Parafia Matki Bożej Królowej Polski (ul. Rzeźbiarska #46) [2] to kompleks usytuowany wśród drzew i zieleni, oddzielony dużym placem parkingowym od domu parafialnego położonego na południu. Rosną tu charakterystyczne dla Anina wysokie sosny oraz dęby [7]. Kościół otoczony jest zielenią, na ściany wspinają się pnącza [8]. Zgodnie z zamysłem architekta kościół jest pomnikiem ofiar zbrodni niemieckiej z 27 grudnia 1939 roku [8], czego potwierdzeniem miała być tablica umieszczona na elewacji [20].
W kościele znajdują się obrazy: Jezusa Miłosiernego, ufundowanego w kwietniu 2009 roku i św. Judy Tadeusza z października 2009 roku [4]. Dzwon imienia Jana Pawła II był darem rodziny Pełków z Anina i ze Szwecji [4]. W świątyni znajdują się również tablice pamięci o. Placyda Galińskiego (poświęcona 27 listopada 2010 roku) [1] i upamiętniająca działania partyzantki Armii Krajowej [19]. Dziełem Władysława Trojana są drewniane stacje Drogi Krzyżowej [7].
Bryła
Budynki architekt ustawił na planie kwadratu wokół centralnego dziedzińca (patio). Właściwy kościół, przypominający kształtem namiot, znajduje się po południowej stronie. Od zachodu jest on połączony otwartymi arkadami z dzwonnicą [10]. Na północy znajduje się plebania, którą z kościołem połączona łączy skrzydło wschodnie, mieszczące ciągi komunikacyjne i salki katechetyczne na dwóch poziomach [7]. Patio to miejsce, gdzie stał wcześniejszy drewniany kościół [20] i wraz z głównym wejściem do kościoła jest na podwyższeniu, na które prowadzą szerokie, na całą szerokość zachodniej strony, schody. Z bocznej nawy kościoła na patio wychodzą przeszklone drzwi [7].
Właściwa świątynia jest nowoczesną budowlą z fasadą zdobioną łamanym kamieniem i wysoką ścianą od zachodu, stanowiącą tło dla wyższego od niej krzyża [8]. Jest budynkiem podłużnym, przykrytym dwuspadowym, nieregularnym dachem, z górnymi świetlikami wzdłuż kalenicy od strony południowej. Południowy bok kościoła jest najbardziej zróżnicowany, bowiem od południa boniowane łupanym piaskowcem ściany rozdziela szereg wydłużonych okien, a w połowie długości znajduje się cylindryczna boczna kaplica, nakryta stożkowatym hełmem [7]. Według projektu architekta miała być poświęcona Maksymilianowi Kolbemu i kształtem nawiązywać do bunkra, w którym poniósł on męczeńską śmierć. Kaplica miała pozostać betonowa, bez obłożenia jej kamieniem [20]. Za kaplicą znajduje się boczne wejście do kościoła, zakrystii i dolnej kaplicy Miłosierdzia Bożego [7].
Anińska świątynia od frontu przypomina kształtem namiot [10], który kojarzy się z wędrówką oraz z biblijnym Namiotem Spotkania. Najistotniejszymi elementami fasady głównej jest monumentalny, 21-metrowy, kryty miedzią krzyż oraz charakterystyczny „odwinięty” fragment ściany, sugerujący odchylanie się zasłony namiotu ku wejściu. Krzyż nie przylega do ściany, bowiem ta, jako „miękka zasłona”, nie dawałaby mu wsparcia [7]. Krzyż został zaprojektowany jako wolnostojący, jednak budowlańcy nie uwierzyli architektowi, że się utrzyma i z własnej inicjatywy przytwierdzili go grubą żelazną belką do frontowej elewacji (usuniętą w czasie wykańczania kościoła). Pęknięta ściana frontowa symbolizuje przerwane życie ludzkie, krzyż zwycięstwo nad śmiercią, a położone za nim wejście jest symbolem życia [20].
