja sklepienia pozwala na wpuszczenie światła dziennego do nawy głównej (okna-świetliki powstały powyżej ścian zbudowanych przed II wojną światową). Ponieważ w czasie budowy świątyni obowiązywał kanon trójnawowych bazylik, kolumny wydzielają wąskie nawy boczne, jednak nietypowe podniesienie wysokości naw bocznych do wysokości nawy głównej umożliwiło scalenie wnętrza w jedną przestrzeń [1].
Krótkie prezbiterium, podwyższone w stosunku na naw, nakryte zostało sklepieniem kolebkowym [26]. Ścianę ołtarzową zajmuje malowidło ścienne, które przedstawia patronkę parafii, Matkę Bożą Nieustającej Pomocy [11]. Wokół Maryi gra sześć aniołów, a siódmy nad jej głową trzyma koronę.
Tak jak pozostałe dekoracje ścian w świątyni, malowidło powstało w połączonej technice sgrafitto i a fresco [14] w latach 1958-1963 [26] i jest autorstwa małżonków Marii i Jerzego Ostrowskich oraz Henryka Musiałowicza. Freski pozorują mozaikę. Efekt taki otrzymano dzięki położeniu farby na siatce bruzd wykonanych w tynku [22]. Rysunki cechuje także miękki kontur [14]. Wszystkie boczne ściany również są pokryte mozaikami [4]. Malowidła wykonane w łuku tęczowym przedstawiają postacie 14 polskich świętych i błogosławionych (m.in. Jan z Dukli, Jan Kanty, Jacek Odrowąż, Stanisław Kostka, Bronisława, Stanisław, Jadwiga Śląska), zaś całościenne w nawach bocznych obrazują sceny z życia Maryi [14]. W tej samej stylizacji są motywy w obrazach Drogi Krzyżowej [7].
Projekt wnętrza jest dziełem małżeństwa Anny i Jana Bogusławskich [21]. Na przedłużeniu naw bocznych są przedstawienia Adama, Ewy i węża (prawa strona) oraz Jezusa na krzyżu z Maryją i Janem (lewa strona).
Transept został zarysowany poprzez zaprojektowanie dwóch bocznych kaplic w formie półkolistej [1]. W kaplicach sklepienia są ćwierćkuliste [26]. Ikona Matki Bożej Nieustającej Pomocy znajduje się w prawej bocznej kaplicy [7]. Została ona wypożyczona w latach 50-tych XX wieku przez Zgromadzenie Sióstr Loretanek na Pradze. Ks. Roguski zwrócił się wówczas do sióstr, czy by nie użyczyły obrazu Matki Bożej Nieustającej Pomocy, który miały po ks. Ignacym Kłopotowskim (był czczony przez niego w jego mieszkaniu). Obraz został otoczony wotami i pozostaje do dzisiaj w świątyni [1]. Po obu stronach wiszą obrazy stylizowane na mozaiki siostry Faustyny i Jana Pawła II.
W lewej bocznej kaplicy Najświętszego Serca Pana Jezusa wystawione są relikwie św. Andrzeja Boboli i bł. Jerzego Popiełuszki. Przy nich wiszą obrazy Tadeusza Molgi ukazujące obydwu męczenników. Nawiązują one do malarstwa barokowego, przedstawiając postacie w czerwonych ornatach z palmą męczeństwa oraz twarzami wzniesionymi w kierunku nieba [18]. Jest tu również na stałe wystawiony Najświętszy Sakrament [3].
Po obu stronach znajduje się rząd ław z niskimi oparciami, a nad nimi okrągłe żyrandole. Posadzkę wykonano z dużych, dwubarwnych płyt marmurowych. Od wejścia prowadzą trzy kruchty podtrzymujące na łukach odcinkowych płytę chóru muzycznego [26]. Na obrycie balkonu chóru umieszczono centralne malowidło z symbolem Maryi, z boku którego są aniołowie. Za organami umieszczono 15 świetlików.
Kościół posiada dobrą akustykę. Działa tu schola "Magnificat" [4]. Organy ufundowane zostały w latach 1966-1969 przez parafian z inicjatywy ks. prałata Tadeusza Kota. Wykonała je firma Zygmunt Kamiński i Synowie. Zostały poświęcone 5 marca 1972 roku przez kard. Stefana Wyszyńskiego. Instrument jest pod stałą opieką budowniczych, były remontowane m.in. w 1999 roku. Organy mają 51 głosów, 4 klawiatury + pedał. Skala manuałów to C-c4, a skala pedału: C-g1. Traktury gry oraz rejestrów elektro-pneumatyczne. Dostępne są cztery wolne kombinacje, Crescendo, Automat pedału, Wyłącznik mikstur, Generalny wyłącznik głosów językowych, Wyłączniki indywidualne głosów językowych, Żaluzja manuału III, Tremolo manuału I, Tremolo manuału III, Tremolo manuału IV i Tutti. Manuał I (Flet kryty 8, Kwintaton 8, Pryncypał 4, Róg kozi 2, Oktawa 1, Sesquialtera 1 1/3+4/5, Szarf 4x, Róg krzywy 8, Mixtura 5-6x, Trąbka 8, Obój 8, Kornet 2) Manuał II (Kwintadena 16, Pryncypał 8, Flet otw. 8, Flet szpicz. 8, Oktawa 4, Róg nocny 4, Kwartan 2 2/3+2, Tercsepta 1 3/5+1 1/7, Flet leśny 2, Mixtura 5x, Trąbka 8) Manuał III (Burdon 16, Pryncypał 8, Flet rurk. 8, Salicet 8, Vox coel. 8, Flet harm. 4, Nazard 2 2/3) Manuał IV (Pryncypał flet 8, Flet 8, Flet rurk. 4, Pryncypał 2, Flet tęgi 2, Tercja 1 3/5, Kwinta 1 1/3, Cymbałki 3x 8, Ranket 16, Vox humana 8) Pedał (Pryncypał 16, Subbas 16, Flet kryty 16, Kwinta 10 2/3, Oktawa 8, Flet kryty 8, Oktawa 4, Chorałbas 2+1, Mixtura 5x, Puzon 16) [20].
W świątyni znajdują się też drewniane rzeźby św. Judy Tadeusza i św. Antoniego Padewskiego wykonane przez Tadeusza Świerczka [13].
Na ścianach kościoła umieszczone są tablice pamiątkowe poświęcone: historii świątyni, proboszczom, żołnierzom III rejonu Obwodu VI Warszawa Praga Armii Krajowej, żołnierzom 336 Pułku Piechoty (który bronił Saskiej Kępy we wrześniu 1939 roku [22]), gen. Stanisławowi Burhardt-Bukackiemu (na tablicy błędnie napisany przez ch). generałowi Tadeuszowi Kutrzebie, majorowi Andrzejowi Górnickiemu i porucznikowi Piotrowi Rzepce [13].