Wiadukt został zaprojektowany w stylu eklektycznym, nawiązując do historycznych form architektury, zwłaszcza renesansu i baroku [1]. Obiekt posiada wyjątkową wartość techniczną, gdyż został wykonany w nowatorskiej jak na owe czasy technologii zbrojonego betonu (żelbetu). Na unikatowy wystrój architektoniczny składa się pięć grup elementów. Są to 1) tynki na ścianach bocznych filarów (rozdzielone lizenami, czyli płaskimi wypukłościami, na siedem przęseł), 2) balustrady z dwuspadowymi poręczami, dwie grupy rzeźbiarskie 3) Syrena i 4) Warszawska Grupa Alegoryczna oraz 5) latarnie [3].
Ustrój niosący tworzy dwuprzęsłowa konstrukcja łukowa. Podpora środkowa jest zmiennej szerokości, wynoszącej 3,76 m po stronie zachodniej i 14,98 m po stronie wschodniej. Historyczna geometria układu komunikacyjnego, zaprojektowana dla ruchu konnego, wymusza zmniejszenie prędkości. Z kolei mały promień łuku poziomego wiaduktu (około 45 m) pogarsza bezpieczeństwo, gdyż wywołuje znaczne siły odśrodkowe. Szerokość wiaduktu wynosi 22,90 m, z tego jezdnia zajmuje 11,20 m, a dwa chodniki mają po 4,82 m każdy [3].
Około 1915 roku wiadukt otrzymał imię lekarza Stanisława Markiewicza [4], jednego z założycieli i wieloletniego prezesa położonego tuż obok wiaduktu Warszawskiego Towarzystwa Higienicznego. Markiewicz w 1882 roku założył Towarzystwo Kolonii Letnich, tym samym stał się inicjatorem pierwszych w Polsce kolonii dla dzieci. Był lekarzem szkolnym w gimnazjum Górskiego [12], wprowadził do szkół okresowe badania uczniów. Pełnił społecznie funkcję lekarza Warszawy. Jest też jednym z inicjatorów budowy wodociągów i kanalizacji w Warszawie [13].