Wnętrze kościoła jest proste, świątynia ma układ bazylikowy, trójnawowy. Wykładany drewnem modrzewiowym strop podtrzymują rzędy surowych, betonowych filarów. W cylindrycznej bocznej kaplicy-bunkrze, z małymi podłużnymi oknami u góry, znalazła się kopia obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej [7], gdyż w kwietniu 2008 roku została poświęcona Matce Bożej Królowej Polski. Inicjatorem budowy był ks. proboszcz Stanisław Markowski [4]. Położono posadzkę z szarego granitu. Górne okna biegnące pasem pod samym szczytem z prawej strony miały zostać oszklone żółtym szkłem katedralnym, troje dużych przeszklonych drzwi prowadzących na dziedziniec miało otrzymać witraże z postaciami świętych polskich, a wąskie okienka po prawej stronie witraże figuralne. Czerwonawy kolor modrzewia, żółte szkło katedralne i witraże miały wypełnić świątynię ciepłym światłem [20].
Ołtarz główny
W wystroju wnętrza dominuje ołtarz główny dłuta Władysława Trojana. Ścianę prezbiterium zdobi witraż przedstawiający krzew gorejący. Znajduje się on nad wyrzeźbionym w drewnie (lipowym [4]) retabulum, które ma formę rozłożystego drzewa. Drzewo wyrastające z tabernakulum to symbol Chrystusa dającego życie [7]. Forma ołtarza miała też symbolicznie łączyć Stary i Nowy Testament [4]. Tabernakulum ozdobione jest bursztynami i otoczone złotą aureolą. Pomysłodawcą był ks. Wiesław Kalisiak. Ołtarz powstał w latach 1988-1991 i został poświęcony podczas konsekracji kościoła [4].
Witraże
Witraże w kościele pochodzą z pracowni Teresy Marii Reklewskiej. Dziełem samej Reklewskiej jest „Krzew gorejący”, dwa zespoły okien w kruchcie, które ukazują Chrystusa i Maryję Matkę Boga, oraz witraż ze świętym Benedyktem w przedsionku bocznego wejścia do kościoła [7].
Witraż krzewu gorejącego nad ołtarzem wraz z upływem dnia zmienia barwy. Rankiem pojawiają się błękity i biele (w zwieńczeniu witraża), następnie zielenie (liście u podstawy), a końcu czerwień (języki ognia pnące się do góry). Siedem soczewkowatych form przy pionowych krawędziach, przypominające pąki tulipanów, można interpretować jako dary Ducha Świętego. O zmierzchu kolejność wygaszania kolorów jest odwrotna [7].
Południowa ściana kościoła rozdzielona jest ośmioma pionowymi oknami. Pięć z nich znajduje się przed kaplicą Matki Boskiej Częstochowskiej, a trzy pomiędzy kaplicą i bocznym wyjściem z kościoła. Witraże te (oraz witraże od strony patio) zostały wykonane przez Tomasza Tuszkę, ucznia Marii Teresy Reklewskiej. Pozornie ukazują one gęstwiny splątanych gałązek. Rozpoznać można liście dębu, osiki, magnolii, miłorzębu i sumaka. W listowiu ukryte zostały niewielkie scenki z Historii Świętej, tzw. Biblia Pauperum. Opowieść czyta się tu, wędrując od chóru ku prezbiterium. , Każdy witraż ma rodzinę lub osobę fundatora: Leokadię i Gabriela Sienkiewiczów, rodziny Siegów, Skrzypczaków, Kowalskich, Kaczorowskich, Julittę Sobieszczak, rodziny Niedziółków i Gójskich [7]. W każdej scence narracyjnego cyklu obecna jest Maryja [7].
