Pomnik Budowy Szosy Brzeskiej (też: Pomnik Budowniczych Szosy Brzeskiej, Pomnik Pracy, Obelisk Szosy Warszawsko-Brzeskiej, Obelisk Grochowski [4], Żelazny Pomnik, Żelazny Słup [6]) znajduje się przy ul. Grochowskiej #260. Powstał dla uczczenia zbudowanej w latach 1820-1823 brukowanej szosy prowadzącej z Warszawy do Brześcia, tak zwanej szosy brzeskiej [1], pierwszej drogi bitej [2] i najdłuższej arterii komunikacyjnej Królestwa Polskiego [5].
Identyczny obelisk odsłonięto na drugim końcu trasy, w Terespolu [1]. Został odsłonięty 10 listopada 1825 roku [11], pół roku po warszawskim [12].
Słup został wykonany według antycznego porządku egipskich obelisków. W czasach faraonów takie słupy ustawiano po bokach drogi, aby wyznaczały bramę wyjazdową [9].
Pomnik jest drugim w Warszawie pomnikiem wystawionym na placu publicznym (pierwszym była Kolumna Zygmunta) [14]. Ma wysokość ok. 14 metrów (osiemnastu łokci polskich [14]) i ustawiony jest na czworobocznym cokole [1], na które się wchodziło dwoma stopniami. Wokół stoją cztery słupki połączone łańcuchami w charakterze ogrodzenia [14]. Zarówno pomnik jak i ogrodzenie zostały wykonane z żeliwa [1].
Napisy
Na froncie obelisku widnieje data ukończenia budowy drogi: MDCCCXXII [1]. Na wschodniej ścianie [9] znalazł się napis w języku polskim [9]: ZA ALEXANDRA I. CES. S. W. ROSS. KROLA POLSK [10] NAKŁADEM. NARODOWYM. DROGI. BRZESKIFY. STAY. (staja nowopolska to 1066.8 m [6]) CLXXVIII Z GŁAZU UBITO [11]. Zapewne po opuszczeniu Warszawy przez Rosjan w 1915 roku początkowy fragment o patronacie usunięto [8]. Na zachodniej ścianie [9] znajduje się ten sam napis po łacinie VIA PETROPOLITANA A VARSAVIA BRESTIUM CLXXVIII STAD [11].
Płaskorzeźby
Południowy bok obelisku (front pomnika) ozdobiony jest płaskorzeźbami przedstawiającymi panoramy trzech miast: Warszawy (nad cokołem), Siedlec (w połowie wysokości) i Brześcia (na szczycie). Między nimi są dwie serie po trzy sceny z budowy traktu: kamieniarze przy produkcji kostki, niwelacja drogi, wbijanie pala, brukowanie, konserwacja oraz wóz z kupcem na drodze, który przejeżdża obok pomnika [1]. Jadący wóz mija żelazny obelisk [13]. Płaskorzeźby ukazują sceny w sposób realistyczny. Są na nich robotnicy w kubrakach, długich butach, konfederatkach, kapeluszach, kmiecie czy bosy wąsaty chłop w baraniej czapce pchający taczkę [1]. W tamtym czasie przedstawienia ludzi pracy w sztuce praktycznie się nie zdarzały [12]. Twórcą płaskorzeźb był Paweł Maliński [1].
Podobno płaskorzeźby miały początkowo kolor złoty [4].
Medaliony
W górnej części pomnika w miejscu gdzie teraz są wgłębienia, znajdowały się owalne plakiety Pierwszy przedstawiał dwugłowego orła [2], godło carskiej Rosji, na jego piersiach był orzeł polski [4]. Na drugim można było zobaczyć prawdopodobnie podobiznę cara Aleksandra I [2]. Usunięto je po 1915 roku [2], być może w 1918 roku [4].
W dolnej części, pod inskrypcjami pierwotnie mieściły się powiększone awersy i rewersy dwóch medali pamiątkowych wybitych z okazji budowy szosy brzeskiej. Projekt przygotowali uczniowie Oddziału Sztuk Pięknych [1]. Zostały one wybite w 1825 roku [2], podobno z tego samego metalu z którego odlano pomniki [10]. Przynajmniej jeden był autorstwa Fryderyka Wilhelma Hoecknera [2].
Awers na wschodniej ścianie przedstawia słup milowy z napisem "DROGA DO BRZEŚCIA" oraz kaduceuszem. Na słupie znajduje się głowa Hermesa zwrócona w cztery strony świata. W tle widoczny jest most i rzeka. W górnej połowie umieszczony został napis "OD WARSZAWY STAY CLXXVIII". Miejsce rewersu medalionu jest puste [11]. Znajdował się na nim napis "ZA ALEXANDRA I. CES. S. W. ROSS. KRÓLA POLSKI" i został usunięty zapewne w tym samym czasie co medaliony powyżej [2]. Na awersie na zachodniej ścianie znajduje się siedząca kobieta z kołem od wozu i źdźbłem zboża (gałązką laurową [1]) [11], siedząca na przyczółku mostu, oraz trzon kolumny [1]. Nad postacią znajduje się napis "A. VARSAVIA. STAD. CLXXVIII", a pod nią "VIA.BRESTIENSIS". Na rewersie, w środkowej części, widnieje kolumna z napisem "AERE PUBLICO SILICE STRATA", a dookoła niej napis "ALEX.I.P.F.V.CAES.AUG.IMP.T.RUS.REG.POL.JUSSU." [11].
Upamiętnienie przebudowy
1 grudnia 1935 roku, podczas otwarcia przebudowanej ul. Grochowskiej z inicjatywy Towarzystwa Przyjaciół Grochowa na pomniku odsłonięto tablicę upamiętniającą to wydarzenie. Projektantem tablicy był Ludwik Hickiewicz, twórcą A. Wójcicki, a tablicę odlał w żelazie Stefan Jarkowski w swoich zakładach przy ul. Grochowskiej [2].
Tablica później zaginęła [1] i została odtworzona.
Na tablicy znajduje się obecnie treść: W roku wielkiej zagłady narodowej po zgonie marszałka Józefa Piłsudskiego za czasów prezydentury r.p. Ignacego Mościckiego a prezydenta miasta Stefana Starzyńskiego drogę tę w obrębie Warszawy po 112 latach używania znowa ubito z betonu o nawierzchni granitowej w stopiątą rocznicę powstania listopadowego. 29-XI-1935 Tow. Przyjaciół Grochowa Komisja Hist. Zabytkowa [1]. Replika zawiera błąd, zamiast pierwotnego sformułowania "W roku wielkiej żałoby narodowej" znajduje się tekst "W roku wielkiej zagłady narodowej" [2].