Most Świętokrzyski to szósty most w powojennej Warszawie [7]. Jest piątym w Polsce i pierwszym w Warszawie najdłuższym mostem wantowym (podwieszanym) [6]. Został zaprojektowany i wybudowany w klasie obciążenia A (pełne obciążenie drogowe) [10]. To również pierwszy most w Warszawie z pylonem [12] w kształcie odwróconej litery Y. Most nocą jest podświetlany. Dla pieszych zaprojektowano specjalne punkty widokowe [7].
Na pylonie zaczepionych jest 48 lin o długości od 51 m do 171 m [10] i grubości około 30 cm, podtrzymujących płytę główną [7]. Liny sprowadzono ze szwajcarskiej fabryki BBR Systems z Frick [12]. Pylon o wysokości 90 metrów (87.5 [9]) umieszczony jest na prawym brzegu Wisły na 45 palach, które wwiercone są na głębokość 40 m pod dno [7]. W jednej nodze pylonu znajdują się schodki dla konserwatorów, w drugiej winda do transportu materiałów [5]. Most wraz z przyczółkami i wiaduktem po praskiej stronie ma 477 metrów (475 [9], 430 [8]) długości [7]. Tworzy go siedem przęseł o rozpiętości kolejno 30 m, 40 m, 40 m (przęsła zespolone), 180 m, 140 m (przęsła podwieszane), 37 m, 12 m (wiadukty najazdowe). Końce mostu poza pylonem wspierają się na 8 filarach, z których dwa są zanurzone w Wiśle [7]. Każda z nich ma inną konstrukcję. Wszystkie podpory, ich fundamenty i konstrukcja pylonu zostały wykonane z żelbetu [10]. Most składa się z dwóch jezdni po 7.0 m rozdzielonych pasem i dwóch chodników pieszo-rowerowych po 5.0 metrów. Daje to w sumie 30 m (29.8 [7], 26 [8], 30 [9]) szerokości [10].
Autorem projektu jest Fin Pekka Pulkkien z firmy Mestra z Helsinek (tworzącej konsorcjum projektowe z polską spółką Baks) [12]. Generalnym wykonawcą było konsorcjum Mostostal Warszawa i BBR Systems Ltd. [11] Projekt przygotowała firma BMJ GROUP (BAKS + MESTRA) [10]. Wartość inwestycji wyniosła 27 034 172 euro [10].