Pierwszy witraż, datowany na 1986 rok, skomponowany jest w palecie błękitów, czerwieni, brązów i zieleni. Wśród liści o sercowatym kształcie są dwie tajemnice różańca: Zwiastowanie (u góry) i Nawiedzenie (u dołu, zobrazowane przez powitalny uścisk Maryi i Elżbiety). U szczytu witraża gołębica Ducha Świętego powraca do nieba. W drugim witrażu liście dębów osłaniają u dołu obraz Bożego Narodzenia. Dzieciątko leży na sianie, jego głowy dosięga promień gwiazdy betlejemskiej, a po bokach znajdują się Rodzice i zwierzęta. Na trzecim witrażu są dwa epizody: Pokłon Trzech Króli i Ofiarowanie w świątyni. Pierwsze wyobrażenie podkreślone zostało odcieniem szafiru i błękitów, drugie brązami i czerwieniami. Ekspresyjnym akcentem jest umieszczony u góry duży, pikujący, ptak. Czwarty witraż to kompozycja błękitów i zieleni. W tej scenie Znalezienia w świątyni, Jezus ukazany został w centrum na tronie, nad którym widnieje gwiazda Dawida. Uczeni w Piśmie przysłuchują się słowom Jezusa, a po prawej stronie stoją Maryja i Józef. Piąty witraż ukazuje cud w Kanie Galilejskiej. U dołu, przy okrągłym stole z siedmioramiennym świecznikiem widać młodożeńców, a nad nimi unosi się para gołębi. Czerwienie symbolizują miłość, a po przeciwnej stronie króluje błękit. Widać tam Maryję z Jezusem przed wielkimi stągwiami. W prawym dolnym narożniku umieszczona jest sygnatura artysty „Witraże wykonane w pracowni T.M. Reklewskiej projektował i malował Tomasz Tuszko [7]. Szósty witraż, z datą AD 1987 pokazuje Ukrzyżowanie i Pietę. Ukrzyżowanie pokazuje Chrystusa nieco z boku. Po lewej (od patrzącego) stronie krzyża stoi Maryja, po przeciwnej święty Jan i żołnierz trzymający lancę. Siódmy witraż przedstawia Zesłanie Ducha Świętego. Maryja ukazana jest w centrum jako Matka Kościoła pomiędzy dwoma grupami apostołów, w chwili gdy otrzymują dary Ducha Świętego pod postacią ognistych mieczy. Na górze sceny znajduje się powracająca do nieba gołębica Ducha Świętego. Na ósmym witrażu pokazana jest scena Zaśnięcia. Maryja leży na łożu, jej Syn ukazany frontalnie trzyma w rękach duszę Swej Matki w postaci małego dziecka, jak to zwyczajowo przedstawiano w średniowieczu. Wokół zebrali się przyjaciele [7].
W przedsionku bocznego wejścia do kościoła, od strony południowej jest witraż przedstawiający świętego Benedykta. Upamiętnia on wieloletnią działalność w parafii opata benedyktyńskiego, ojca Placyda Galińskiego. Witraż w formie koła wpisanego w kwadrat kojarzy się z gotyckimi rozetami. Od głównego tonda z wyobrażeniem świętego Benedykta w pracowni rozchodzą się koncentryczne okręgi. Na jednym z ostatnich okręgów, naprzemiennie z motywami roślinnymi, ukazane są najstarsze opactwa benedyktyńskie (od godziny szóstej): Tyniec, Fulda, Monte Cassino, Martin du Canigou, Abbeville, San Pedro de Roda, Cluny, Norwich i Mont Saint-Michel [7].
Po stronie północnej, od patia, dekoracja ujęta została w spokojniejszej, jesiennej tonacji brązów. Przez przezroczyste partie szkła widoczne są krzewy i sosny rosnące na zewnątrz [7].
Witraże w kruchcie nawiązują do niderlandzkich tryptyków. Boczne skrzydła nie przedstawiają scen lecz motywy ze świata przyrody. Tryptyk Matki Boskiej usytuowany jest niemal naprzeciwko ołtarza. Dominują w nim odcienie czerwieni. Tryptyk Chrystusa znajduje się na ścianie północnej, na wprost głównego wejścia do kościoła. Utrzymany jest w tonacjach szafiru i błękitu. Chrystus ukazany został jako kroczący. Włosy i szaty ma rozwiane, fałdy płaszcza odsłaniają stopy z ranami, prawa ręka uniesiona błogosławi. Zimne ognie bocznych paneli i romby symbolizują cztery żywioły lub/i cztery strony świata. Witraże dedykowane zostały fundatorom: Matka Boska pamięci Jadwigi Górskiej i rodziny Pyzińskich, Chrystus rodzinom Daszkiewiczów i Woronkiewiczów [7].