Kościół Matki Bożej Zwycięskiej (ul. Grochowska #365 róg Lubelska #2/4) wzniesiono według projektu Konstantego Jakimowicza w stylu modernistycznym z elementami architektury romańskiej jako wotum za zwycięstwo w Bitwie Warszawskiej 1920 roku [5]. Jest to konkatedra diecezji warszawsko-praskiej oraz siedziba parafii Bożego Ciała [6].
Fasada i bryła
Świątynia ma układ bazylikowy. Posiada trójdzielną fasadę, której wyższa część środkowa jest dodatkowo ryzalitowana i ozdobiona strunowym laskowaniem, tworzącym formę krzyża łacińskiego. Ponad krzyżem widnieje herb papieża Piusa XI, który w momencie budowy był nuncjuszem apostolskim w Polsce. Elewacje boczne zostały ozdobione wysokimi, boniowanymi cokołami, ponad którymi umieszczono wysokie, zamknięte łukiem okna [5]. W okresie powojennym zamurowano arkadowe krużganki na tyłach prezbiterium (zniszczone w czasie działań wojennych 1939-1944 [16]), tworząc płyciny, w których znajdują się obecnie otwory okienne [12]. Budowla nigdy nie została ukończona w zamierzonej formie [5]. Projekt przewidywał wzniesienie arkadowych krużganków oraz wysokiej na 50 metrów dzwonnicy, którą architekt przewidział po wschodniej stronie prezbiterium. Zrezygnowano także z ozdobienia fasady mozaikowym tryptykiem przedstawiającym sceny bitwy pod Radzyminem. Zamiast niego powstała płycina wypełniona przenikającymi się motywami krzyża oraz hostii (rozety). Kościół ma konstrukcję żelbetową [12]. Po odnowieniu fasada jest koloru kremowego [10].
Na fasadzie kościoła wewnątrz i na zewnątrz umieszczono wiele tablic pamiątkowych, upamiętniające pochowanych na cmentarzu, dwie wolne elekcje na terenie wsi Kamion oraz Romana Dmowskiego. Wśród nich znajduje się tablica z płaskorzeźbą przedstawiającą gen. broni Tadeusza Jordan-Rozwadowskiego [5] i epitafium Jaroszyńskiego, oficera z 1873 roku [16]. Tablica Tadeusza Jordan-Rozwadowskiego jest jedynym jego upamiętnieniem w Polsce. Napis na niej brzmi: „Dowódca obrony Lwowa 1918-1919, szef Sztabu Generalnego i twórca zwycięstwa oręża polskiego w 1920r., aresztowany po zamachu majowym w 1926 r. wieziony przez rok bez aktu oskarżenia w Wilnie, gdzie odebrano mu zdrowie.” [32].
Wnętrze
Wewnątrz znajdują się dzieła Józefa Trenarowskiego, który wykonał drewniane ołtarze zamykające nawy boczne i ambonę. Połączył tu ludowość i narodowość z geometrią, eklektycznie nawiązując do nurtu Polskiej Sztuki Dekoracyjnej [10]. Ławki projektował Stanisław Gałązowski [16].
Warto się przyjrzeć figurze błogosławiącego Chrystusa (w nawie bocznej) oraz figurze św. Antoniego. W nawie bocznej znajduje się także kaplica [10] Matki Bożej Częstochowskiej [16] z obrazem Matki Boskiej Berdyczowskiej. Według tradycji ten XVIII-wieczny obraz należał do przywódcy duchowego konfederatów barskich, księdza Marka Karmelity [10]. Z prawej strony wejścia do kaplicy wmurowany jest kamień węgielny [16].
We wnętrzu kościoła znajdują się zabytkowe obrazy: XVII-wieczny obraz szkoły polskiej, przedstawiający świętego Kazimierza [5], ofiarowany przez małżeństwo Nałęcz-Cichockich tryptyk Jana Styki przedstawiający śmierć, złożenie do grobu i zmartwychwstanie Chrystusa [16], renesansowy tryptyk szkoły włoskiej z 1492 roku podarowany przez rodzinę Lubomirskich w 1933 roku, przedstawiający zasiadającą na tronie Madonnę z Dzieciątkiem adorowaną przez Świętą Katarzynę ze Sieny, a ze skrzydeł bocznych przez Świętego Wincentego z Ferrary oraz Świętego Ambrożego [5]. Tryptyk ten jest najstarszym obrazem w kościele [10], został namalowany farbą olejną na desce i pochodzi z Mediolanu [3]. Są również obrazy Serca Jezusowego i świętego Antoniego malowane przez Bronisława Wiśniewskiego [16].
W kruchcie kościoła znajdują się tablice memoratywne proboszczów: ks. Franciszka Gancarka, oraz ks. Eugeniusza Dąbrowskiego. Znajduje się tu również tablica poświęcona poległym podczas II wojny światowej mieszkańcom Kamionka [16].
Ołtarz główny
W 1935 roku Bronisław Wiśniewski namalował do wielkiego ołtarza tryptyk [7] przedstawiający Matkę Boską Zwycięską na polu bitwy w okolicy Radzymina [25]. Na skrzydłach bocznych umieścił postaci historyczne sierpnia 1920 roku: w lewym wizerunki św. Andrzeja Boboli i św. Stanisława Kostki [7], którzy w obliczu widocznej na obrazie zbliżającej się nawały nieprzyjacielskiej proszą Maryję o pomoc [16] oraz w prawym ks. Ignacego Skorupkę (w scenie śmierci z krzyżem w ręku [10]) i abpa Achille Rattiego (późniejszego papieża Piusa XI) [7], dziękujący Maryi za opiekę nad orężem polskim na tle wizji zwycięstwa wojska polskiego pod Radzyminem [16]. W centralnej części tryptyku Matka Boża trzyma Dzieciątko Jezus na lewej ręce, w prawej gałązkę oliwną. Fundatorami tryptyku byli Julianna i Wiktor Nałęcz-Cichoccy [7].
W okresie PRL-u władze, potraktowały tryptyk z ołtarza jako wroga publicznego. Przez wiele lat te części tryptyku, które ukazują postaci związane z wojną 1920 roku musiały być zakryte. Od modlących się oddzielały je drewniane deski [10].
Organy
Liturgię uświetniają organy elektryczne [9]. Organy zbudował Wacław Biernacki w latach 1935-1937. Instrument został wyremontowany przez Józefa Pacewicza w 1965 roku. Kolejny remont przeprowadzono w latach 90-tych XX wieku, lecz z nieznanych przyczyn nie został dokończony. Instrument jest zaatakowany przez drewnojady, a w miechu znajdują się dziurki wyraźnie przepuszczające powietrze. Zachowane jest urządzenie do wprawiająca w ruch miechów (kalikowania). Dwie klawiatury oraz pedały. Skala manuałów wynosi C-a3, a pedału C-f1 (23 głosy). Traktury gry i rejestrów pneumatyczne [24].