Kościół Matki Bożej Różańcowej (ul. Wysockiego #8) ma rangę sanktuarium diecezjalnego [7]. Inne sanktuarium Matki Bożej Różańcowej mieści się również w kościele św. Dominika na Służewie [13].
Świątynia znajduje się wzdłuż ul. Bartniczej, natomiast główne wejście prowadzi od ul. Wysockiego. Wzdłuż obsadzonej szpalerem drzew alei prowadzącej do świątyni, po obu stronach znajdują się liczne kamienie, figurki i miejsca pamięci. W północno-zachodnim narożniku przy ul. Wysockiego mieści się dom katechetyczny. Za kościołem, od ul. Ogińskiego, jest dom mieszkalny (ul. Bartnicza #7), kancelaria parafialna i plebania a na północ od niej Niepubliczne Przedszkole Zgromadzenia Sióstr Loretanek (ul. Ogińskiego #7A). Na północ od kościoła stoi kaplica przedpogrzebowa w której mieści się obecnie zakład pogrzebowy.
Świątynia to trójnawowa budowla, nawiązująca do trójdzielnej włoskiej fasady romańskiej [1] (widoczne są też cechy neogotyckie). Została zbudowana na wysokiej podmurówce [19]. Z kolei nowoczesność architektury podkreślają małe, okrągłe okienka (bulaje) w krużganku na poziomie parteru, w elewacji głównej oraz w ryzalitach [1].
Powierzchnia świątyni wynosi 1200 m2 i mieści ona 5 tys. wiernych. Projekt architektoniczny przygotował prof. Zdzisław Mączeński [1]. Bryła kościoła jest monumentalna i masywna. Prezbiterium zakończone jest półkolistą absydą, po obu stronach której znajdują się półkoliste przybudówki mieszczące zakrystię. Prezbiterium wieńczy niewielka latarnia oparta na czterech kolumnach. Dach jest prawie płaski, nad nawą główną nieco wyniesiony. Elewacje boczne mają po siedem strzelistych, półkoliście zaokrąglonych okien z witrażami nadającymi wnętrzu zielono-żółtą barwę. Są one jednobarwne, jedynie u podstawy witraża znajduje się określony symbol, jak herb Pragi, herb Jana Pawła II, Matka Boska Ostrobramska, gorejące serce itp. Na poziomie parteru po obu stronach wzdłuż całej świątyni ciągną się przybudówki z okrągłymi oknami.
Fasada jest dużą płaszczyzną z wysuniętymi do przodu dwiema bocznymi partiami w formie ryzalitów z wąskimi oknami, przypominającymi strzelnicze. Między nimi znalazły się trzy wysokie, półkoliście zamknięte arkady [1]. Od frontu do kościoła prowadzą szerokie schody, z tarasami na przedłużeniu ryzalitów. Wejście znajdujące się pod arkadami po obu stronach flankowano dwiema niszami. Drzwi wejściowe oraz nisze zwieńczone są półkoliście. Nad niszami umieszczono herby, a nad wejściem malowidło przedstawiające Maryję z Jezusem na ręku, po której obu stronach unoszą się aniołowie. Powyżej na szynach umieszczono napis z metalowych liter „Sanktuarium Matki Bożej Różańcowej”, który otacza wizerunek Maryi trzymającej różaniec.
Wnętrze wydaje się zbyt obszerne i zbyt wysokie jak na kościół osiedlowy [1]. Nawy boczne od nawy głównej oddzielają wysokie kolumny o rzucie ośmiobocznej gwiazdy, w przestrzeniach między którymi umieszczono żyrandole. Do przybudówek, które pełnią role krużganków przechodzi się pod ostrołukowymi sklepieniami. Od południa prowadzą do nich boczne wejścia, a w północnej przybudówce ustawiono konfesjonały.
W prezbiterium umieszczono marmurowy ołtarz na wysokim podwyższeniu, zgodnie z posoborowymi wymogami liturgicznymi [1]. Na ścianie prezbiterium osiem masywnych podpór zbiega się na sklepieniu. Pośrodku ściany znajduje się duży drewniany krzyż, a po obu jego stronach namalowane są w stylu iluzjonistycznym dwie figury, zapewne Maryi i św. Jana.
Na wysokości kruchty po południowej stronie znajduje się kaplica boczna Najświętszego Sakramentu. Wieńczy ją niewielka glorieta, nakryta kopułą z kulą. W kaplicy znajduje się ołtarz wykonany z drewna sosnowego, który pochodzi z kościoła św. Marii Magdaleny na Annopolu, gdzie służył najbiedniejszym rodzinom ówczesnej Warszawy [19]. W kaplicy adoracyjnej Najświętszego Sakramentu znajduje się obraz przedstawiający płonący kościół w 1939 roku oraz zabudowania parafialne, namalowany przez Janinę Strzeszewską [5]. Gdy proboszcz w 2011 roku doprowadził do koronacji figury, otworzył kaplicę całodziennej adoracji [15].
