Wagonownia Warszawa Szczęśliwice (ul. Potrzebna #54) to obecnie stacja postojowa SKM Warszawa. Właścicielem terenu jest m.st. Warszawa [57]. Wagonownia często czasem mylona z położoną bardziej na północ Lokomotywownią Odolany, natomiast w wagonowni nigdy nie było urządzeń do obsługi lokomotyw.
Stacja posiada połączenie ze stacją Warszawa Zachodnia. Grupę torów przyjazdowych stanowią tory o numerach 3, 5, 7, 9, 11, 13 i 15, wszystkie są zelektryfikowane. Sieć trakcyjna zasilana jest z Podstacji Trakcyjnej Warszawa Zachodnia. Grupa torów postojowych składa się z 30 torów, wśród których są częściowo niezelektryfikowane tory odjazdowe [57]. Tory postojowe znajdują się w południowej części terenu i pozwalają na postój całych pociągów. Jest tu również infrastruktura (elektryfikacja, oświetlenie, urządzenia zarządzające ruchem, perony techniczne). Na zachodzie poprowadzono tor w formie pętli, służący do zawracania całych pociągów. Wnętrze pętli jest obecnie zarośnięte krzewami. W północno-wschodniej części znajdują się pozostałości po ogródkach działkowych, osobno ogrodzone. Zabudowania wagonowni mieszczą się w centralnej części kompleksu. Patrząc od wschodu są to: niewielki budynek stacji rozrządowej przy wjeździe na teren, dwie kryte hale: techniczna i całopociągowa z myjnią i trzynaście większych budynków (w tym trzy pierwsze, tworzące zabudowę szeregową oraz pięć ostatnich to zabytkowe obiekty, w większości wykonane z cegły). Na północ od nich są mniejsze magazyny i zbiornik wody przeciwpożarowej. Wjazd na teren kompleksu odbywa się od północy. Za bramą jest rondo na którym na cokole umieszczono oś pociągu oraz napis „Sekcja W-wa Szczęśliwice”.
Z terenem ogródków działkowych od północy sąsiaduje pętla autobusowa Odolany, uruchomiona w 1985 roku. Do 1995 korzystała z niej linia 373, zastąpiona następnie przez linię 177. W 1999 roku powróciła linia 373, a w 2003 roku ponownie linia 177. Od 1 maja 2008 roku skierowano tu linię 206. 20 czerwca 2019 roku zespół przystankowy zawieszono ze względu na zły stan nawierzchni [58], skracając ją do przystanku Wagonownia. Linia jest jedną z najkrótszych, liczy tylko 7 przystanków [43]. Obok znajduje się charakterystyczna wiata przystankowa (tym razem kolejowa, z napisem Lokomotywownia Odolany).
Stację obsługuje nastawnia Warszawa Czyste Wcz1i. Są tu posterunki zwrotnicze automatyczne samoczynne, półautomatyczne, półsamoczynne i ręczne. Rozjazdy są elektryczne, elektromagnetyczne, linkowe i ręczne. Występują też nieużywane semafory kształtowe, a w użyciu są świetlne [54].
Zabudowania historyczne
Zespół budynków stacji postojowej Warszawa-Szczęśliwice został w 29 stycznia 2007 roku wpisany do rejestru zabytków pod numerem A-758. Są to budynki z czerwonej cegły, kolejno (patrząc od zachodu): kompresornia (1929 rok), spawalnia (1933 rok), warsztaty napraw wagonów (1929 rok), budynek administracyjny (1926 rok), dom zawiadowcy z pokojami dla kontrolerów (1929 rok) i oddalona od pozostałych akumulatornia (1926 rok) [46]. Jest to jedyny w Warszawie autentyczny przedwojenny kompleks takich budowli kolejowych [30], reprezentujący rozpowszechnioną w budownictwie kolejowym architekturę z elementami neorenesansu i neobaroku [57].
Nieotynkowany, ceglany budynek administracyjny (w tzw. stylu polskim [45]) zwieńczony został dwiema blaszanymi kulami na przeciwległych szczytach wysokiego i o wyjątkowo skomplikowanej formie dachu [30]. Architektem mógł być Romuald Miller. Cegły pochodzą z lokalnej cegielni we Włochach [52]. Był on obsadzony przez Niemców jako punkt oporu w 1944 roku [45]. Obecnie bywa wykorzystywany jako scenografia dla filmów historycznych [45].
Dom Zawiadowcy był siedzibą tzw. Hotelu pod Zegarem [27]. Hotel był chętnie odwiedzany przez Józefa Piłsudskiego czy w późniejszym okresie przez dygnitarzy PRL [53].
Hale całopociągowa i przeglądowa
Konstrukcję hali całopociągowej stanowią żelbetonowe stopy i ławy oraz stalowe słupy, wiązary dachowe i płatwie. Ściany i dach wykonano z blachy trapezowej stalowej ocynkowanej. Ma długość 392.3 m, szerokość 18 m i kubaturę 63 834 m3. Na całej długości budynku w ścianach znajdują się okna w stalowych ramach. Ma instalację elektryczną, wodociągową i częściowo ogrzewanie. Hala jest przelotowa, przechodzą przez nią tory 17 i 19. Wewnątrz dostępna jest trakcja elektryczna oraz kanały naprawcze w betonowej posadzce [57]. Została zmodernizowana w 2015 roku [22], dobudowano do niej wówczas m.in. myjnię.
W sąsiedztwie hali znajduje się zaplecze złożone z 13 kontenerów [57].
Hala przeglądowa ma długość 85 m, szerokość 17.5 m i kubaturę 10 126 m3. Konstrukcję hali stanowią stalowe słupy, krokwie i płatwie, a podbudowa jest betonowa. Ściany i dach wykonano z blachy trapezowej. Na całej długości budynku w górnej części ścian znajdują się świetliki. Obiekt jest wyposażony w instalację elektryczną, nie jest ogrzewany. Do hali prowadzą od zachodu tory 37 i 39, które wewnątrz kończą się kozłami oporowymi [57].