Dworzec Warszawa Gdańska (potocznie Dworzec Gdański, ul. Słomińskiego #5B) jest drugim dworcem kolejowym zbudowanym w Warszawie po II wojnie światowej (pierwszym był Warszawa Stadion). Projekt inż. Stanisława Kallera z Warszawskiego Biura Studiów i Projektów Kolejowych został zrealizowany w latach 1958-1959 [8] w miejscu wcześniejszego drewnianego baraku. Konstrukcję zaprojektował Zbigniew Niwiński. Ponieważ został zaprojektowany jako obiekt tymczasowy (do 1975 roku), użyto materiałów gorszej jakości, ograniczono do niezbędnego minimum liczbę pomieszczeń służbowych, a projekt został dostosowany do 20 tys. pasażerów na dobę. Uwzględniono salę restauracyjną z szatnią i patio od strony parkingu, poczekalnie, biuro obsługi podróżnych, oraz punkty usługowe. Planowana powierzchnia dostępna dla pasażerów wynosiła 900 m².
Kompozycję tworzyły trzy budynki. Centralny pawilon dworcowy połączony był dachem z mniejszym budynkiem B, położonym po wschodniej stronie. Przejście między nimi stanowiło drogę na perony. Mieszczący recepcję budynek C przeznaczony był dla oficjalnych delegacji i łączył się z budynkiem A wiatą stanowiącą część ogrodzenia dworca. Zachodnią część budynku, która znajduje się na stabilnym podłożu, wzniesiono w technologii murowej. W przypadku części wschodniej, pod którą znajduje się zapadlina wypełniona gruntem nasypowym, zdecydowano się na konstrukcję stalową. Szeroką na 13.3 m halę główną przykryto dachem wspartym na stalowych wiązarach. W obawie przed osiadaniem elewacja została wyłożona nieregularnymi kamiennymi płytami, na których pęknięcia byłyby mniej widoczne. Wykorzystano kilka gatunków piaskowca, wapienia i andezytu, stanowiących w dużej części materiał odpadowy. Posadzki hali i poczekalni zostały wyłożone prefabrykowanymi płytami z łamanego marmuru, w pozostałych pomieszczeniach zastosowano, w zależności od potrzeb, gumolit i terakotę. Wnętrze gmachu ożywiały malowidła ścienne autorstwa Kazimierza Manna. W hali głównej nad kasami biletowymi znajdowała się utrzymana w kontrastowych kolorach kompozycja symbolizująca wstęgę Wisły, kolejna znajdowała się na ścianie restauracji [1].
Przy dworcu znajduje się stacja rowerów Veturilo oraz postój taksówek. Na terenie dworca znajdują się kasy biletowe kolej mazowieckich, kasy PKP intercity, punkt obsługi pasażerów ZTM, kiosk, apteka sklepy spożywcze oraz punkty gastronomiczne, w wybranych miejscach bezpłatna sieć Wi-Fi.