Na zakończeniu lewej nawy nad ołtarzem została umieszczona figura Matki Bożej Fatimskiej [1]. Na ścianach po obu stronach wiszą różańce wotywne. Drewniana figura ufundowana została w latach 60-tych XX wieku przez Polaków mieszkających na emigracji w Hiszpanii i Portugalii, a następnie przekazana prymasowi Wyszyńskiemu jako wyraz wdzięczności za jego wytrwałość i niezłomność podczas przesłuchań. Figurę wyrzeźbiono z jednego kawałka [12] ciemnego drewna mahoniowego. Jest prawie metrowej wysokości. Przedstawia postać o delikatnych, dziewczęcych rysach twarzy, promieniującą łagodnym, ciepłym spojrzeniem. Jej dłonie są wysunięte do przodu. Ubrana jest w białą tunikę i biały płaszcz ze złotym rąbkiem, który okrywa jej głowę opadając aż do stóp. Złocone serce otoczone świetlistymi promieniami przypomina o Niepokalanym Sercu Maryi. W ręku trzyma różaniec. Figura stoi na zdobionym złoconymi liśćmi piedestale. Początkowo figura stała w prezbiterium pod krzyżem, od 1992 roku miała swoje miejsce na marmurowym ołtarzu w lewej nawie kościoła [20]. Obecność figury spowodowała podniesienie kościoła do rangi sanktuarium [15]. Pod figurą znajduje się w tablicy Akt Oddania Polski.
Na zakończeniu prawej nawy mieści się ołtarz chrzcielny. Na ścianie w kamiennym obramieniu znajduje się szkic sceny chrztu Jezusa, a powyżej napis "Ja ciebie chrzczę w imię Ojca i Syna i Ducha Świętego". U podstawy stoi marmurowa chrzcielnica. Na bocznej ścianie, obok ołtarza znajdują się w dwóch półkolistych wnękach obrazy Jezu Ufam Tobie i Matki Bożej Częstochowskiej. Poniżej jest fragment tablicy z napisem "Królowo Polski Przyrzekamy. W 50-tą rocznicę jasnogórskich ślubów narodu".
Z tyłu kościoła są liczne tablice, m.in. poświęcona pamięci żołnierzy 79. Pułku Strzelców Słonimskich, poległych w latach 1939-1945, walczących we wrześniu 1939 r. na terenie Bródna [1].
Budowę organów rozpoczął Antoni Grygorcewicz. Po jego śmierci w 1974 roku prace kontynuował Włodzimierz Truszczyński. Powstało wtedy 10 głosów. Do obecnej wielkości (27 głosów) instrument został rozbudowany w 1981 roku przez Zbigniewa Sianowskiego. Prospekt jest współczesny, architektoniczny. Umieszczone są w nim Pryncypałbas 16 w wieżach pedałowych, w centralnej części Pryncypał 8 i Oktawa 4 z manuału I. Za prospektem znajduje się szafa ekspresyjna manuału II. Instrument posiada ruchomy stół gry. Skala manuałów to C-a3, a skala pedału C-f1. Traktura gry i rejestrów jest elektro-pneumatyczna. Dostępne są dwa manuały i pedał: Manuał I (Bourdon 16, Pryncypał 8, Holflet 8, Oktawa 4, Blokflet 4, Sesquialtera 2x, Superoktawa 2, Mixtura 5x, Trompet 8, Acuta 4x, Obój 8) Manuał II (Kwintadena 8, Gedackt 8, Salicet 8, Pryncypał 4, Rurflet 4, Nasard 2 2/3, Gemshorn 2, Tercjan 2x I-P, Oktawa 1 II-P) Pedał (Pryncypałbas 16, Subbas 16, Oktawbas 8, Fletbas 8, Chorałbas 4, Kornetbas 4x, Puzon 16), dwie wolne kombinacje oraz dwie niezależne kombinacje pedałowe, crescendo, żaluzja manuału II, wyłącznik głosów językowych i tremolo. Registry zbiorowe to Piano, Forte, Tutti [18].
Wysokie i obszerne podziemia kościoła przydatne są do celów duszpasterskich [19].
Parafia liczy ok. 15000 wiernych [6]. Długą tradycję mają wspólnoty świeckich gromadzące się w pobliskim domu katechetycznym: Ruch Światło Życie (od roku 1985 roku), wspólnoty Drogi Neokatechumenalnej (od 1985 roku), Domowy Kościół Ruchu Światło-Życie, oraz Stowarzyszenie Dom na Skale [7]. Pierwszym proboszczem był ks. Aleksander Sękowski (1913-), a następnymi ks. Franciszek Choiński, ks. Teofil Mierzejewski, ks. Stefan Roguski, ks. Andrzej Kubiak (1939-1944), ks. Józef Woźniak (1944-1945), ks. Tadeusz Zimiński (1945-1960), ks. Romuald Gawlik (1960-1981), ks. Mieczysław Mosak (1981-2002), ks. Zygmunt Wirkowski (2002-2006), ks. Stanisław Wołosiewicz (2006-2017), ks. Robert Rafał Szewczyk (2017-) [5][19].