Kościół św. Anny (Kościół Bernardynów, Kościół Franciszkanów Obserwantów, ul. Krakowskie Przedmieście #66/68) to jeden z najstarszych kościołów w Warszawie oraz najstarszy przy Trakcie Królewskim. Obecnie funkcjonuje jako kościół akademicki i główny ośrodek duszpasterstwa akademickiego w Warszawie [2]. Jest często wybierany na miejsce ślubów [6]. Wielokrotne przebudowy sprawiły iż obecnie jest mieszanką różnych stylów. Można tutaj obejrzeć gotyckie prezbiterium [13], fragmenty przypór i murów [3] i krużganki klasztoru, renesansową Kaplicę Władysława z Gielniowa [14], barokowe wnętrze (korpus i freski), klasycystyczną fasadę [13] i Kaplicę Loretańską [14] oraz neorenesansową dzwonnicę [13]. Zachowane do dziś: ołtarz główny i trzy pary ołtarzy bocznych, organy i ambona pochodzą z XVIII wieku [5].
Kościół jest jednonawowy z dwiema kaplicami po północnej (lewej) stronie [3]. Jest budowlą zbliżoną do prostokąta o zewnętrznych wymiarach 65x36 m. Nawa ma długość w świetle 29 metrów. Jest usytuowany na skarpie, która w niewielkiej odległości od wschodniej ściany kościoła znacznie opada ku Wiśle. Od północy teren jest ograniczony oporowym murem mariensztackim z cegły o długości około 110 m. Różnica wysokości tarasów po obu stronach muru dochodzi do 4 metrów [8].
Gotyckie prezbiterium zamknięte jest trójbocznie barokową kaplicą bł. Władysława z Gielniowa od północy i zakrystią od południa. Nawa trójprzęsłowa ujęta jest po bokach wnękami kaplicowymi. Od północy przylegają do niej kaplica MB Loretańskiej i dawna kaplica przedpogrzebowa. Prezbiterium na zewnątrz opięte jest uskokowymi przyporami. Szczyt wschodni ponad prezbiterium ujęty jest spływami wolutowymi i zwieńczony trójkątnym frontonem. Poniżej umieszczono wizerunek Matki Bożej z Dzieciątkiem. Nawę i prezbiterium nakrywają dachy dwuspadowe. Wewnątrz nawa nakryta jest sklepieniem kolebkowym na gurtach, ściany rozczłonkowane są pilastrami, wspierającymi wydatny gzyms z belkowaniem [12]. Obok prezbiterium znajduje się mała kropielnica z czarnego marmuru pochodząca z około 1620 roku. Widnieje na niej Snopek, herb Wazów, nad nią znajduje się płyta ze sceną Pasji autorstwa zapewne króla Zygmunta III Wazy [14]. Lustra zamiast okien oraz iluzyjne freski powiększają nieduże wnętrze [25].
Na głębokości 12-16 metrów poniżej posadzki kościoła zalegają iły pstre w stanie twardoplastycznym, miejscami plastycznym. Strop iłów opada od ul. Miodowej w kierunku pałacu Pod Blachą. Na iłach zalegają gliny morenowe (piaszczyste) o grubości 6-9 metrów, zawierające wkładki piasków (jedna z nich przebiega pod kościołem w miejscu gdzie odnotowano osiadanie), które w sąsiedztwie wody są plastyczne. Strop glin opada podobnie jak iłów, jedynie z większym spadkiem i jest pofałdowany. Nad glinami znajdują się różnoziarniste piaski z dość cienkimi wkładkami iłów warwowych. W 1949 roku stwierdzono w nich niestałe poziomy wody gruntowej, pochodzącej z opadów atmosferycznych. Grunty nasypowe, zbudowane z piasków drobnych i średnich przemieszanych z gruzem ceglanym, sięgają do głębokości od 2.5 do 7 metrów [8].
Mur najstarszej części (przy absydzie) stoi na fundamencie z granitoidów skandynawskich o średnicy przekraczającej 50 cm, opartych na głazach szerokości do jednego metra. Pod głazami znajduje się ława ceglana z odsadzkami o wysokości około 0.75 m, wykonana później. Absyda oparta jest w warstwie piasku drobnego na rzędnej 4.6 metra p.p.t. [8].